منبع مهر و عطوفت، مادر است
چشمه ی فیاض رحمت مادر است
گر بخواهی سمبلی از لطف حق
برترین الگوی خلقت، مادر است
نیست مانندی برایش در زمین
اسوه ی پاکی و عصمت، مادراست
مهر را هرقدر بهایی باشدش
مهربانتر هم ز رأفت ، مادر است
گر سخاوت را بجویی در جهان
انتهای بذل و سِخَّت، مادر است
در بزنگاه های سخت روزگار
حل کند مشکل، به حکمت، مادر است
گر خراشی اوفتد بر جسم تو
می کند تیمارِ دردت، مادر است
قلب او را بارها بشکسته ای
باز گیرد حالِ قلبت، مادر است
گُم شدی گر لحظه ای از چشم او
می شود دیوانه بَهرَت، مادر است
چون بدادی پاسخش سر به هوا
بیشتر پرسد ز دردت، مادر است
هرچه بر رنجش فزونتر کرده ای
او نکرد از تو، شکایت، مادر است
هست بخشش را حدودی در عمل
آنکه بی حد، بخشدت، او، مادر است
بارها دل را براو خون کرده ای
باز جوید وضع و حالت، مادر است
گرچه می کردی پریشان خواب او
می شود غمگین خوابت، مادر است
آن که دادی پاسخش را تند و تیز
بعد او، مانی تو خِجلَت ، مادر است
بینهایت گر شوی قربان او
باز حق دارد سَرَت، او، مادر است
در وصف مادر