سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 5 دی 1403
  • روز ملي ايمني در برابر زلزله
25 جمادى الثانية 1446
    Wednesday 25 Dec 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      چهارشنبه ۵ دی

      یک نمایش و بی نهایت اجرا

      شعری از

      فیروزه سمیعی

      از دفتر فوکوس در یک لانگ شات نوع شعر سپید

      ارسال شده در تاریخ جمعه ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ ۰۰:۳۱ شماره ثبت ۱۳۲۴۳۰
        بازدید : ۲۹۰   |    نظرات : ۶۴

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه

      «یک نمایش و بی نهایت اجرا»

      صحنه ی یک

       
      پشت شیشه، 
      بَرّه ی کوچکی می‌چرخد 
      در چمنزارِ مصنوعی 
      و چمنزاری که در اتاق است 
      اتاقی که ورق می‌زند مبلمان‌هایش را 
      صفحه به صفحه 
      خانمی که خانه می‌شود 
      لباسی که او را می‌پوشاند 
      دیوارهایی که تنگ می‌آیند 
      ساعت تیک تاک می کند
      و زمان که بی تفاوت می گذرد

      صحنه دو

      پشت پرده، 
      دو پلکِ همسایه 
      در انتظارِ تابش خورشید 
      صحنه چرخان، 
      نوری بر چشمان او 
      چشمانی که می‌لرزد 
      یک بار، نه، دوبار پلک می‌زند 
      با چشمان آفتابگردانی 
      آرزوهایش را ماغ می‌کشد 
      «مااااا… 
      ماااا… 
      می‌خواهم گاوی باشم 
      شاد، در مزرعه‌ای بی‌انتها»


      صحنه سه


      خانم پالتویی زیبا می شود
      با چتری در دست 
      برف می‌بارد 
      در امتداد کوهستان، پل و 
      ریل قطار، 
      و سفر آغاز می‌شود 
      آغاز یک ماجرای ناممکن 
      پایانی که نمی‌آید 

      رقص نور چراغ ها
      اخبار قاقار می‌کند 
      رنگ‌ها کدر می‌شوند 
      و روزنامه‌ها قاه قاه می‌خندند 
      پشت ویترین، 
      همه چیز زیباست، 

      ---
      صحنه ی چهارم

      ویترین چشمک می‌زند 
      آدمک‌ها می‌رقصند 
      پیراهن‌ها، 
      دست در دستِ باد 
      به سوی شب 
      به سوی رؤیای خیابان 

      صدای قهقهه‌ی شهر 
      می‌پیچد در گوش دیوار 
      و سایه‌ها 
      در آغوش شب 
      محوتر می‌شوند 
      چشم‌ها بی‌صدا می‌نگرند 
      به انتهای بی‌پایان این جاده

      صحنه پنجم 

      دوربین به چرخش می‌آید 
      زوم می‌کند 
      روی یک پنجره ی  باز 
      و در آنجا 
      پرنده‌ای با بال‌های خسته 
      در میان آهنگِ باران 
      به دنبال آشیانه‌ای 
      در دل این تئاتر بی‌پایان 


      سکوت 
      چراغ‌ها خاموش 
      صحنه تاریک 
      و پرده‌های نمایش 
      آرام به هم می‌رسند 

      پایان؟ 
      یا شاید… 
      آغاز؟ 

      ---
      ۱
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۳:۰۶
      خندانک
      درود برشما بانوی عزیزم خندانک
      بسیارزیبا بود خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۳۱
      درودتان مهربانو عجم نازنینم خندانک
      قدردان حضور سبز و نظر ارزشمندتان هستم خندانک خندانک
      سرتون سلامت و دلتون شاد و شاعرانگی هایتان مستدام خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۵:۳۴
      درود بر باااانو سمیعی عزیزم خندانک
      چقدر باحال بود خندانک خندانک
      پایان‌بندی درجه یک خندانک
      اما انگاری قبلاً یه شعر این مدلی ازتون خونده بودم... همینقدر سکانسی... خندانک درست میگم آیا؟...🤔
      فقط یه چیزکی🙈
      یه سری تصویرها برام تکراری بود
      مخصوصا در صحنه یک... و دیدم شاعران سپیدسرایی که این تصویرهارو توی اشعارشون داشتند...

      و همینطور آرزوی گاو شدن...
      و ماغ کشیدن...

      در هرحال دوستش داشتم و خوشمااااا آماااا در خندانک خندانک خندانک
      روز پر خیر و برکتی داشته باشی دوست خوبم خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۲۰:۲۴
      درودتان شاهزاده خانوم نازنینم خندانک خندانک خیلی خوشحالم از اینکه با شعر ارتباط برقرار کردید و به من این حس خوب مثبت را منتقل
      سر فرود مهرتونم خندانک
      خیلی خوشحالم با شعر ارتباط برقرار کردید و این حس مثبت رو به من منتقل نمودید .
      واقعا صحنه ی یک تکراری بود چه عجیب
      چون این صحنه یک برداشت از یک مینی سریال
      هالیودی بود که اسم مینی سریال نمی دونم میشه عنوان کرد یانه ؟!
      نکنه صحنه ام به سرقت رفته خندانک خندانک
      از شوخی گذشته بله من قبلاً چنین شعری نوشتم و چقدر خوبه که دقت نظر دارید خندانک
      کارکرد دفتر «فوکوس در یک لانگ شات » حالت نمایه و پلان به پلان است
      یا در روایت شعر یا در ساخت میزانسن ها

      اسم این سبک از شعرو
      گذاشتم
      شعر نمایه


      اشعار و واگویه ها بصورت نمایشی است
      یعنی :
      شعر نمایه سینمایی دارد 🎬🎥📝
      اگر یک فیلم سینمایی و داستان آن را به یک «مقاله» تشبیه کنیم، هر پلان یا نما کاربرد یک «کلمه» را در این متن خواهد داشت. با اتصال پلان‌ها (کلمات)، یک صحنه (پاراگراف) و از توالی صحنه‌ها، سکانس (فصل یا بخش) ایجاد خواهد شد. با توجه به این توالی، می‌توان به اهمیت هر یک از این عناصر پی برد. نوع و اندازه یک نما به‌خودی‌خود دربرگیرنده کارکردی دراماتیک و مفهومی خاص می‌باشد خندانک
      من طبق همین تعریف و ساختار به این قواعد پایبندم و شعر این سبکی می نویسم
      تا چه پیش آید و چه در نظر افتد
      قسمت نشد بازیگر تئاتر و یا کارگردان تئاتر شوم
      ولی می توانم در شعرهایم بازیگر باشم
      دیگه همین زیاده عرضی نیست دوستم خندانک
      سرتون سلامت و دلتون شاد و شاعرانه هایتان
      مستدام خندانک

      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۲۳:۴۶
      درود بانو
      متفاوت وزیباست خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ۰۱:۱۴
      درودتان جناب استاد چشمه شاعر گرانمهر خندانک
      قدردان حضور سبز و نظر ارزشمندتان هستم خندانک
      مانا مانید و نامی و همیشه شاعر خندانک
      ارسال پاسخ
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ۰۱:۱۵

      سلام نازنین خواهرم فیروزه جان خندانک
      زیبا نگاشتید و تامّل سوی خندانک خندانک


      نمایش‌نامه از اصطلاحِ فرانسویِ pièce de théâtre
      برگرفته شده‌است و به همین خاطر است که گاهی با واژه‌های پی‌اِس یا تئاترنوشت هم از آن یاد می‌شود.

      این واژه متنی را شامل می‌شود که بتوان آن را برای اجرای یک نمایش استفاده نمود . طبیعتاً به نویسنده‌ی چنین متنی ، نمایش‌نامه‌نویس گفته می‌شود.

      اما در واقع ، اساساً نمایش‌نامه داستانی experimental یعنی تجربیِ کوتاه‌کلامِ بلندمعنا را شامل می شود که به منظور اجرای گفتاری و نمایشی بر صحنه‌ی تئاتر ، نوشته شود.

      تاریخچه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی به تراژدی‌های دورانِ یونانِ باستان برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون ، در قومیت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون با اشکالی متفاوت از نمایش‌نامه‌نویسی ها روبه‌رو هستیم .

      مانند نمایش‌نامه برای اجرای سربسته ، روباز ، نمایش‌نامه‌ی تک‌راوی منولوگ (نقّالی) ، نمایش‌نامه‌ی خلق‌الساعه (فی‌البداهه) مانند روحوضی و … .

      از نظر محتوایی هم می‌توانیم گونه‌هایی چون « کمدی ، درام ، ملودرام ، تراژدی ، طنز ، هجو و … » را برای یک نمایش‌نامه در نظر بگیریم.

      به طور کلی ، متن ِ یک نمایش‌نامه ، منقطع و در مراحل : « مقدمه‌چینی ، شخصیت‌پردازی ، ساخت گرهِ داستان ، تعبیه‌ی حسِ دلهره ، درگیری که در اوج داستان اتفاق می‌افتد و نهایتاً نتیجه‌گیری» تقسیم‌بندی می‌شود. اما نویسنده می‌تواند به تناوب از وجود این عناصر گذر کند.

      ساختارِ نمایش‌نامه نسبت به یک داستان یا رُمان ، اجزای بیشتری را در آغاز ، میانه و متن و نهایتِ خود داراست که این تفاوتِ بُنیادین را رقم می‌زنند :


      - هر نمایش‌نامه از چند پرده و صحنه تشکیل می‌شود. به هرکدام از قسمت‌های نمایش‌نامه که با جلو عقب رفتن پرده‌ی نمایش (و طبیعتاً با تعویض دکورِ صحنه ) همراه باشد را یک پرده می‌گویند. و بعد از این اتفاق، می‌گویند پرده عوض شده است.

      - هنگامی هم که در یک پرده‌ی خاص، بدون تعویض دکور، صرفاً ماجرا یا زمان و مکان عوض می‌شوند؛ می‌گویند صحنه عوض شده است. نیز به هرکدام از این قسمت‌ها یک صحنه می‌گویند. مکان و زمانِ اتفاقات یا توضیح درباره‌ی صحنه در ابتدای نمایش یا ابتدای هرکدام از پرده‌ها و صحنه‌ها قید می‌شوند.

      - معمولاً در آغاز نمایش‌‌نامه ، کاراکترها و شخصیت های نمایش‌نامه ، نام برده می‌شوند و سپس شرح ِ مختصری از محیطِ داستان ، سن و سال ، قد و چهره‌‌ی آنان داده می‌شود.

      - علاوه بر متنِ گفتاوردها (دیالوگ) در نمایش‌نامه با کارها ، حرکات و حالات چهره‌ی بازیگران هم مواجه هستیم که معمولاً متن توضیحی برای چنین حرکاتی داخل کروشه [ ] نوشته می‌شود.


      - تمام نکاتی که در بالا با خط تیره جداگانه ذکر شد ؛ به دو مساله‌ی اصطلاحی بازمی‌گردند: «دکوپاژ و میزانسن».

      نکته‌ی اول مبیّن میزانسن ، به معنای ﭼﯿﺪن وسایل ﺻﺤﻨﻪ و ﺻﺤﻨﻪ‌آراﯾﯽ و ﺑﻪ ﺻﺤﻨﻪ آوردن ﯾﮏ ﮐﻨﺶ است.

      نکات دوم و سوم هم به دکوپاژِ نمایش‌نامه ، یعنی نوع تصویری کردنِ جزئیاتِ بصری و شیوه‌ی ارائه‌ی متن و تعاملش با تصویر برمی‌گردند.


      - فلسفه‌ی وجودیِ نمایش‌نامه را می‌توانیم در پیوند بین دو مساله‌ی مهم یعنی داستان و اجرا بدانیم.

      از آن‌جا که هیچ هنری نسبت به هنر دیگر ، جزیره‌ای نیست و بین هنرها ارتباطات زیادی وجود دارد؛ از دیرباز تاکنون نمایش‌نامه به عنوان یک پل بین انواع هنرها عمل می‌کند.

      همان‌طور که شعر با هنری بینابینی به موسیقی اتصال می‌یابد و ترانه خلق می‌شود ؛ بین رمان و هنرهای دیداری هم توسطِ میدان داریِ نمایش‌نامه ، یک آشتی جذّاب ایجاد شده است.

      همان‌طور که جذابیّتِ یک شعر و یک موسیقی با ترکیب در قامتِ یک ترانه یا تصنیف بیشتر می‌شود ؛ نمایش‌نامه هم تمامی امکانات داستان و تصویر را به هم می‌آمیزد. تا چیزی ویژه و مردم‌پسند و قابل تحیلیِ هنری و نقدی را با کوتاه ترین کلمات و رساترین معنا خلق نماید .


      نمایش‌نامه همچنین یکی از سه رسانه‌ی بالادستی انسان برای انتقال مفهوم است. که در کنار کتاب و اجرا (پرفورمنس) قرار می‌گیرد.

      پرفورمنس که انواع گوناگونی دارد خالی از متن و کتاب هم خالی از تصویر (فیزیکی) ارائه می‌شوند. اما نمایش‌نامه به‌نوعی تلفیقی از این دو به‌شمار می‌آید.


      از آن دوران که یونانی‌ها در تراژدی‌های خود به صورت تجربی، نمایش‌نامه‌نویسی را شروع کردند تا به امروز، قرن‌ها می‌گذرد. اما این دسته از هنر، هم‌چنان ثابت‌‎قدم به رشد خود ادامه می‌دهد.

      مثلاً ارسطو به عنوان سومین ضلع از سه‌گانه‌ی فلاسفه‌ی یونان (شامل سقراط و افلاطون ) اولین کسی بود که نمایش‌نامه‌نویسی یونان باستان را بررسی کرد و به تدوین زوایای کمتر دیده شده و ارائه‌ی آنان در کالبد یک مانیفست پرداخت.

      او اجزای اصلیِ نمایش‌نامه را مشتمل بر شش جزء اصلی تعریف نمود و « داستان، اخلاق، گفتار، فکر، صحنه‌آرایی و آواز» را عناصر مهمِ نمایش‌نامه دانست.

      بنا بر طبقه‌بندیِ ارسطو ، طرح یا داستان ، مهم‌ترین جزء یک نمایش است و روایت منطقیِ ماجرا با درنظر گرفتنِ روابط علّی و معلولی بین حوادث را شامل می‌شود.

      اخلاق در واقع همان چیزی است که امروزه با نام شخصیت‌پردازی می‌شناسیم و توصیف خُلقیات و ویژگی‌های روحی - روانی یا رفتاریِ کاراکترها و بازیگران را دربرمی‌گیرد.

      گفتار یا بیان، همان دیالوگ (گفتاورد) است. که گفتگوهای بین بازیگران و مکالماتی که نمایش را جلو می‌برند؛ تبیین می‌کند.

      فکر ، همان عقیده و ایدئولوژی یا فضای حاکم بر داستان است. که فلسفه‌ی جاری در ذهن نمایش‌نامه‌نویس را در عناصر دیگر تزریق می‌کند و تقریبا معادلِ درون‌مایه یا مضمونِ امروزی خواهد بود.

      همانطور که اشاره شد ؛ منظره یا صحنه‌آرایی چیزی است که از آن به عنوان میزانسن نام می بریم و به پیشنهادات نمایش‌نامه برای طراحی دکور نمایش منتهی می‌شود. در نهایت ، ارسطو از آواز یا موسیقی نام می‌برد و علاقه دارد تا از قالبِ نظم ، برای متن ِ نمایش استفاده شود.

      با تسرّی دادنِ نظریاتِ ارسطو در نگاهِ امروزی و گسترده‌تر دیدن آن در دیدِ افرادی چون « ژُرژ پولتی » سی و شش موقعیت نمایشی مشهور از نمایش‌نامه مشتق می‌شوند که تقریباً تمامِ نمایش‌نامه‌ها به یک یا چندمضمون از آنان می‌پردازند. برای مثال لابه ، رهایی، انتقام ، تعقیب ، بلا و رقابت چند مضمون اصلی این دسته‌بندی هستند.


      نمایش‌نامه‌نویسان برجسته‌ی بسیاری در طولِ تاریخ حضور داشته‌اند. که از بین آنان می‌توانیم به : ویلیام شکسپیر و ژان باتیست پوکلن (مولیر) اشاره نماییم. اما در عصر حاضر از ژان پل سارتر، آرتور میلر ، آنتوان چخوف ، هنریک ایبسن ، ساموئل بکت ، اوژن یونسکو و اریک امانوئل اشمیت به عنوان برترین نمایش‌نامه‌نویسان جهان نام برده می‌شود.

      نمایش‌نامه‌نویسی در ایران - به شکل مدرن - گونه‌ای تازه محسوب می‌شود. گرچه قبل از آن هم از قرون متمادی تا کنون هنرهایی مانند شاهنامه‌ی پهلوانی و سیاووش‌خوانی ، نقّالی ، روحوضی ، سیاه‌بازی و … را داشته‌ایم.

      در قرن چهاردهم ، سه نفر در ایران یعنی غلامحسین ساعدی ، اکبر رادی و بهرام بیضائی ، افرادی هستند که چه از نظر کمّی و چه از نظر کیفی و حتی از جهتِ اوّلین‌ها بودن در بسط و رشد و تعالیِ این هنرِ نوپا ، کار کرده و آن را به قلّه‌ی خود در ایران و‌ جهان رسانده‌اند.

      از ایرج پزشک‌زاد ، پری صابری ، علی نصیریان و در دهه‌های اخیر از حمیدرضا آذرنگ و نغمه ثمینی نیز می‌توانیم به عنوان دیگر نمایش‌نامه‌نویسان برجسته‌ی ایران یاد کنیم.

      برای آشنایی و ارتباط با هر مکتب ، قالب یا هنری نیاز به کتاب‌هایی برای راهنمایی جهت درکِ اولیه یا بیشتر داریم و از کتاب‌هایی چون « نگاهی به مبانی نمایش‌نامه‌نویسی و تحلیل نمایش » اثر بابک دهقانی ، کتابِ « تئاترنویسی سپید » و « درآمدی بر تئاترنویسی پُست‌مدرنیستی » اثر سعیدرضا خوش‌شانس ، کتابِ «شناخت عوامل نمایشی» اثر ابراهیم مکی و «آناتومی ساختار درام» اثر نصرالله قادری می‌توانیم به عنوان کتاب‌های راهنما و آشنایی با شیوه‌های نمایش‌نامه‌نویسی بهره‌مند باشیم .


      برای شما فیروزه مشرقی در نگاشتِ شعر و نمایش‌نامه آرزوی سلامتی و سعادت دارم خندانک خندانک

      خندانک

      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ۰۱:۱۱
      مهربانوی فرهیخته ام خندانک
      خندانک استاد کوهواره ی عزیزم درود و مهر فراوان خندانک
      مطالب ازشمندتان در مورد تاریخچه ی تئاتر را خواندم
      بسیار کامل و جامع نوشته اید
      از آن بسیار بهره بردم و برایم بسیار ارزشمند است 🌹🍀🌱💖
      زنده باد خندانک خندانک خندانک
      اعتراف می کنم اطلاعات و دانشم در این مورد بسیار اندک است
      امیدوارم با توجه به نکاتی که بر شمردید بتوانم
      اشعار بهتری بنویسم که به المان های تیاتر و سینما نزدیکتر باشد و موزونی و ریتم شعر را نیز دارا باشد
      مهر بانوی عزیزم 💖
      از لطف بیکران و توجه ارزشمندتان صمیمانه سپاسگزارم 🙏🍀🌹
      همیشه باید بسیار خواند و آموخت🌟
      مانا بمانید و نامی باشید و همیشه شاعر
      🌹🍃☘️🌸🌺☘️🍃🌹
      ارسال پاسخ
      مسعود مدهوش( یامور)
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۱:۴۱
      درودتان فرهیخته ی ارجمند شاعر بانو سمیعی مهربان و گرانمهر👏🤞🪴✨🌲🌲🥂💫💫🌟🕊️

      حقایق را به زبان شعر نگارش فرمودید👏👏👏👏🙏🙏🤞🤞🖐️🖐️

      بسیار زیبا،خوش اهنگ،خواندنی،ستودنی افتخار ایرانی بزرگوار🇮🇷سرافراز و بهروز بمانید🤞🍀🌳🌼🎄
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۳:۰۶
      🌼🍀خوش آمدید 🌹❤️🌼
      🌼🍀🌻🌺🪻🌻🌼🍀🌺🪻
      ارسال پاسخ
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۳۱
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۳۶
      درودتان باد جناب دکتر مدهوش استاد گرانمهر 💖
      از حضور ارجمندتان و نظر پر مهرتان صمیمانه سپاسگزارم 🍀🍃☘️🌸🌺☘️🍃🍀
      نگاهتان پر فروغ 🌟
      دلتان شاد 💖
      شاعرانگی هایتان مستدام باد🤞🏼☘️🌺🌹


      بهمن بیدقی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۲:۰۵
      با سلام و عرض ادب هنرمند بزرگوار
      زیبا بود
      درود بیکران بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۳:۰۶
      🌼🍀خوش آمدید 🌹❤️🌼
      🌼🍀🌻🌺🪻🌻🌼🍀🌺🪻
      ارسال پاسخ
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۳۲
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۴۷
      درودتان باد جناب بیدقی شاعر گرانقدر خندانک
      از حضور ارجمند و نظر در مهرتان صمیمانه سپاسگزارم خندانک خندانک
      سرتون سلامت و دلتون شاد و شاعرانگی هایتان مستدام خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ساسان نجفی(سراب)
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۲:۱۲
      درود بر شما بانوی گرانقدر..
      زیبااااست..
      خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۳:۰۶
      🌼🍀خوش آمدید 🌹❤️🌼
      🌼🍀🌻🌺🪻🌻🌼🍀🌺🪻
      ارسال پاسخ
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۳۲
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۴۹
      درودتان باد جناب نجفی شاعر گرانقدر خندانک
      صمیمانه سپاسگزارم از تشریف فرمایی و نظر ارجمندتان خندانک
      سرتون سلامت و دلتون شاد و شاعرانگی هایتان مستدام خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فرامرز عبداله پور
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۰۷
      درود
      خواهر عزیزم
      زیبا و دلنشین و پرمعنا
      وعاشقانه سروده اید
      رقص قلمتان ابدی
      🌹🌺❤⚘
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۵۱
      درودتان باد جناب عبداله پور شاعر عزیز گرانقدر خندانک
      به دیده ی لطف و مهر خواندید و نوشته اید خندانک
      صمیمانه سپاسگزارم خندانک خندانک
      دلتون شاد و سرتون سلامت و شاعرانه هایتان مستدام خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مریم عادلی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۳۱
      درودها
      بسیار زیبا بود شاعر عزیزم
      خندانک خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۵:۵۴
      درود و مهر شاعر بانوی مهر آفرین خندانک
      به مهر خواندید نازنینم خندانک خندانک
      قدردان حضور زیبا و نظر ارجمندتان هستم خندانک
      سرتون سلامت و دلتون شاد و شاعرانه هایتان مستداد خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد گلی ایوری
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۴۶
      درود و احترام بر شما
      صحنه هایی زیباست
      در صحنه دو یاد فیلم قدیمی " گاو " افتادم
      سلامت باشید
      خندانک خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۵:۵۶
      درودتان باد جناب استاد ایوری شاعر گرانقدر خندانک
      بی ربط هم نیست اگر در معنا بنگریم خندانک
      قدر دان حضور سبز و نظر ارجمندتان هستم خندانک
      سرتون سلامت و دلتون شاد و شاعرانه هایتان مستدام خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۷:۲۱
      درود استاد بانو سمیعی زیبا بود و وزین
      بهاءالدین داودپور تخلص بامداد
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۰۳
      درودوسپاس شاعرگرامی بسیار زیبا و پراحساس پاینده باشی خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۲۱:۱۹
      درودتان باد جناب بامداد شاعر گرانمهر خندانک
      به دیده ی مهر خواندید خندانک
      قدردان حضور سبز و نظر ارجمندتان هستم خندانک
      پاینده باشید و همیشه شاعر خندانک
      ارسال پاسخ
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۰۴
      درودتان جناب استاد آزادبخت شاعر گرامی خندانک
      قدردان حضور سبز و نظر ارجمندتان هستم خندانک
      از اینکه مرا استاد خطاب کردید صمیمانه سپاس خندانک
      ولی بنده هنوز شاگردی بیش نیستم و در محضر شما عزیزان می آموزم خندانک
      پویا باشید و سبز و شاعرانه هایتان مستدام
      محمدرضا آزادبخت
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۰۷
      درود همواره درمکتب قلمتان می آموزیم
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۹:۵۶
      سرفرود تواضع و مهرتان هستم
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مرتضی میرزادوست
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۴۸
      درود بر شما بانو سمیعی گرانقدر خندانک
      بسیار زیبا و با احساس و ارزشمند است
      خندانک خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۹:۵۸
      درودتان باد جناب میرزا دوست شاعر گرانمهر خندانک
      قدردان حضور سبز و نظر ارجمندتان هستم خندانک
      پویا بمانید و همیشه شاعر خندانک
      ارسال پاسخ
      آرمان طاهری
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۴۸
      درودتان باد بانو سمیعی استاد عزیز و ادیب
      زیبا سروده اید و دلنشین
      رد قلمتان ابدی 🙏🌹
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۱۹:۵۹
      درودتان باد جناب طاهری شاعر و ادیب گرانقدر خندانک
      به دیده ی مهر خواندید خندانک
      صمیمانه سپاسگزارم خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد شریف صادقی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۲۰:۲۹
      پسلام. اشعار شما همیشه خاص است. یکی از خوبی های شعر ناب همین است. من عاشق این سایت و شاعرانش هستم. گنیجینه ایست از کارهای ستودنی. شعر نمایشنامه وار سورئال شما از آن موارد است...بسیار عالی
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۲۱:۳۰
      درودتان باد جناب صادقی شاعر پویا و گرامی خندانک
      بله با شما هم نظرم زنده باد خندانک خندانک
      در مورد شعر نمایه
      این که تا چه حد شعرست و به شعریت رسیده
      هیچ‌ نمیدانم
      خودتان که بهتر واقفید شعر نوشتن کار دلی است ، شاید بخوانند و شاید نخوانند ولی به هر
      حال برای روحیه و تعامل و هم اندیشی در این فضای فرهنگی بسیار
      خوب است و اثر گذار از هم می آموزیم و اثر می گذاریم خندانک
      این شعر نمایشنامه طور هم همین است ، بین اثناهای اشعار شاید باشد شاید نباشد
      از حسن نظر و حضور ارجمندتان بسیار سپاسگزارم خندانک خندانک
      سرتون سلامت و دلتون شاد و شاعرانه هایتان مستدام خندانک


      ارسال پاسخ
      علی نظری سرمازه
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۲۰:۴۱
      سکوت
      چراغ‌ها خاموش
      صحنه تاریک
      و پرده‌های نمایش
      آرام به هم می‌رسند
      خندانک خندانک خندانک
      درود خانم سمیعی
      بسیار زیبا خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ۲۱:۳۳
      درودتان باد جناب استاد نظری شاعر گرانمهر خندانک
      قدردان حضور سبز و نظر ارجمندتان هستم خندانک
      سرتون سلامت و دلتون شاد و شاعرانه هایتان مستدام خندانک
      ارسال پاسخ
      حسام رجبی
      يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ۰۰:۰۲
      درود ها چقدر جالب و زیبا.... خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ۰۰:۲۹
      درودتان باد جناب رجبی شاعر گرانمهر خندانک
      صمیمانه سپاسگزارم از حضور سبز و نگاه
      پرمهر تان خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      نیره صدری
      يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ۰۰:۴۸
      سلام فیروزه جان عزیزم خندانک
      چقدر زیبا ودلنشین بود
      آفرین برشما
      خندانک خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ۰۰:۳۳
      درود و مهر نازنین بانو جانم خندانک خندانک
      صمیمانه سپاسگزارم خندانک
      از نگاه پر مهر و حس خوبی که بهم منتقل کردی
      برام بسیار ارزشمنده خندانک
      مانا باشی و نامی و همیشه شاعر خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      آذر مهتدی
      يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ۰۶:۲۶
      درود نازنین بانو فیروزه سمیعی عزیز
      بسیار صحنه پردازی های زیبایی را به تصویر کشیدید.
      خندانک خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ۰۰:۳۹
      درود و مهر و عرض ارادت فراوان
      خدمت آذر بانوی شعر آفرین خندانک خندانک خندانک
      حضور سبزتان برایم جای بسی افتخارست خندانک
      آذر بانو جانم خندانک
      قدردان لطف بیکران و نگاه زیبا و پرفروغ شما نازنینم هستم خندانک خندانک خندانک
      مانا و نامی بمانید و همیشه شاعر خندانک
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ۱۰:۴۹
      درودبرشما زیبابود بانو سمیعی بزرگوار خواهر مهربان بسیار زیبا و عالی بود لذت بردم احسن برشما پرمفهوم بود خوش حال شدم بعداز مدت‌ها دیدم شعرجدیدتون رو..... 🌹🌹🌹خوش آمدید 🌹🌹☘️☘️🍀🍀🌿🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹🌼🌼🌼🌼🪴🌹🌹🌹💐💐💐🌸🌸🌸🪷🏵🏵 🌹🌹🌹🌹🌹☘️☘️🍀🍀🌿🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹🌼🌼🌼🌼🪴🌹🌹🌹💐💐💐🌸🌸🌸🪷🏵🏵 🌹🌹🌹🌹🌹☘️☘️🍀🍀🌿🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹🌼🌼🌼🌼🪴🌹🌹🌹💐💐💐🌸🌸🌸🪷🏵🏵 🌹🌹🌹خوش آمدید 🌹🌹☘️☘️🍀🍀🌿🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹🌼🌼🌼🌼🪴🌹🌹🌹💐💐💐🌸🌸🌸🪷🏵🏵 🌹🌹🌹🌹🌹☘️☘️🍀🍀🌿🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹🌼🌼🌼🌼🪴🌹🌹🌹💐💐💐🌸🌸🌸🪷🏵🏵 🌹🌹🌹🌹🌹☘️☘️🍀🍀🌿🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹🌼🌼🌼🌼🪴🌹🌹🌹💐💐💐🌸🌸🌸🪷🏵🏵
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ۰۰:۴۶
      درودتان باد و جناب کاظمی شاعر نیک اندیش و گرامی خندانک
      حضور سبز و پر مهر و زیبایتان را فراوان ارج می نهم خندانک خندانک خندانک خندانک
      صمیمانه سپاسگزارم از حضور و نظر ارجمندتان خندانک
      پاینده باشید و همیشه شاعر خندانک خندانک

      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      فرامرز عبداله پور
      يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ۱۴:۱۰
      درود
      زیبا و دلنشین وپر معنا
      سروده اید
      🌹🌹🌹🌹🌹
      رقص قلمتان ابدی
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ۰۰:۴۷
      جناب عبداله پور گرانمهر درودتان خندانک
      به دیده ی مهر خوانده اید مهربان خندانک
      صمیمانه سپاسگزارم خندانک
      مانا باشید و نامی مانید و همیشه شاعر خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد باقر انصاری دزفولی
      دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ۱۱:۱۱
      شاعر بزرگوار
      قلمتان همیشه جاودان بادا
      هزاران درود
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ۰۲:۰۷
      درودتان جناب استاد انصاری شاعر گرانمهر خندانک
      قدر دان حضور سبز و ارجمندتان هستم و صمیمانه سپاسگزارم خندانک خندانک خندانک
      مانا بمانید و نامی باشید و همیشه شاعر خندانک
      ارسال پاسخ
      پیام مفخم
      سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۲:۳۷
      سرکار خانم سمیعی ، بنده از اشعار خصوصا سپید خیلی سر در نمی آورم ولی احساسی که در من ایجاد می کند را با فرمت ارایه شده شما بسیار منطبق می بینم یعنی این انطباق آن با هنر تئاتر و میزانسن و دکوپاژ و با توضیحات خوبی که سرکار خانم کوهواره مرقوم کردند لذت بردم و این مسئله محدود نبودن هنر ها و ارتباط معنوی بین آنها هم از آن دست مطالبی است که خیلی دوست دارم . برایم جالب است که با وجود گسترش سینما هنوز عناصر نمایش و نحوه گفتمان و ارایه مطلب آن چقدر همچنان جذاب است و بسط و گسترش آن به الگوهای دیگر هنری نظیر شعر و یا فرم در موسیقی دلپذیز است . خندانک خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ۰۲:۰۲
      درود و عرض ارادت فراوان جناب مفخم شاعر گرامی خندانک
      برایم باعث افتخارست که اشعارم از نظر ارزشمندتان گذشت ،
      در مورد درک نکردن بعضی از اشعار سپید، این امر کاملا طبیعی است ،و با اشعار کلاسیک با انواع اشعار دیگر متفاوت است ،
      خاصیت شعر همین است ،
      بعضی از اشعار سهل الوصول و قابل فهم هستند
      و بعضی مبهم و استعاره مند ، دقیقا مثل رد اثر انگشت ، مثل امضا ،
      دوست شاعری از من هربار می پرسید ،
      شعرهام بنظرت، چگونه است ، رک و صریح گفتم
      در ظاهر و خواندن برایم عجیب و شاهکارند
      مثل تابلوهای سالوادر دالی، ولی باور کن دوست جان من از آن چیزی درک نمی کنم دروغ چرا !
      بعد هم در جوابم نوشت : بیخیال خودم هم نمی دانم چه نوشته ام و اصلا مهم نیست ، اصل فرم و لحن و زبان شاعر است و معنا خودبخود در ذهن مخاطب شکل می گیرد ،
      اما در مورد تلفیق هنرها، بسیار خوشحالم که چنین احساس و دیدگاهی دارید.
      هم بانو کوهواره ی گرامی و هم شما فرهیخته ی
      عزیز به خوبی و روشنی در این باره نوشته اید ،که
      بسیار برایم جالب و خواندنی است ،
      نکاتی که برشمردید دقیقا دال براین است که هنر در گرو هنر است ، و
      همه این‌ها نشان‌دهندهٔ آن است که هنرها مرزهای روشنی ندارند و هر کدام می‌توانند به زبانی جدید در دیگری تجلی یابند.

      همین ارتباط و گفتمان بین هنرها است که خلاقیت‌ها را برمی‌انگیزد و باعث می‌شود هر اثر هنری به شکلی منحصر به فرد و جدید به مخاطب عرضه شود. به همین دلیل است که حتی در دوران گسترش سینما، تئاتر همچنان جذابیت و قدرت خود را حفظ کرده است. زیبایی کار در همین جاست که هر هنر یک دنیای تازه برای کشف و تجربه است.

      خیلی خوشحالم که این موضوعات برای شما هم جذاب و دلپذیرند. هنر همیشه راهی برای پیوند دادن احساسات، اندیشه‌ها، و انسان‌ها پیدا می‌کند.

      صمیمانه سپاسگزارم خندانک
      از حضور سبز و نظرات ارزشمند تان
      بسیار بهره بردم
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک

      ارسال پاسخ
      پیام مفخم
      پیام مفخم
      چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ۱۱:۲۱
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      عارف افشاری  (جاوید الف)
      شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۱۱
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ۰۰:۰۳
      درود و مهر جناب افشاری گرامی خندانک
      قدردان حضور سبز و ارجمندتان هستم خندانک
      صمیمانه سپاسگزارم خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      یونسی یونس
      پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ ۰۲:۲۵
      عرض اردت بانوی هنرمند
      خلق نمایش و تصویرسازی زیبا انگار
      روی صحنه ی نمایش تئاتر
      همراه با با بازیگرانی
      که با واژه ها به اجرا درامدند 👌
      باکارگردانی نویسنده👌👌🌹👌👌
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ ۲۰:۱۴
      درودتان باد جناب استاد یونسی ادیب گرانمهر خندانک
      خیلی خوشحالم که این ارتباط بین شعر و شما
      برقرار شد، برایم توفیقی است ارجمند خندانک
      صمیمانه سپاسگزارم از حضور سبز و نگاه پر مهرتان خندانک
      پاینده مانید و همیشه شاعر خندانک
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ ۲۰:۵۲


      درودتان فرهیخته ی گرامی و شاعرارجمند

      سرکار خانم سمیعی

      قلم سبزتا ن ماندگار


      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ ۱۳:۱۳
      درودتان باد استاد انصاری ادیب عزیز و گرانمهر خندانک
      خیلی خوش برگشتید و جای بسی افتخار خندانک
      صمیمانه سپاسگزارم و قدردان
      پاینده باشید و همیشه نویسا
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ ۲۰:۵۲
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ ۱۳:۱۳
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      3