سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 4 اسفند 1403
    24 شعبان 1446
      Saturday 22 Feb 2025

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        تمام پلیدیها در خانه ای قرارداده شده و کلید ان دروغگویی است. امام حسن عسكري(ع)

        شنبه ۴ اسفند

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        قافیه و عروض جلسه هفتم
        ارسال شده توسط

        سیده نفس احمدی

        در تاریخ : چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ ۰۳:۲۲
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۱۶۰ | نظرات : ۱۹

        به نام خداوند جان و خرد  
         قافیه و تقطیع به ارکان
        *
        تکرار واژه های مشتق ,مشتق مرکب , مرکب اگر اجزای سازنده ی آن ها چندان آشکار نباشد و یا میان معنای دو جزء فرقی بتوان نهاد رواست . قافیه ساختن واژه های روبرو درست است : (مزدور/ رنجور).(مهربان/پاسان).(آب/گلاب).(شاخسار/کوهسار).(پایدار/آبدار).
        توجه : قافیه ساختن با علامت  ماضی " ید " در واژه هایی مثل : پرستید / رنجید / پوشید/رنجید /ترسید/و....تکراری و مشترک است ولی چون چندان شناخته شده نیست قافیه ساختن با این علامت (ید) درست است .
        *
        قافیه در شعر نیمایی:در آخر ابیات نمی آید بلکه بستگی به مطلب دارد به علاوه الزاما هر مطلبی قافیه دار نیست .از طرفی چون شعر حاوی مطالب پراکنده و وصف های جداگانه است یا جنبه ی امری و دعایی دارد قافیه را لازم نمی دانند. شاعر خود را اسیر قافیه نمی داند و معمولا در هر مطلب دو و یا چند مصرع قافیه دار می آورد.
        مثال : بخوان ای همسفر با من
                           ره تاریک با پاهای من پیکار دارد
        به هر دم زیر پایم راه را با آب آلوده
                           به سنگ آکنده و دشوار دارد .( نیما یوشیج)
        واژه های قافیه :پیکار / دشوار
        حروف اصلی قافیه :ار (طبق قاعده 2)
        ردیف : دارد
        ......................................
        تقطیع به ارکان :
        بعد از تقطیع هجایی مصراع ها  می بینیم که نشانه های هجاها که در زیر مصراع ها نهادیم دارای نظم است و اگر آن ها را سه تا سه تا , چهار تا چهار تا , دوتادوتا, سه تاچهارتا , چهارتاسه تا تقسیم کنیم نظم میان آن ها آشکارتر می شود .پس تقطیع به ارکان تقسیم هجاها به پاره ها (ارکان) عروضی است تا نظم  میان هجاها را دریابیم . مثال:
        ای باد بامدادی  خوش می روی به شادی  /  پیوند روح کردی پیغام دوست
        ای        با        د ِ        با       م       دا      دی      خُش      می     رَ       وی     ب ِ    شا     دی
        پی      ون       د ِ       رو       ح        کر      دی      پی       غا        م      دو       س    دا     دی
         
        ببینید هجای کوتاه زیر کوتاه و هجای بلند زیر بلند قرار گرفته است .
        بیت بالا را سه تاچهار تا جدا می کنیم وزن بیت معلوم می شود.
        -  -   u    مفعولُ
        -   u -  -  فاعلاتن
        -    -  u   مفعول ُ
        -  u  -  - فاعلاتن
        حالا اگر بخواهیم چهار تا سه تا جدا کنیم وزن بیت این می شود :
        -  -    u   -   مستفعلن
        u  - -   فعولن
        -  -  u  -  مستفعلن
        u  -   -  فعولن
         
        امیدوارم متوجه شده باشید.
        ...................................................
         توجه : مهم ترین ارکان عروضی  فارسی 19 تاست که در زیر قید می شود :
        الف )  -  ارکانی که در ابتدا و میان و پایان مصراع می آید :
        1- فاعلاتن  -  u  -  -
        2-فاعلن     -   u  -
        3-مفاعیلن  u  -  -  -
        4- فعولن  u  - -
        5-مستفعلن - - u  -
        6-مفعولن - -  -
        7- فعلاتن  u u - -
        8- فعلن    u  u  -
        9-مفاعلن  u - u -
        10-مفتعلن -  u u  -
        11- فع لن ( فاعل)  - -
        ..........................................
        ب)  -   ارکان غیر پایانی , در آخر مصراع قرار نمی گیرند و آخرین هجای هر یک از این ارکان کوتاه است :
        1-  فاعلاتُ   -  u - u
        2-فعلاتُ  u - u u
        3-مفاعیل  u - - u
        4-مستفعل -  -   u  u
        5-lمفعول   - - u
        6-مفاعل   u  u  -  u
        ............................
        ج) -  ارکان  پایانی که فقط در آخر مصراع می آیند :
        1-  فَعَلُ  u - -
        2-فَع  -
        توجه :گاه از آخر رکن پایانی یک وزن ,  یک یا دو یا سه هجا حذف می شود , مثلا :
        مفاعیلن    u -  -  -  اگر یک هجا کم شود می شود   فعولن u - -   اگر دو هجا کم شود می شود  فَعَل u -   اگر سه هجا کم شود  می شود فَع  u   (  هجای پایان مصراع همیشه بلند است حتی اگر کوتاه بود بلند محسوب می شود ).
        .........................
        توجه : برای پیدا کردن وزن یک شعر باید به این نکات توجه داشت :
        1- درست خواندن و درست نوشتن با خط عروضی .
        2-جدا کردن هر یک از هجاها با خط عمودی یعنی زیر هم نوشتن .
        3-حذف (ن) بعد از مصوت بلند در یک هجا .
        4-علامت گذاری هر یک از هجاها در زیر آن ها.
        5- تقسیم هجاها ی هر مصراع به اجزای 4تا4 / یا 3تا3تا/ یا 4 تاو 3تا /  به طوری که وزن به صورت تکراری در آید و یا متناوب.
        6-نوشتن ارکان عروضی معادل اجزا در زیر آن ها.
        7و8-اختیارات شاعری و نام اوزان.
        .....................................
        اختیارات شاعری دو نوع است : 1- اختیارات زبانی 2- اختیارات وزنی
        *اختیارات زبانی :
        بعضی از کلمات دارای دو و یا احیانا چند تلفظ هستند و گوینده اختیار دارد هر کدام را به کار ببرد .
        اختیارات زبانی دو نوع است :
        1-می توان همزه را حذف کرد یعنی اگر قبل از همزه ی آغازی هجا حرف صامتی بیاید همزه را می توان حذف کرد .مثال : تیر انداز  ( تیرَنداز )  . شیر افکن ( شیرَفکن ) .  در آب ( دراب). خوش آهنگ ( خشاهنگ)
        2- تغییر کمیت مصوت ها : یعنی بنا بر ضرورت وزن شعر مصوت کوتاه را بلند و یا مصوت بلند را کوتاه تلفظ می کنند .
        مصوت کوتاه در چند حالت به ضرورت وزن کشیده تلفظ شده و بلند بحساب می آید:
        الف)-مصوت کوتاه پایان کلمه ( همینطور کلماتی که آخرشان به (های ) بیان حرکت ختم می شود و نیز مصوت کوتاه ( ُ) در ( تو ) .
        ب) -کسره ی اضافه
        پ) -( و) عطف که به صورت مصوت کوتاه ضمه  تلفظ می شود .
        ت)- مصوت کوتاه فتحه که تنها در پایان کلمه ی ( نَه ) می آید.
        ............................
        مثال برای ( و ) عطف که به صورت مصوت کوتاه ضمه تلفظی شود :
        شخص  خفت  و خرس می راندش مگس / وز ستیز آمد مگس زو باز پس ( مولوی )
        شخ     ص      خف              تُ            خر    س      می      ران     دش    م   ' گس                  
        -          u         -           -      -          u     -                u  /             -        u     -
                                           (و) عطف به صورت مصوت کوتاه ضمه تلفظ می شود
                                            پس ت را بلند -  حساب می کنیم .
              ران : ن  حذف می شود .
        ...............................
        مثال برای کسره ی اضافه :
         اختر ِ خویش را بد
         ر ِ u است ولی ما بلند حسابش میکنیم ( اختر ِ)
        .....................
        مثال برای مصوت کوتاه فتحه :
        نه سبو پیدا در این حالت نه آب / خوش ببین و الله اعلم بالصواب
        نه را در اینجا هجای بلند حساب می کنیم .
        ......................................
        * کوتاه تلفظ کردن مصوت بلند (و) :  و + ی میانجی + ی
         مثال : در دام افتاده آهویی چند / محکم شده دست و پای در بند
        آهویی  ( هو  -) ولی کوتاه حساب می کنیم چون هجای زیرش از مصرع بعدی ی قرار می گیرد که کوتاه است
        ....................
        توجه : در زبان فارسی هر گاه دو مصوت در کنار هم بیاید معمولا میان آن ها صامت  ی  می آید که  ی  میانجی نامیده می شود.
        ...................
        مثال برای کوتاه تلفظ کردن مصوت بلند  ی  :   ی  + ی  میانجی  +  ی
        راستی آموز بسی جو فروش / هست در این کوی که گندم نماست
        مصوت بلند  ی در راستی  به صورت کوتاه   ( تِ) تلفظ شده و هجای سوم به هجای کوتاه تبدیل شده است
        را  س  تی  آ    مو   ز  =  را   س  ت ِ     یا   مو   ز
        ..........................
        تمرین :
        بیت های زیر را تقطیع کنید و اگر از اختیارات شاعری استفاده کردید بیان کنید و وزن شعر را بگویید :
        1- چو خواهی که نامت بود جاودان / مکن نام نیک بزرگان نهان ( سعدی)
        2-اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را / به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را ( حافظ)
        3- دل من همی داد گفتی گوایی /  که باشد مرا روزی از تو جدایی ( فرخی)
        4-در چنان روز مرا آرزویی خواهد بود / آرزویی که همی داردم اکنون پژمان ( رعدی آذرخشی ) .
        ..................                                                 مانا وشاد زی

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۲۷۸۰ در تاریخ چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ ۰۳:۲۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1