سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 2 دی 1403
    22 جمادى الثانية 1446
      Sunday 22 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۲ دی

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        موسیقی کاغذی
        ارسال شده توسط

        جلیل محمد باروقی

        در تاریخ : شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ۰۲:۳۳
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۱ | نظرات : ۴

        در نقص سواد تو همین یک کلمه بس
        یک مصرع با سین و یکی ثای مثلث
        «محمد علی افراشته»
         
        این همه قاعده برای وزن و قافیه در شعر کلاسیک برای بالا بردن کیفیت موسیقایی اثر است و همین معیار یعنی کیفیت موسیقایی شعر، قاعدتا باید مبنای قاعده سازی باشد.
        در شعر کلاسیک فارسی  بخش عمده ای از این قواعد از شعر عربی وارد شده است. اما این واردات قاعده، چندان بر روال قاعده نبوده و در مواردی ملاحظات خاص زبان فارسی در آن رعایت نشده است. البته برخی از مواردی که به موسیقی شعر فارسی صدمه می زدند کنار گذاشته شده است. اما قواعدی هستند که به موسیقی شعر صدمه نمی زنند بلکه زایدند و دست و پای شاعر را می بندند.
        همین بیتی که در اول این نوشته آوردیم چه مشکلی دارد؟ چرا نمی توان بس را با مثلث هم قافیه کرد. چرا نمی توان حیاط را با حیات، یا غذا را با قضا به عنوان کلمات قافیه در شعر به کار برد. مگر موسیقی نباید معیار قاعده سازی وزن و قافیه باشد؟ «ت» با «ط» در لفظ چه تفاوتی دارند. یا «ذ» با «ض» یا «س» با «ث». اگر شعر عربی بود این تفاوتها معنی دار می شدو عدم رعایت آنها به موسیقی شعر لطمه می زد.
        آیا این خلط موسیقی با حروف روی کاغذ نیست؟
        اگر در آینده حروف الفبایی زبان فارسی تغییر کند این ایرادات رفع خواهد شد بدون این که شاعر در شعر خود تغییری بدهد!
        البته از موضوع اختلاف عقیده با افراشته که بگذریم، این بیت او که در اول این نوشته آوردیم، جذابیت خاص خودش را دارد. قاعده ای را که علیه آن سخن سرایی می کند در محتوای سخن نقض می کند و چون این امر آگاهانه است به آن زیبایی می بخشد. اگر بخواهیم این زیبایی را از نقطه نظر صنایع ادبی کلاسیک بنگریم و کمی تا قسمتی هم تساهل و تسامح به کار بریم شاید آن را به نوعی صنعت «تجاهل العارف» دانست. نوعی خلاقانه از کاربرد این صنعت.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۴۸۱۶ در تاریخ شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ۰۲:۳۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۲۱
        درودبرشما
        جلیل محمد باروقی
        جلیل محمد باروقی
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۲۶
        الاله سرخ گرامی
        درودها
        و سپاس از نظر لطفتون خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم عادلی
        پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ۰۰:۳۷
        درود. برشما استاد
        از مطالب ارزشمندتون بهره بردیم خندانک خندانک خندانک
        جلیل محمد باروقی
        جلیل محمد باروقی
        پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۰۴
        سرکار خانم عادلی گرامی
        درودها
        و سپاس از نظر لطف شما خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1