109)برمشکلات باشدچون مادر ؛ این خطاها *
هر لحظه او بزاید این گنج تجربه را
110)گر فکر خوشگلان را چون فکر خود بدانی*
در بدترین خیالی آی آدم روانی
111)آن فکر واین خیالات آغاز رنج جان است*
وان ظلم و این جفاها قـَـدرِدلت کند پَست
112) وقتی که یک مربی می یابد این جفا را*
کوشا شود دمادم می کاهد این خطا را
113)افکار پوچ وباطل از فکر وسر برون کن*
افکار پوچ باطل با مشت و لگد زبون کن
114)خود ازسرت برون کن افکار پوچ بیمار*
آنگه شوی تو عاقل وز غم شوی تو بیزار
115)علم بشر نگنجد در عقل ناقص کـَس*
ترسی روا نباشد ،کوشش کنم از این پس
116) نادان اگر کلیدش سستی بُود سراسر*
ماند دراین گِل شُل هر روز وشب در آخر
117)هر دم تلاش خود کن تا مزد علم بینی*
خواهی اگر کمالی رو سوی شهرچینی
118)علم ار فزون نکردی در یار؛ زین کمالات*
چون مُرده ای بماند انسان با خیالات
بلوچی:
●زَهْمَئ ̈طَپّ رَوْتْ زُبانَئ ̈طَپّ نَـرَوْتْ
●هُدا کِه دا چَه ماجُسْتْ نَکـَنْ
●وَتی تـَگِــرْدْ بڃ مِنَّـتِـنْ
●دَ ستی هَرا نَرَسی پالاما دِ رّی
●کـَـنْدۏکڃن جَـنْ دِگِـه مَردانی یارِنْتْ
● پیلّـَـئ کـَـوْمْ آسْ مانْداریتْ وپُـشْـتـا نَچاری
●کڃنَگـَـئ بِراتا بِـراتْ نَبی
●تـَهی ماتْ هَـپْـتْ پُـشْـتا جَــنـۏزامِـنْـتْ
●تیّ مِـلْکْ گـَـوْرانی چَـراگْ جاهِـنْـتْ
●شـــوهی؛ گِرڃـوانَـنْتْ و بڃ شوهْ هَـمْ گِرڃـوَنْـتْ
●اُشْتر دُزّی گۏن چڃرکِنْزّگْ نَبی