سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 3 آذر 1403
    22 جمادى الأولى 1446
      Saturday 23 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        شنبه ۳ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        شعر پسانوگرا یا شعر پست مدرن
        ارسال شده توسط

        احمدی زاده(ملحق)

        در تاریخ : يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ۰۴:۱۳
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۶۰۴ | نظرات : ۹

        شعر پسانوگرا یا شعر پست مدرن ؛
        ویکی پدیا : از ویژگی های اصلی شعر پسانوگرا می توان به ساختارشکنی، معناگریزی، نگاه متفاوت، چندصدایی ( یا پلی فونی) و تصویر اسکیزوفرن اشاره کرد و همچنین کلاژ، بی قاعدگی (فقدان نظم مرکز محور)، رشد غیر خطی، ساختار نامتمرکز، عدم توازن، عدم قطعیت (شک اندیشی)، ذهن گرایی (تجرید گرایی)، ایهام، انتزاع (آبستره)، تکرار و تسلسل، دو پهلویی و جریان سیال ذهن، از جمله مولفه هایی می باشد که در شعر پسانوگرا رایج است.
        شعر پسانوگرا در ایران 
        شعر پسانوگرا در ایران تحت تاثیر شعر پسانوگرا رایج در کشورهای غربی ایجاد شد. رضا براهنی از نخستین شاعرانی است که با انتشار اشعار پسانوگرا این سبک شعر را در ایران رواج داد. بعد از براهنی برخی شاعران جوان به این سبک شعر گرایش نشان دادند. شعر پسانوگرا به دلیل مبنا قرار دادن سبک غربی در ایران منتقدان زیادی دارد. موافقان این سبک شعر در ایران آن را طبق نظریات فلسفی و سبکی دارای اندیشه و محتوای متفاوت از شعر سنتی و مدرن فارسی می دانند.
         
         
        فلسفه های پشت بام زده، فکرهای همیشه طاعونی
         
        زجر تشخیص زندگی از هیچ، مثل تفکیک قیر از گونی
         
        پرسه ها در هویت چندم، ترس از یک هزارتوی جدید
         
        بین جمعیت جهان گم شد، فردیت های غیر قانونی
         
        تا که این مغزها ورم بکند، تا خوره روح جمع را بجود
         
        تا از این نقطه غم شروع شود، در اشارات گنگ بیرونی ↓
         
        فلسفیدن… و درد را دیدن، فلسفاندن… و درد را خواندن
         
        آخر خط زندگی مرگ است، این مکانیزم شبه سیفونی ↓
         
        مثل دردی به شعرها پاشید، حجمی از دانش جهان کم شد
         
        بَعد یک خوانش نو از هستی، سنگفرش پیاده رو خونی!
         
        * محسن عاصی

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۸۰۲۱ در تاریخ يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ۰۴:۱۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ۰۷:۱۱
        خندانک خندانک خندانک
        سلام استادعزیزوبزرگوارم
        ممنونم از پست های خوب وآگاهی دهنده تون
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        علی رفیــــعی وردنجانی
        علی رفیــــعی وردنجانی
        يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ۱۸:۱۱
        سلام ودرود حضور استاد حاج فکری عزیزو فرهیخته
        مطلب زیبا و تامل برانگیزی است خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ۲۳:۳۹




        درودتان
        استاد والا مقام
        حاج فکری عزیز
        با سپاس وافر
        خندانک خندانک خندانک


        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ۰۶:۴۹
        سلام خدمت استاد بزر گوارم جناب احمدی زاده عزیز،و سپاس از این پست زیبا. خندانک

        درمورد شعر پست مدرن که فرمودید منتقدان زیادی دارد،باید گفت همین طور است،اما منتقدان با هم فرق میکنند. متاسفانه منتقدان این سبک از شعر بیشتر میخواهند آن را خراب کنند.
        به نظر این نوع شعر جنبه ی اعتراضی دارد،اشعاری با این سبک بیشتر برای اعتراض به این و آن از جمله حکومت ها نوشته میشوند،یا حالاتی مثل خلا های عاطفی را به تصویر میکشند.
        از بزرگان پست مدرن ایران شاید بشود سید مهدی موسوی را نام برد.
        به نوعی پدر غزل پست مدرن که بعدا طرفدارانی هم پیدا کرد من جمله فاطمه اختصاری!
        ترانه سراهای پست مدرنی هم بعد ازاین مثل یغما گارویی ظاهر شدند.
        جدای از این حرف ها ای کاش منتقدان ما متوجه بشوند که با هر چیزی نباید به جدال برخاست.با ظهور نیما هجوم بردند،هنوز هم دارند میگویند.که این درباره سبک پست مدرن هم صادق است.
        علی ای حال سپاس از پست ارزشمندتان استاد عزیز انشاالله که موجب آشناییمان با این سبک شود.
        در پناه حق پایدار باشید خندانک
        آزیتا احمدی
        يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۵۰
        درودهابزرگمهراستادتوانا.خداقوت
        چون همیشه از محضرباارزشتان آموختم گلچین قابل تاملی بود...
        در کنار همه ی سبکها وآزادی قلم واندیشه این سبک هم زیبا ودرخور تفکر وجای قلم زدن دارد باآرزوی توفیقات وافر.
        تاآسمان هست سالم وشادبتابید خندانک خندانک
        سیاوش اسفندیاری
        شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ۰۰:۰۸
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2