دفتر دوبیتی
دو بیتی های زمانه
1
من از جور زمانه ، سخت سیرم
چه بی مهر است و کی من می پذیرم
مدام آن ، لحظه می کاهد ز عمرم
خدا داند ، به او من مستجیرم
=
2
هزاران ابتلا ، بر من روا داشت
چنین دنیا ، مگر با من وفا داشت؟
از آن روزی که دل مشغول آن شد
برایم صد بلا بی هر سزا داشت
=
3
نیاز من به دنیا ، غیر محدود
از آن دوری کنم ، برگشته ام زود
مرا با خود کشاند ، با چه ترفند
چه نفعی دارم از آن یا کجا سود
=
4
ستم را هم روا دارد ، به هر کس
نه دیدم با وفا باشد ، کمک رس
هرآن چیزی دهد گاهی به یک دست
گرفت آنرا ، به دست دیگرش پس
=
5
چه کس گوید که دنیا مهربان است
نیاز و فقر در خونش روان است
مرض ها یا بلاها بی شمارند
چه بدبختی در این دنیا نهان است
=
6
به من گفتند ، دنیائی دگر هست
درآن دنیا،خوشی نوعی دگرهست
امیدم با چنین وعده بزرگ است
برای دیدنش شوری دگر هست
=
7
از این رو من ز دنیا چون بریدم
بجز خوشحالی و لذت ندیدم
به جایش آخرت را من نشاندم
فروشنده شدم ، عقبا خریدم
=
8
به من گفتند دنیا جای کشت است
اگرخوبی بکاری چون بهشت است
اگر توشه بری با خود ز دنیا
توجایت کاخ زرین بام وخشت است
=
9
ز نعمت های خالق ، من شکورم
اگر آنرا نه بینم ، من کفورم
مرا در زندگی چون آزماید
بهشتی می شوم ، دوزخ بدورم