سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 31 فروردين 1403
    11 شوال 1445
      Friday 19 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۳۱ فروردين

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        صفویه و آثار آن در اندیشه و تمدن ایرانیان
        ارسال شده توسط

        مهدی رستگاری

        در تاریخ : شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ۲۳:۵۵
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۲۴ | نظرات : ۱۸

         
         
             اگر نگاهی به سیر تاریخ توسعه تمدن ایران و اسلام داشته باشیم و روندهای توسعه سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی ، نظامی را در آن مرور کنیم؛ در می یابیم که دوره صفویه یکی از نقاط عطف تاریخ ایران ( و جهان) به شمار آمده و بدون شک یکی از دوران های طلایی تمدن ایرانی- اسلامی در آن محقق شده است: جامعه ای که به رغم فاصله آن و حکمرانان صوفی تبارش از الگوی حکومت معصومان علیهم السلام، رشک تمام جهان می شود و حتی مظهر تحقق «یوتوپیا» ی اروپاییان هم عصر ، مرجع اخذ فرهنگ کشور هند ، و مورد تمجید و تقلید دشمن دیرینه آن یعنی کشور عثمانی و.... قرار می گیرد. مصداق های این امر در شواهد تاریخی به جامانده در آثار ادبی، هنری، تاریخی، و میراث فرهنگی این مرز و بوم اندک نیستند. در این عصر البته عالمانی چون مقدس اردبیلی، شیخ بهایی، محقق کرکی، شهید ثانی، و علامه مجلسی در فرصت فراهم آمده ، با  تلاش شبانه روزی خود معارف و اندیشه شیعه را که در گذر تاریخ دستخوش کتمان ، کتابسوزی، نسیان، تعدی و دشمنی در تمدن آن روز به انزوا ( و احیانا نقصان) مبتلا شده بود، احیا و ترویج نمودند. به شهادت عالمان، عصر صفوی با اتکا به تحول علمی، فرهنگی و اجتماعی نشات گیرنده از مدارس مذهبی شیعه ( در مقابل مراکز رقیبی چون خانقاه ها، و مدارس اهل خلاف) مصدر تثبیت مذهب شیعه ، تحول فرهنگ ایرانی و مجرای تغییر سبک زندگی ایرانیان بوده است.
             در سال های قبل از انقلاب و زمان اوج گیری تماس با مغرب زمین و التقاط از ایسم های غربی و التقاط از آنها، برخی از خطبا با اندیشه اصلاح ، کسب انطباق با پارادایم های جهان مدرن، و جذب مخالفان به نوآوری و ابداع هایی در زمینه ارائه معارف دین و تطبیق آنها با افکار مدرن پرداختند. از جمله این نوآوری ها می توان به عرضه بدعت واره مذمومی به عنوان «تشیع صفوی» ، القای پارادوکس موجود بین آن و «تشیع علوی» ، تلقی آن به عنوان جرثومه ای از انحرافات و خرافات اشاره کرد که البته ارائه خوراک متجددانه ای را در پی داشت که در عین انطباق با آبشخورهای دنیا انگارانه و معیشت پندارانه مدرن و تلقی های هنجارشکن و عرفان گرای پست مدرن با مبادی آنچه «تشیع علوی» خوانده می شد، تطبیق داشت. البته مطالعات این افراد در دین و تاریخ محدود بود و شور انگیزه های سیاسی شان در آن روزگار به عمق تحقیق شان غالب. در این جا جای دارد بپرسیم نفی دوره طلایی تمدن ایرانی-اسلامی در دوره صفویه چه نتایجی داشته و دارد؟ چرا بازگشت، استخراج و استفاده از معارف اهل بیت علیهم السلام از منابع شیعه در جنبش فقهی دوره صفویه این قدر نزد روشنفکران عصر جدید مذموم نمایانده شده است؟ و نتایج غفلت ایرانیان از استخراج میراث فرهنگی و تاریخی اصیل عصر صفویه چیست؟
             امیدوارم طرح این پرسش ها زمینه ساز  هم اندیشی و گفتگویی سازنده، بی حاشیه و نتیجه بخش باشد. از دوستان حاشیه ساز خواهش می کنم وارد این بحث نشوند.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۴۶۸۷ در تاریخ شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ۲۳:۵۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۰۸
        خندانک
        پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۰۸
        خندانک
        پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۰۸
        خندانک
        پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۰۸
        خندانک
        پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۰۸
        خندانک
        پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۰۸
        خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0