سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        شبیهِ تو

        شعری از

        فاطمه جهانگیری ، زحـل

        از دفتر •هیاطِ ئـه‌وین نوع شعر ترانه

        ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۱۷ شماره ثبت ۱۱۰۵۷۱
          بازدید : ۴۴۴   |    نظرات : ۱۹

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر فاطمه جهانگیری ، زحـل
        آخرین اشعار ناب فاطمه جهانگیری ، زحـل

        من پر شدم از حس تلخی که
        شیرینی عشق تو روو کرده
        هر شب تقاص این من عاشق
        تاس‌و قمار و بازی‌و شرطه 
        هرشب برای لمس احساست
        یک قرن پاییزو بلد میشم
        از درد میلرزه همه جونم
        من به خدا نزدیکتر میشم
        حالا همینم ، ی گنه‌کارم
        روزو شبم تو رقص اعداده
        هر روز می‌فهمم که برد من
        تو عمق تصویرِ دو چشماته
        حالا منم مثل تو بی‌مرزم
        حالا منم اینجا ، شبیه تو
        من جونمو دادم که حوّا شم
        یک‌بار هم تو مثل آدم شو
        با هر گناه نا تموم من
        من رو ببر تا آخر مردن
        اونجا که رنگی تو خیالم نیست
        اونجا که دورن دست‌هات از من
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        محمد حسین اخباری
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۰۹:۵۲
        با سلام
        زیباست
        موفق باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        پنجشنبه ۹ تير ۱۴۰۱ ۱۶:۵۰
        سلام و درود ✨ سپاس بیکران✨ خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۸:۱۴
        درود بانو
        ترانه زیبایی است خندانک
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        پنجشنبه ۹ تير ۱۴۰۱ ۱۶:۴۷
        درود و تشکر فراوان از نگاه شما خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ۰۹:۱۳
        خندانک
        درودبرشما خندانک
        زیباقلم زدید خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        مجیدنیکی سبکبار
        جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ ۱۶:۵۰
        ترانه چگونه باید باشدخندانک
        سلام و درود سرکار خانم فاطمه جهانگیری ، زحـل،
        قبل از همه از الطاف شما در صفحه سروده اینجانب « . . . ( مثنوی 5 ) » تشکر می کنم. آن جا بنا به عللی پاسخ های فردی نمی دادم و اینجا عرض ادب نمودم.
        آنقدر اثر گذار بود نوشته شما، که خواستم مستقیم در محفل خودتان حاضر شده و سپاسگزار باشم.
        در همان متن نیز حالتی بود که حالا می فهمم از اشتیاق و علاقه و استعداد شما به ترانه سرایی نشأت می گیرد.
        برای اولین بار در این سایت به افتخار شما سعی می کنم در مورد ترانه و ترانه سرایی، صرفا به شکل تجربی و نه با مطالعه قبلی اظهار نظر کنم. بد و ناقص و نادرست هم بود شما خواهید بخشید اما این که نخستین است حتما از نظر شما بی ارزش نخواهد بود.
        تلخی و شیرینی نظر دادن نیز خیلی وقت ها بی شباهت به تلخی و شیرینی بیت نخست این سروده نیست. معلوم نیست چه وقتی تلخ خوب است و منشاء شیرینی و کی شیرین خوب است که از سر افراط به تلخی گراید. ما مزه آن را به فراموشی می سپاریم . آنچه را که صلاح است و بنظر اینجانب درست است عرض می کنم.
        خیلی ها فکر می کنند که ترانه یعنی این که شما وزن شعر را به هم بریزید و حالتی محاوره ای به آن بدهید و راحت و یله هر چه دوست دارید بگویید.
        درست؟
        اما به نظر این حقیر روح ترانه اصلا به وزن آن و نوع زبانش وابسته نیست.
        پس زیبایی و گیرایی یک ترانه از کجا ناشی می شود؟
        اگر به نمونه های بیرونی مراجعه کنیم ممکن است که برویم سراغ ترانه هایی که آهنگ زیبا و گیرایی دارند. و این یک خطاست.
        ترانه از موزیک هم مستقل است. با این حساب بسیاری از دامب و دومب های مخصوصا امروزی و به اصطلاح جوان پسند از داشتن چنین امتیازی معاف هستند.
        حالا حتما خواهید گفت که این پیرمرد برای اولین بار نظر می دهد و اینچنین بی پروا. اشکالی ندارد با هم به پاسخ خواهیم رسید.
        ترانه از موزیک زاده نشده است. بر عکس است.
        قدمت ترانه و آواز از خود شعر هم بیشتر است.
        ترانه یک نداست
        ترانه یک دعاست
        ترانه یک درخواست است
        ترانه مویه گریست در ماتم
        ترانه نشاط آوریست در جشن و شامانی
        اما یک چیز بر ترانه قدمت دارد. اگر گفتید چی؟
        احساسی که از متن زندگی زاییده می شود و بر ضمیر و اندرون حساس ترین آحاد و افراد که نسل های اولیه هنرمندان باشد می نشیند و از آن جا قالب کلام و نوا بخودش می گیرد که صوت انسان و ریتم هایی که با ساده ترین اسبات قابل اجرا بودند از آن جمله است.
        مادر ها در طول تاریخ عمومی ترین آواز خوانان بودند.
        این ترانه ها چند خاصیت داشتند. یعنی خاصیت وجودی داشتند.می دانید یعنی چی؟ یعنی این که کسی نمی نشست قواعدی را رعایت کند تا ترانه بسازد. بلکه این ترانه با توصیفی که عرض شد بود که قواعد را کم کم ارائه می داد. گفتند مرغ زودتر آمد یا تخم مرغ. معمای جالبی است. جوابش مهم نیست اما این توالی که قواعد و ترانه تا بوده همین بوده و الآن نیز هست.
        از این آسمان و ریسمان چه چیزی دستگیرمان می شود؟
        این که نمی توان نشست و با یک احساس ساختگی و اغلب ترکیبی و بیشتر مواقع منتسب به شعر تا ترانه ، ترانه سرود. ترانه سرا باید در لابلای ارتباط قواعد و علل وجودی ترانه موضع گرفته و خوشه چینی کند.
        ترانه برای کتاب و چاپ سروده نمی شود. اگر چنین بود شعر سرودن که بهتر است.
        ترانه برای خواندن سروده می شود.
        ترانه سرا باید ترانه دوست باشد. البته ترانه با ارزش و واقعی ( مبتنی بر احساس صادق و واقعی ). یا آشنا به موسیقی که ارتباط کلمات ، آواها ، هجاها و دیگر عناصر را با میزان ها، گام ها، دیرند ها و دیگر مباحث موسیقی بداند. حتی صوت خواننده و لحن و تن و وسعت آن. ترانه برای چه صدایی، چه مناسبتی، و برای برانگیختن چه هیجانی سروده می شود؟
        آخرین و مهمترین موضوع:
        مخاطب ترانه مانند مخاطب شعر نیست. بلکه شنونده ایست در یک بافت اجتماعی خاص، که دوست دارد نیاز روحی اش از طریق شنیدن ترانه، دقت کنید شنیدن ترانه و به راحتی و روانی برطرف شود.
        در مجلس ترانه خوانی یا ترانه شنوی کتاب و کاغذ و نقد کننده شعر نیست که منظور شما را به شنونده ترجمه کند. دقت فرموده باشید بیشتر ترانه ها ساده خلاصه و حتی تکراری هستند تا تأثیر عمیق تری روی هیجان بخشی به شنونده داشته باشند. حتی عباراتی را به عنوان آذوقه و اسباب موسیقی به آهنگساز می دهد که روی آن مانوور بدهد و بارها و بارها در حالت های گوناگون آن ها را بخواند. می دانید چیزی در مایه سماع. تکرار برخی عبارات و حرکات برای مدهوش شدن.
        مطلبی یکی بعد از آخری ( برای خنده شما ) این که موضوع ترانه باید یا بهتر است یگانه ، یکدست و بدون پراکنده گویی باشد. از شاخه ای به شاخه دیگر، یا از مطلبی به مطلب دیگر شنونده را از حالت لذت سماعی بیرون می آورد. او همیشه بهنگام گوش دادن دنبال آن خامه ایست که هنرمندانه نان موسیقی دور خودش پیچیده است. دقیقا مانند نون خامه ای. که شما تصمیم نمی توانید بگیرید که نانش را بیشتر دوست دارید یا خامه اش را. ترانه های نون خامه ای کم نیستند بین ملل گوناگون.
        خواهش می کنم یک بار به سروده خودتان باز گردید و این گفته های بنده را با آن مطابقت بدهید تا نتایج لازم حاصل شود.
        موفقیت برای شما آرزو می کنم. منتظر می مانم که روزی ترانه ای از شما بخوانم که من هم مثل خود شما آن را پیش خودم زمزمه کنم حتی آهنگی من در آوردی هم که شده باشد با آن همراه سازم. نگاه کنید: ساده ، روان ، پر احساس ( البته واقعی ) چه شاد چه غمگین با به یادگار گذاشتن تکیه کلام های زیبا. دو شعر این روزها خواندم از این سایت که هر دو این تکیه کلام ها را داشتند و هر دو ترانه بودند به نام شعر . این تکیه کلام ها این بود: « ده سال و اندی » از یکی و « . . . اما مثل سابق نیستم . . . » از دیگری.
        همواره پایدار و سرفراز باشید.
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ ۲۲:۲۲
        سلام استاد سبکبار عزیز
        خوشحالم که دوباره فعالیت دارید و حضور پیدا کردید
        امید که همگی کنار هم در محیطی آرام، مشاعره و مکاتبه داشته باشیم
        شاد باشید
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ۰۰:۲۸
        سپاس بیکراااان متشکرم از تمام نکته های ارزشمندی که لطف کردید و برای بنده ی حقیر نوشتید شما استاد بنده هستید و گوش جان میسپارم به تک تک این کلمات🙏 نیت بنده از حضور در این سایت جدای از سیرآب کردن عطش خواندن پخته شدن و درس گرفتن از چون شمایی بود تمام انتظارم استادانه نقد شدن از یک نگاه پخته بود تا بدانم پر رنگ ترین کمبود نوشته هایم کجاست! مفتخرم و به فراوانی قدردان شما ✨ تمام تلاش و توانم برای اجرای آنچه گفتید درون ترانه هایم خواهد بود و مطمئن باشید پندی که به بنده دادید رها نخواهد شد ؛ سراسر امیدم برای دیده شدن اثرات این نقد در ترانه هایم🙏 شوق سر گرفته در قلبم قابل ابراز نیست و به تمامی متشکرم از لطفتان و رساندن من به آنچه که انتظار میرفت🙏
        ارسال پاسخ
        سارا (س.سکوت)
        جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۱:۲۴
        با هر گناه نا تموم من
        من رو ببر تا آخر مردن
        اونجا که رنگی تو خیالم نیست
        اونجا که دورن دست‌هات از من
        درود بر شما زیبا بود
        موفق باشید وپیروز خندانک خندانک
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        پنجشنبه ۹ تير ۱۴۰۱ ۱۶:۵۲
        سلام و درود بی پایان✨❤
        بسیار بسیار متشکرم
        نگاهتان پر مهر ، پاینده باشید ✨❤
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۵۲
        سلام بعد از مدت ها ترانه زیبایی در سایت خواندم
        متاسفانه سبک ترانه بسیار مظلوم و مغموم باقی مانده خصوصا در همین سایت ناب
        امیدوارم با حضور بیشتر و پررنگ. تر شما عزیزان ترانه نیز جان بگیرد خندانک
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        پنجشنبه ۹ تير ۱۴۰۱ ۱۶:۵۶
        سلام دوست عزیز
        ممنون از نگاه حرفه ای و پر از مهر شما 😍
        قدر دانم خندانک
        بله ...و سبک ترانه اکثر ساده و کم ارزش جلوه داده میشه متاسفانه ..
        لطف بی نهایت شماست به من خندانک خندانک
        بی نهایت تشکر و آرزوی موفقیت
        ارسال پاسخ
        رقیه یاوری زاده(ازل)
        يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ۰۸:۵۸
        درود عزیزم بسیار زیبا
        💗💗💗
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        پنجشنبه ۹ تير ۱۴۰۱ ۱۶:۵۶
        پاینده باشید✨❤تشکر💙
        ارسال پاسخ
        زهرا آهن(ملکبانوی سیب)
        جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ ۰۷:۵۰
        درود بر شما مهربانوی گرامی

        میهمان دلنوشته‌ی پر احساس و زیبایتان بودم

        پاینده و بهروز باشید خندانک خندانک
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ ۱۳:۰۴
        سلام و درود بی‌پایان ✨❤ قدردان و مفتخر هستم از نگاهتان ✨❤❤ پر مهر باشید ❤❤
        ارسال پاسخ
        مجیدنیکی سبکبار
        شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ۰۲:۳۶
        با سلام و درودی مجدد،
        بر سرکار خانم فاطمه جهانگیری ، زحـل،
        شاعر محترم
        با مشاهدۀ شور و شوق وافر شما،
        حیفم آمد،
        کتابی را به شما، و همۀ علاقه مندان موسیقی ایرانی و ترانه های زیبا، معرفی نکنم.
        کتابی به نام:
        ترانه ها و آهنگهای جاودانه
        گرد آوری شده به اهتمام:
        حبیب الله نصیری فر
        که چاپ چهارم آن را هم اکنون در کف دستم دارم، اما شاید در بازار چاپ های جدیدتری از آن موجود باشد.
        باز هم از الطاف و الفاظ برانگیخته و برانگیزانندۀ شما ممنون و متشکرم.
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۲۲:۲۱
        سلام دوست خوبم خندانک خندانک
        چه خوب که دیدمت خندانک
        چه شعر زیبایی خندانک
        عالی بود و پر از احساس خندانک
        لذت بردم خندانک
        مراقب مهربانی هایت باش خندانک خندانک
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        فاطمه جهانگیری ، زحـل
        پنجشنبه ۹ تير ۱۴۰۱ ۱۶:۵۱
        درووود و تشکر و مهر بی انتها✨✨❤❤
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3