لاله و یاس و چمن جامهی شاه زمین
گوهر گلهای زرد زینت زلف است و زین
از شرر لالهها گرم شده آسمان
در دل زنبورها شهد شده انگبین!
خاک شده چون طلا چون چمن از خاک رست
بوی خوش خاک را لحظهی باران ببین!
بارش ابر سپید سبز کند خاک خشک
در دل خشک کویر خوشهی رنگی بچین
برگ شده جامهای بر تن خشک درخت
نور دل پاک شد قدرت روح الامین
*
ناوک چشمان دوست دور شده از کمین
باده بده ساقیا از می انگور ناب!
*
بادهی سرخوش شدن بوی خوش نوبهار!
لحظهی تحویل سال ساعت رفتن به خواب!
فلسفهی هفت سین آمده از هوش و فکر
سبزه و سیر و سماق، سکّه و ماهی و آب
ساعت و سنبل و سیب، آینه و شمعدان
سنجد و سبزی و نان، گندم چون آفتاب
با سمنو کام خویش مزّهی شیرین کنیم
نامهی شاهان میان، دانش و فضل از کتاب
ماهی پخته شده شام شب سال نو
خوردن آن واجب است، سرخ شده یا کباب!
*
در نظر آدمی وقت رود با شتاب
هیچ نفهمیده است، وقت پگاهان و شام!
*
فلسفهی زندگی هیچ ندانستهایم
سال شتابان رود، وقت ندارد مرام!
تاج انوشیروان دست عربها فتاد!
سلطنت پهلوی رفت به دست امام!
دیدهی اسفندیار قیمت جانش بشد
رستم و تیر و کمان کرد کتابش تمام!
سیب چو افتد زمین زود بپوسد ز خاک
باغ گل و بوستان هیچ ندارد دوام!
زندگی در لحظه است، رفته و آتیّه نیست!
باده خور و مست باش، هستی نباشد مدام!
*
حال که نوروز شد نور بگیرد زمام
چرخش حوت و حَمَل نظم کواکب برید
*
محور چرخ زمین منحرف از دایره
چرخ زند دور خویش چون به مدارش دوید
بهمن و مرداد و تیر، آذر و خرداد و دی
نقطه به نقطه روند تا سر سال سپید
اوج و حضیض مدار دست ندارد در این
ماه و یا جذر و مدّ هیچ نگردد شدید
جاذبهی مشتری هست مؤثّر در آن
قدرت خورشید و ماه هست در آن چون کلید
هالهی خورشید شد آنچه تو داری به سر!
چون که به وقت حساب دیدهی خیّام دید!
*
با قدم سال نو، کهنه به پایان رسید
بر سر این سال نو ظلم مکن بر بشر!
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
درود بر تمامی دوستداران فرهنگ ایرانی که این جشن باستانی را پاس میدارند، چکامهی بالا در قالب کلاسیک ابداعی جدیدی سروده شده است که توضیحات این قالب جدید ارسال خواهد شد.
هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز
فرشید ربانی (این بشر)
یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال
حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد
را تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت
را ازدرگاه خداوند متعال و سبحان برای مسئلت مینماییم
خرم و تندرست باشید