سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَم
با عرض سلام و ارادت فرارسیدن عید ولایت و امامت را بر همه ی اعضای خانواده ی سایت وزین شعر ناب
علی الخصوص مدیر مدبر آن سید جلیل القدر استاد احمدی زاده تبریک عرض می کنم.
شعری پیش رو داریم از جناب استاد شاهرخ عزیزم که چند سطری در خصوص یکی از ویژگی های آن خواهم نوشت.
♦️نگاه متفاوت، الگوریتم قطعی شاعری
افراد زیادی هستند که در زمینه ی شعر و ترانه فعالیت میکنند، اما نگاه خاص برخی شعرا در مبحث شاعری باعث شده تا اشعار آنها بیشتر به دل بنشیند و شعرشان رنگ متنوعی نسبت به اشعار سایر شاعران داشته باشد.
شاهرخ عزیز هم از این دسته شاعران است که سعی دارد با نگاه متفاوت به موضوعی مشابه بنگرد.
کشفهای شاعرانه و عاطفه از جمله ابزار مهم شاعر در ایجاد حس مشترک با مخاطب است و برای رسیدن به این نقطه، ضروری است هنرمند، برای خلق تصویر، نگاه شاعرانه به پیرامون خودداشته باشد.
وقتی در شعری با این عظمت که برای اول مرد تاریخ سروده شده حتما و قطعا باید جنبه های دیگری از مقام امام علی ع در نظر گرفته شود و شاه کلید این نگرش مهربانی و عطوفت حضرت امام علی علیه السلام است.
مبحثی که به آن کمتر پرداخت شده و برای تخریب شخصیت نازنین ایشان، همیشه از جنگ و خونریزی در مقابل نام علی سخن گفته شده است.
شاعر گزارشگر نیست بلکه با عناصر خیال، عاطفه و اندیشه به آنچه که دیده است عمق میبخشد، در آن تغییر ایجاد میکند و در نهایت آن را بهانه میکند تا حرفش را بگوید.
شاعر در رویارویی با همه ی اشیا و همه ی پدیدههای معمولی و واقعی باید مثل کودکان رفتار کند طوری که انگار برای اولین بار است آن شی یا پدیده را میبیند؛ نگاه شاعرانه یعنی نگاه تازه به همهی چیزهای تکراری
آنچه در سرودن شعر اهمیت ویژهای دارد، زاویهی دید، نحوهی برخورد با موضوع و نوع گفتن است که باید منحصربهفرد باشد. دقیقا همین زاویه ی دید شاهرخ عزیزم
📌 نوری از چهره ی تو جا مانده
که فقط حاشیه اش
دست سبزی است که سر خوردن پاهای نگاه من را
خیره بر محوی چشمان تو می گرداند📌
همین بند را در نظر بگیرید چه زیبا و هنرمندانه از فرکانس های متفاوت استفاده کرده.
انواع صنایع ادبی را بهم پیوند داده که زیبایی متولد شود آن هم بدون اشاره ی مستقیم.
شعر ارائه خبر نیست شعر هنر است شعر واقعا هنر است نه بازی و بازیچه
باید توجه داشته باشیم که در شعر رویکردهای تازه، ساختارشکنی مفید و دید نو، ایجاد کنیم تا اثر جذابتر باشد و مخاطب از دریچهی نگاه شاعر جهان شعر را کشف کند و نکتهی مهم برخورد شاعرانه با موضوع است و کشف چیزهایی که به ذهن هر کس خطور نمیکند.
شعر مجموعهای از آرایههای ادبی ست که در یک ساختار به هم پیوسته ترکیب میشوند. در این میان باید به مرز میان شعر و متن ادبی توجه کنیم چراکه رعایت نکردن این مورد، موجب میشود که اثر به ثمر ننشیند و به هدف خویش نرسد.
📌 چیزی انگار کم است در چشمت
خنده ات گم شده است
خنده ات یادم نیست
حلقه دستانت خشم را می فشرد بر گلوی شمشیر
شیری ارام سرش پایین است
شرم را می غرد که چرا سرد کشیده نقاش
مهربانی علی را اینجا 📌
اگر به این بند شاهکار نگویم در حق این شعر جفا کرده ام.
غُرشِ شرم اوج مراعات النظیری است که در یک ترکیب تازه با اجزای دیگر مثل شیر و علی و… خلق شده است و مخاطب را وارد فضاهایی مانند تمثال هایی که از علی ع هست میکند اما با نگاه نقادانه نه بر نقاش بلکه بر تفکر عامه
نقاش المان اشاره است و مُشتی است نمودار خروارهایی از خرافات مانده در ذهن های پلاسیده ی عوام
کار شاعر این است که مختصر و مفید حرف بزند و یکی از روشهای ایجاز این است که به مخاطب اجازه دهیم در سرودن شعر همراهمان شود.
تشخیص، مراعات نظیر، سنخیت میان عناصر مختلف تشبیه، ماهیت مجاز در شعر ازجمله موارد دیگری است که هر شاعری باید برای اعتلای شعر خود به کار گیرد
🔰 نکته
نگاه شاعرانه آنقدر مهم است که مثلا افرادی مانند مارتین هیدگر معتقد بود تنها "نگاه شاعرانه" به "هستی" قادر است بشر امروز را که به شدت درگیر تکنولوژی شده و به عبارتی به اسارت آن چه خود ساخته است در آمده، از بی جهانی، خود بیگانگی و بی هدفی نجات دهد. از سوی دیگر هیدگر رویکرد متافیزیکی انسان در دوران مدرن را مانع حضور و ظهور "حقیقت" و "هستی" می داند ، و معتقد است تنها به واسطه ی بازگشت به زبان شاعرانه، همچون انسان عصر هومری،
می توان هستی را دریافت.
♦️ نگاه عاشقانه حتی به اسلحه در شعر شاهرخ
یکی دیگر از امتیازهای این شعر در این است که کارکردهای اشیا و افراد جای خود را به هم میدهند.
شمشیر که نماد خشونت و کشتار است چنان در این شعر ملایم و عاشقانه طراحی گردیده که ذات حامل اسلحه بر برندگی شمشیر غلبه پیدا کرده است.
این یعنی اجرای موفقیت آمیز یک شعر
📌وای ما مات شدیم در شمشیر
وای از ثانیه ها .کودکم را محراب چه غریبانه تبسم می خواند
وای بر ما که فقط چاه ترا یادش هست
کاش چشمان پر از مهر تو را بر دیده. مهربان تر بکشد. کز فهمی
کاش اینجا بودی📌
برای اینکه نقد ملال آور نشود تا همین جا بسنده میکنم و برای شاهرخ عزیز بابت خلق این اثر تبریک عرض می کنم.
یا حسین بن علی
سید هادی محمدی
🔰 یک آیه……….. یک نقد 🔰
«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ».
ولیّ امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانی خواهند بود که نماز به پا داشته و به فقرا در حال رکوع زکات میدهند (به اتفاق مفسّران مراد علی علیه السّلام است)
سوره ی مائده آیه ی 55
منابع اسنادی
☑️ پورنامداریان، تقی
در سایه ی آفتاب، تهران انتشارات سخن، چ اوّل.
☑️ هنجارگریزی در شعر
مجلّه ی مطالعات و پژوهشهای دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان،
☑️ سپهر محمّدتقی
براهین العجم، با حواشی و تعلیقات سید جعفر شهیدی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران