سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        نقدی بر شعری از سودابه صادقی
        ارسال شده توسط

        سیاوش پورافشار

        در تاریخ : چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ۰۳:۴۳
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۷۸۶ | نظرات : ۱۹

        مرا چه به ..
        شعري از
        سودابه صادقي
        ابتدا شعر را بخوانید:
        مرا چه به

        فلسطين  ، ليبي  و کوباني

        من کرمانشاه ام

        با تشريح  کالبدم

        زير تيغ موکت بر .

        از خواب مي پرم .

        دختري   روي ديوار اتاقش

        يک مشت تخمه ميشکند

        با حروف مقطع

         از کتاب تنظيم  جمعيت

        که مي آيند.... مي روند...

        تخمه ميشکنند.مرا چه ...

        مرا چه به کميل

        مرا چه به  رويا

        مرا زني عق زده در روژاوا

        مرا زني

        با بوسه هاي نفت خيزش

        مرا زني از سوراخ لايه

        اوزون

        بيرون کشيده است

        تا مثل  عصياي عيسي

        مثل  عصاي نوح

        عصاي دستش باشم.

        مرا چه به اين...حرفها ....
        1-بررسی ساختارگرایانه
        موارد قابل مطرح:الف- بین لایه و ازون نباید فاصله بیافتد چون این دو کلمه به هم متصلند که بر عکس ازون به بیت بعدی رفته است
        ب-عصا در عصای دستش باشم یک تکرار نامناسب است
        ج- تکرار بعضی کلمات شعر را سپید تر کرده است حواسمان باشد شعر سپید دچار تکرار خسته کننده نباشد
        تکرار زیاد - مرا - خسته کننده است
        از نظر وجه درونی عصای موسی داریم اما عصای نوح و عیسا و ارتباطش با این شعر همافزایی ندارد
        2- بررسی پدیدارشناسانه:
        بروز پدیدار ها از
        مرا زني عق زده در روژاوا...
        شاعرانه تر است و از شعار فاصله گرفته است
        3-بررسی شکل مدارانه:
        شعر خانم صادقی بر اساس تخیلی که دارد لزوما می توان بر آن شعر سپید نام نهاد
        اخوان ثالث در کتاب صدای حیرت بیدار می گوید: شاعر باید غربال در گذرگاه رودخانه کلمات قرار ندهد که بیخودی راه ندهد بلکه روی ذوق خاص هیچ وقت هم حاضر نشود که کلمه ها را همین طور شانسی هرچه به دهانش آمد توی شعرش بیاورد از روی این سخن اخوان ثالث می توان گفت خانم صادقی بسیار خوب کلمات را رها گذاشته و البته با یک نظارت دقیق آنها را بر زبان آورده بطوری که کلمات با در کنار گرفتن هم مراد و معنی حاصله از شعر را تقریبا خوب بیان کرده اند
        4-بررسی معنایی:
        اخوان ثالث در کتاب صدای حیرت بیدار می گوید:در شعر اجتماعی باید توجه داشت که شعار به جای شعر ننشیند...
        این بند : مرا چه به

        فلسطين  ، ليبي  و کوباني
        حالت شعار گونه دارد
        روی تغییر این بیت باید فکر کرد
        و البته کمی هم رمز دار باشد بهتر است
        معنایی که جملات در نهایت برآورده می کنند یک سو است و در نهایت کل کلمات در جهت گفتن یک مضمونند که خوب است.
        5-بررسی عنصر خیال:
        در کتاب شعر زمان ما فروغ فرخزاد تالیف محمد حقوقی می خوانیم: از راههای یافتن ترکیبهای با قدرت نوجویی و نویابی و نیروی جاذبه ی ذهن،  جذب  صفتها و مضاف الیه های تازه است
        در این شعر ترکیب تازه ای مثل بوسه های نفت خیز فقط داریم که برای این شعر کم است شاعر با بهره بردن بیشتر از اتفاقات زبانی می توانست مضمون شعر را بهتر به مخاطب برساند
        6-عنصر زبان:زبان شعر زبانی امروزی است بجز واژه مرا که فاضلانه است
        7-بررسی عنصر آهنگ: تکرار واژه هایی مثل عصا- مرا- زنی و همچنین مفهوم یکدست مقداری شعر را آهنگینی کرده است
        8-بررسی عاطفه و احساس: در این شعر احساس به خوبی نمایان شده است و شاعر حس و برداشت خود را نسبت به اطرافش خوب بیان کرده است

        باآرزوی موفقیت برای شاعر محترم

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۵۰۵۴ در تاریخ چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ۰۳:۴۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2