104)دریاب هوش خود را وان قیمت سرت را*
افزون بکن تفکّر هرگزمَکـَن پَرَت را
105)رسوا مکن خودت را در چشم آدم پَست*
وان کس که این خطا کردخودرابه دست خود بَست!
106)خدشه مَزن به عزّت با دست نازک خویش*
پایین مکن مقامت افزون بکن از این بیش
107)افزون بکن به مغزت افکار ناب بی مثل*
خود فاش هم مکن تو ؛ اسرار ناب و بی مثل
108)گویی در این جهانــُک باید که زندگی کرد *
پس اشتباهِ فکری لازم شود به هرمرد
109)برمشکلات باشدچون مادر ؛ این خطاها *
هر لحظه او بزاید این گنج تجربه را
110)گر فکر خوشگلان را چون فکر خود بدانی*
در بدترین خیالی آی آدم روانی
111)آن فکر واین خیالات آغاز رنج جان است*
وان ظلم و این جفاها قـَـدرِدلت کند پَست
112) وقتی که یک مربی می یابد این جفا را*
کوشا شود او دمادم می کاهد این خطا را
بلوچی:
●شالاپۏشَئ شالُکا مَـشـَمۏش
●مالْ گـَـوْرا گۏشت گامڃشا سَگِـّـتـَگ
●دلْجَمڃن کار؛ پَه تـَچ وتاچْ نَـبَـنْتْ
●گـَوْرَئ گنج کـَسا مالدارنَکـَـنْتْ تڃشَگْ پۏلاتا کارْنَکـَـنْـتْ
●سیمّ کـَـسا پادارْنَبی ماری وکـَلاتْ
●سَکـّی کـَیْتْ وگـُوَزیتّ
●گـَـنۏکا پَـنْتْ کارْنَکـَـنْـتْ
●چَه سۏرَگڃن ڌَگارا دِهْکان شُدا مُرْتْ
●پَه واری هِچْ کـَس نَبی گار
●کـَـلمانْــ̈طّ هَـنْ یَه رۏچڃ سَـمْبَهی
●رَپْتـَگـَـنْتْ ریشّ مانْتـَگـَـنْت بدنامڃـن بَــرُوْت
●کـَـلـَّـرونَمْبَئ کِشارگــُلْزارنَـبی
●گـُـرْبَگا هفت لۏگْ هَـه
●مڃکـَئ چَه وَتی ساهِگا تُرْسی
●کمْ سَرْدَرَئ همراه مَبی
●بَچَّئ بَدَلْ کـَـیْتْ بِراتـَـئ بَدَلْ نَـیَـیْتْ
●زُبانْ شیرنْ:جهان گیرنْ!