ثــنــا گــویـد وجـــود از لــطــفِ دلـــــدار
بـه پـا یــیــم و کــمــر بـسـتـیــم ؛ بر کــار
بــه خــود مــشــغـول؛ غـرق انـدر تـبـاهی
بـه دل ، لــرزان ؛ تـــنـــی آزرده ، بـیمـار
مـعـاصی در مـعـاصـی ؛ مـعــصــیـت بـار
هر آنـکـس بـود بــا مــا ؛ گــیـــر اجــبــار
کـــجـــا انــدیــشـــه ی مــهــر و ســلامــی
به تــنــدی ؛ رو ، تــرُش ؛ آتَـش به پــنـدار
بــه نـــاگـــه بـــرقِ چــشــمـانَـش بـه راهـم
کــه ســرو قـــامـــت ، از در شـــد پــدیــدار
سـلامَــش ؛ وَه ! کــه گُــم گــردانَــد از خود
هـــمـــان بَـــس! تــا بَــســا گـردی خـریـدار
نـــوازش کــرد؛ بــرچـــیــد و ؛ هــرس کرد
دلــــم را؛ غـــصــــه؛ هــم تــنــهــایی از یـار
مــــعـــانـــی در مــــعـــانـــی؛ شـــرحِ آنـــی
در ایـــن دیـــــدار بــــنـــمـــودنــــد اســــرار
زبــــان، بـــگـــشـــود بــال و پــر؛ که پر زد
بـــه وصـــفِ دوســـتــی بــرگـشــت ؛ گفـتـار
بــخــواهــد یــا نــخــواهــد دل، بــه مــدحـش
سـخـن بــر نـــقـــشِ رویَــش گــشــت پـربـار
بــه هــر شـعــر و غــزل، انـــدوه و اشـــکی
ســـرازیـــر اســت ؛ از هــردیـــده هــربـــار
بـــر ایـــن بـــی درک و بـی مـقـصـودِ تن زد
یـــکی نـــقـــش و نـــگـــاری؛ شــد قـلـمـکـار
عــجــب انـدر عــجــب! سـرخـسـت و بیغـش
هـمـان در سـیــنــه ســنــگِ تـــلـــخ و نــاکــار
بــســی شــکــر و ســپــاس و اســـتـــغـــاثـــه
بــــه راهــــی راســــتـــیــن افـــتـــاد ؛ افـکـار
کـــه هــرکــس بــا ســـــرایـــت آشـــنــا شـــد
ز خــوابِ غـــفـــلـــتـــش گــردیـــد بـــــیـــدار
خـــــدایـــــی را ســـــزاواری پـــــــریــــــوش
بــــه دل بــــاشـــــد بـــســـی امـــیــــدِ دیــــدار