شنبه ۵ آبان
گیس چلیپا شعری از یاسر قادری
از دفتر امتداد نوع شعر غزل
ارسال شده در تاریخ دیروز شماره ثبت ۱۳۳۳۴۶
بازدید : ۴۷ | نظرات : ۸
|
آخرین اشعار ناب یاسر قادری
|
گیس چلیپا نکن، حال پریشان شود
لاله پر از خون شود،یاس که حیران شود
باد صبا بوی تو،پخش کند سوی دشت
موسم گل ها شود،خانه گلستان شود
اخم به ابرو نزن،طاقت غم کو مرا؟
اخم تو آخر کشد، شام غریبان شود
گوشه ی چشمی ز تو،گر که ببیند کسی
جامه ز تن می درد،پاره گریبان شود
نور دو چشمم تویی،روی مگردان ز من
گر که بیفتم ز پا ،دوره شیطان شود
سوزش چشمم ز اشک،علت دلدادگیست
غمزه ی چشمت مرا، آتش پنهان شود
ای که همه جستجو،سوی تو باشد مرا
دست اشاره کنی ، رود نمایان شود
"یاسر" اگر مدعی ست،جوشش شعرش تویی
وصف تو در هر غزل، دُرّ درخشان شود
|
|
نقدها و نظرات
|
سلام محمد جان عزیز دل چقدر دلم برای نقدهایت تنگ شده بود خیلی خوشحالم دوباره هستی ممنون که هستی | |
|
سلام جناب منصوری به مهر خوانده اید | |
|
به مهر خوانده اید جناب دبیر | |
|
درود بر شما استاد انصاری | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
درباره شعر هم واقعا قشنگه اما باید دقت کنیم که واژه «که» در مصراع دوم بیت اول اضافیه و صرفا برای وزن آورده شده. در مصراع اول بیت دوم «را» مفعولی بعد از «بوی تو» حذف شده؛ من به شخصه معتقد نیستم حذف را مفعولی همواره اشکاله اما حس می کنم در این مصراع واقعا اثرش حس میشه. مثلا در جمله ای مثل «دلم شکستی و رفتی...» اثر حذف را مفعولی خیلی کم حس میشه اما باد صبا بوی تو پخش کند... یک مقدار اذیت میکنه منو موقع خوندن.
ضمنا بهتره هر چه بیشتر ارتباط درون هر بیت تقویت بشه مثل بیت
نور دو چشمم تویی،روی مگردان ز من
گر که بیفتم ز پا ،دوره شیطان شود
یک مقدار ارتباط «روی گرداندن» محبوب با «از پای افتادن» و از همه مهمتر ارتباط با «دوره شیطان» چندان واضح نیست.
. ضمنا استفاده از فرم های جدید و بیان های کم سابقه یا بی سابقه چه بسا زیباتر میکنه شعر رو.