جمعه ۲ آذر
گام ششم برای ترانه نویسی
ارسال شده توسط وحید کاظمی در تاریخ : شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۵۳
موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۸۰۵ | نظرات : ۱۵
|
|
گام ششم⇦⇦⇦⇦⇦⇦⇦⇦با سلام بر دوستان و اساتید گرامی.درگام ششم در مورد قافیه صحبت میکنیم..... ﻋﺪﻡ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﻭﻟﯿﻪ ( ﻗﺎﻓﯿﻪ ) ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﯼ ﻣﺎ ﻋﺪﻡ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺍﺳﺖ . ﻓﻼﻥ ﭘﺴﺮ ﯾﺎ ﺩﺧﺘﺮ ﺟﻮﺍﻥ ﺍﺩّﻋﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻭﺯﻥ ﻭ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﯾﺎﺩﺵ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ «ﺷﻬﯿﺎﺭ ﻗﻨﺒﺮﯼ » ﻧﯿﺰ ﺻﺪﻫﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﯼ ﻣﻮﻓﻖ ﺩﺭ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺑﮑﺮﺗﺮﯾﻦ ﻗﻮﺍﻓﯽ ﻭ ﻭﺯﻥ ﻫﺎ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﻭ ﺷﮑﺴﺘﻦ ﻫﺎ ﺭﻓﺖ . ﺍﯾﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﯾﺎﺩﺷﺎﻥ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭ ﻭ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﯼ ﻏﯿﺮﻓﺎﺭﺳﯽ ﻫﻢ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻫﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﻭﻗﻮﯼ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺭﺍﮎ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺩﺍﺭﺩ . ﯾﺎﺩﺷﺎﻥ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻋﺎﻡ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻦ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺍﻣﺎ ﺍﺯﺗﺮﺍﻧﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎ ﺩﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﻗﻮﺍﻓﯽ، ﺑﺪﻋﺖ ﻭ ﺗﺎﺯﮔﯽ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﺩ . ﻧﻤﯽ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻭﺍﺭﺩ ﺟﺰﺋﯿﺎﺕ ﺷﻮﻡ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺩﺭ ﺁﺛﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﺍﺭﺩ : ۱ ) ﮔﺎﻫﯽ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺳﺮﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﯼ ﺍﻭﻝ ﺍﺻﻼ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﺷﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻧﻤﯽ ﺑﺮﺩ!! ۲) ﮔﺎﻫﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﺭﺩﯾﻒ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﺜﻼ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺳﺮﺍﯾﯽ « ﺗﻨﻬﺎ ﻣﯽ ﺭﻭﻡ » ﺭﺍ ﺑﺎ « ﺑﺎ ﺗﻮ ﻣﯽ ﺭﻭﻡ » ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ !! ۳) ﮔﺎﻫﯽ ﻗﻮﺍﻓﯽ ﻏﻠﻂ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺷﮑﻞ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﺘﯽ ﯾﮏ ﺣﺮﻑ ﻡﺷﺘﺮﮎ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ . ﻣﺜﻼ « ﮔﺮﯾﻪ » ﻭ « ﺧﻨﺪﻩ »! ﮐﻪ ﻣﺸﺨﺼﺎ ﺁﻥ ﻩ ﺍﻧﺘﻬﺎﯾﯽ ﺻﺪﺍﯼ ﮐﺴﺮﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻭ ﮐﻠﻤﻪ ﻫﯿﭻ ﺣﺮﻑ ﻣﺸﺘﺮﮐﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ! 4) ﮔﺎﻫﯽ ﺣﺮﻭﻑ ﻣﺸﺎﺑﻬﯽ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻣﺜﻼ « ﮔﺮﯾﻪ » ﻭ « ﺗﮑﯿﻪ » ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ « ﮔﺮﯼ ِ » ﻭ « ﺗﮑﯽ ِ » ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺣﺮﻑ ﻣﺎﺑﯿﻦ ﻣﺼﻮﺕ ﻭ ﺭﻭﯼ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ . ﺍﻣﺎ ﻣﺜﻼ « ﺩﻧﺪﻩ » ﻭ « ﺧﻨﺪﻩ » ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﭼﻮﻥ ﺩﺭ « ﺩﻧﺪ ِ » ﻭ « ﺧﻨﺪ ِ » ﺑﻪ ﺟﺰ ﺣﺮﻑ ﺭﻭﯼ « ﺩ » ﺣﺮﻑ « ﻥ » ﻫﻢ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻣﺤﺘﻮﺍ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﺭﺩﯾﻒ ﻭ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺭﻓﺘﻪ ﮔﺎﻫﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻏﻤﺎﺽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ . ۵) ﮔﺎﻫﯽ ﺷﺎﻋﺮ ﻋﺰﯾﺰ ﺣﺮﻭﻑ ﺟﻤﻊ ﯾﺎ ﺍﻟﺤﺎﻗﯽ ﺭﺍ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﯾﺎﺩﺵ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻭﻑ ﺩﺭ ﺩﻭ ﮐﻠﻤﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺟﺰﺀ ﺭﺩﯾﻒ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ . ﻣﺜﻼ « ﺩﺳﺘﺎﺕ » ﻭ « ﭼﺸﻤﺎﺕ » ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ « ﺩﺳﺖ ﻭ ﭼﺸﻢ + ﻫﺎﺕ » ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﻢ ﻫﯿﭻ ﺣﺮﻑ ﻣﺸﺘﺮﮐﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ . ﯾﺎ ﻣﺜﻼ « ﻣﯽ ﺯﻧﻢ » ﻭ « ﻣﯽ ﺑﺮﻡ » ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ « ﻣﯽ ﺯﻥ ﻭ ﻣﯽ ﺑﺮ + ﻡ » ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﯿﭻ ﺣﺮﻑ ﻣﺸﺘﺮﮐﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ . ۶) ﮔﺎﻫﯽ ﻣﺸﮑﻞ ﮐﻤﯽ ﻋﻠﻤﯽ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻣﺜﻼ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺳﺮﺍ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﺪ « ﺯﺍﻧﻮ » ﻭ « ﯾﺎﺭﻭ » ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻭﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺷﮑﻞ ﺑﺎ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﺼﻮﺕ ﺑﻠﻨﺪ، « ﺷﺎﺩﯼ » ﻭ « ﺑﺎﺯﯼ » ﺭﺍ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﺍﻣﺎ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺳﺮﺍﯾﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﯽ ﺧﺒﺮﻧﺪ ﮐﻪ « ﻣﺼﻮﺕ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﯼ » ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﮐﻨﺪ ﻭﺩﺭ ﺣﮑﻢ ﻣﺼﻮﺕ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺍﺳﺖ . ﭼﻮﻥ ﻫﻢ ﮐﺸﯿﺪﮔﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﻤﺘﺮﯼ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ « ﺍ » ﻭ « ﺍﻭ » ﺩﺍﺭﺩ ﻫﻢ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﮐﺜﺮ « ﺍﯼ » ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﮐﻠﻤﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﭘﺴﻮﻧﺪ ﯾﺎﺣﺮﻭﻑ ﺍﻟﺤﺎﻗﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ . ۷) ﮔﺎﻫﯽ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻋﻠﻢ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺳﺮﺍ ﯾﺎﺩﺵ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺨﺶ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻫﻢ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺜﻼ ﮐﻠﻤﻪ ﯼ « ﺷﺪّﺕ » ﻭ « ﺯﺣﻤﺖ » ﺷﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺍﯼ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺭﺍ ( ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﺩﯾﻒ ) ﺑﺮﺍﯼ ﺑﮑﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ.__________ اما درپایان به عنوان ترانه ی ناب ترانه ای از اردلان سرفراز با عنوان آینه را انتخاب کردم که با صدای زنده یاد فرهاد مهراد ماندگار شد.__________ میبینم صورتمو تو آینه،__________ با لبی خسته میپرسم از خودم:__________ این غریبه کیه؟ از من چی میخواد؟__________ اون به من یا من به اون خیره شدم؟__________ باورم نمیشه هر چی میبینم، __________ چشامو یه لحظه رو هم میذارم،__________ به خودم میگم که این صورتکه،__________ میتونم از صورتام ورش دارم!__________ میکشم دستامو روی صورتام، __________ هر چی باید بدونم دستام میگه،__________ منو توی آینه نشون میده،__________ میگه: این تو یی، نه هیچ کس دیگه!__________ جای پاهای تموم قصهها، __________ رنگ غربت تو تموم لحظهها،__________ مونده روی صورتت تا بدونی__________ حالا امروز چی ازت مونده به جا!__________ آینه میگه: تو همونی که یه روز __________ میخواستی خورشیدو با دست بگیری،__________ ولی امروز شهر شب خونهت شده،__________ داری بیصدا تو قلبت میمیری!__________ میشکنم آینه رو تا دوباره __________ نخواد از گذشتهها حرف بزنه!__________ آینه میشکنه هزار تيکه میشه،__________ اما باز تو هر تيکهش عکس منه!__________ عکسا با دهنکجی بهم میگن: __________ چشم امید و ببُر از آسمون!__________ روزا با هم دیگه فرقی ندارن،__________ بوی کهنگی میدن تمومشون!__________
|
ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری :
|
|
|
|
|
این پست با شماره ۷۱۱۵ در تاریخ شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۵۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید
نقدها و نظرات
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
خسته نباشی استاد