یا مقلب القلوب و الابصار
ای که می گردانی هردل ، چشم را وامی کنی
در باره گرداندن دلها نگاه کنیم به آثار امام خمینی ( ره ) : آداب الصلواة ص 172 ، جهاد اکبر ص 25 ، و...
ابصار و بصیرت نه به معنی متداول « بینش در قلمرو علم » ، بلکه به مفهوم روشنائی چشمان دل است که ار ایمان و اعتقاد به خدا و خاتم النبیین ، سیر الی الله و معاد ناشی می شود : المؤمن ینظر به نور الله .
یا مدبر اللیل و النهار
ای به حکمت خالقِ شب ، روز امٌا می کنی .
مدبٌر، آفریننده ای است که خود آفریده خود را الی منتهی رهبری می کند .
وجود شب و ترجیح روز و وجود زمستان و ترجیح بهار دارای حکمتی الهی ( اشراقی ) است ؛ که خود می تواند معبٌر توکٌل وتعالی وپیشرفت بشر و سیر الی اللهی وی باشد . .
یا محول الحول و الاحوال
ای تو بخشاینده ی قدرت ، و کردار بشر .
نظم کنونی جهان نظمی الهی است ؛ ودست برتر خداوندی است که ...
حول حالنا الا احسن الحال
بخش ما را بهترین ها که ات به دنیا می کنی .
حوٌل را به مفهوم بگردان ، طبیعت را بگردان ، نوروز کن ، بشر را پیروز کن و...نهایتا" تمنٌای رحمانیٌت خدا در اصلاح امور بشر به موازات اصلاح و بهاری ساختن طبیعت منظور داشته اند .