چهار زلال کوتاه
1
وقتی نگاهم می کنی
آتـش فــرو بـر قعـر آهم مـی کنی
ایـن دود را اهل نظـر گـوینـد بـــر دادا هنــر
غافل از اینکه روسیاهم می کنی
داری تباهم می کنی
2
ای دردش از من بیشتر!
از حال اینـجـانب نـدانستــــی خبـــــــر
بایـد جگـــر بـاشــــــی و در آتـش بنـالـــــی بـارهــا
یا نصف شب افتاده باشی جان به سر
بر چنگ احساسم مگر
3
من زخمی اهریمنم
از داغـداران غـــریب میـهنـــم
ترکش به ترکش ناله ام در عشق جاری می شود
یک آشنا دارم به او زُل میزنم
بردار دست از دامنم
4
امروز چون شب می شود
شب را ز خفّـاشان لبـالب می شود
خرپای ها، خرنای ها ، خر چشم ها ، خرگوش ها،
دور هم اند و «خر» مؤدّب می شود
زنـبــور عـقـرب می شود
ایضاح جهت آشنایی با زلال:
زلالهای فوق در ریتم موسیقییائی « مستفعلُن مستفعلُن » با دخالت « مستفعلُن » و با ضرباهنگ ( 4-6-8-6-4) دوام یافته است:
مستفعلُن مستفعلُن
مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن
مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن
مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن
مستفعلُن مستفعلُن
دقّت:
2- مستفعلُن مستفعلُن(4ض)
2- من زخمی اهریمنم(4ض)
1- مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن(6ض)
1- از داغـداران غـــریب میـهنـــم(6ض)
+- مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن(8ض)
+- ترکش به ترکش ناله ام در عشق جاری می شود(8ض)
1- مستفعلُن مستفعلُن مستفعلُن(6ض)
1- یک آشنا دارم به او زُل میزنم(6ض)
2- مستفعلُن مستفعلُن(4ض)
2- بردار دست از دامنم(4ض)