سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 24 آبان 1403
  • روز كتاب و كتاب‌خواني
  • روز بزرگداشت آيت الله علامه سيد محمدحسين طباطبايي، 1360 هـ ش
13 جمادى الأولى 1446
  • شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها، 11 هـ ق، به روايتي
Thursday 14 Nov 2024
    مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

    پنجشنبه ۲۴ آبان

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    افتراء
    ارسال شده توسط

    سعید صادقی (بینا)

    در تاریخ : چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ ۱۸:۲۲
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۹۳ | نظرات : ۶

    بسم الله الرحمن الرحیم 

    افتراء، یکی از رذائل اخلاقی بوده و به معنى جعل دروغ و چیزى از خود در آوردن و به کسی نسبت‌دادن است. از دیدگاه قرآن کریم افتراءزدن به خداوند، پیامبران، مؤمنان و بی‌گناهان آثار و پیامدهایی دارد که متوجه افترا زننده در دنیا و آخرت می‌شود.
    برخی از آثار افتراء عبارتند از: هلاکت، نفرین خداوند، خسران، محرومیت از هدایت، غضب خداوند و عذاب الهی.

    فهرست مندرجات
    ۱ - هلاکت دنیوی
    ۲ - لعن خداوند
    ۳ - محرومیت از هدایت و رستگاری
    ۴ - خسران در دنیا و آخرت
    ۵ - غضب الهی
    ۶ - عذاب اخروی

    ۱ - هلاکت دنیوی
     
    افترای به خداوند گاهی موجب هلاکت افترازننده در دنیا می‌گردد، چنان‌که موسی(علیه السلام) در آیه ۶۱ سوره طه
     فرعون و پیروانش را از افترای به خداوند برحذر داشته و پیامد آن را نابودی آنان در دنیا دانسته است:  «قالَ لَهُم موسی وَیلَکم لا تَفتَروا عَلَی اللّهِ کذِبـًا فَیسحِتَکم بِعَذاب و قَد خابَ مَنِ افتَری».
     
    ۲ - لعن خداوند
     
    افترای بر خداوند ظلم است و لعن و نفرین الهی را در پی دارد: «و مَن اَظلَمُ مِمَّنِ افتَری عَلَی اللّهِ کذِبـًا ... اَلا لَعنَةُ اللّهِ عَلَی الظّــلِمین»،
    در آیه ۳۰ سوره توبه نیز آن دسته از اهل کتاب را که بر خدا افترا زده و عزیر و مسیح را فرزند خدا دانستند مورد لعن و نفرین قرار داده است:«قـتَلَهُمُ اللّهُ اَنّی یؤفَکون» افترازنندگان به زنان پاکدامن نیز مورد لعن خدا در دنیا و آخرت قرار خواهند گرفت:«اِنَّ الَّذینَ یرمونَ المُحصَنـتِ ... لُعِنوا فِی‌الدُّنیا والأخِرَة».
    لعن خدا همان دور کردن افترازننده از رحمت خویش است.

    ۳ - محرومیت از هدایت و رستگاری

    کسانی که به خداوند افترا زنند رستگار نخواهند شد: «اِنَّ الَّذینَ یفتَرونَ عَلَی اللّهِ لا یفلِحون»؛
    و  نیز از هدایت الهی محروم خواهند بود: «فَمَن اَظلَمُ مِمَّنِ افتَری عَلَی اللّهِ کذِبـًا ... اِنَّ اللّهَ لا یهدِی القَومَ‌الظّــلِمین».

    ۴ - خسران در دنیا و آخرت
     
    کسانی که مرتکب افترای بر خداوند و پیامبران او شده‌اند از زیانکاران‌اند: «قَد خَسِرَ الَّذینَ ... حَرَّموا ما رَزَقَهُمُ اللّهُ افتِراءً عَلَی اللّه».
    اینان بدان سبب زیان دیده‌اند که با افترای به خداوند هدایت الهی را به ضلالت بدل کرده و سرای باقی را با دنیای فانی معاوضه کرده و اندوخته‌های خود از متاع و ریاست دنیا را نیز از دست داده‌اند،  افزون بر این در آخرت هم از زیانکاران، بلکه از زیان‌کارترین انسان‌ها خواهند بود: «اُولـئِک الَّذینَ خَسِروا اَنفُسَهُم وضَلَّ عَنهُم ما کانوا یفتَرون لا جَرَمَ اَنَّهُم فِی الأخِرَةِ هُمُ الاَخسَرون»
    این افراد نسبت به دیگر گناهکاران زیان‌کارترند، زیرا با افترای به خدا و کفرورزیدن، راه رهایی از آتش جهنم را بر خود مسدود ساخته‌اند.
     
    ۵ - غضب الهي
     
    افترای به خداوند غضب الهی و ذلت در زندگی دنیا را در پی خواهد داشت: «اِنَّ الَّذینَ اتَّخَذوا العِجلَ سَینالُهُم غَضَبٌ مِن رَبِّهِم وذِلَّةٌ فِی‌الحَیوةِ الدُّنیا وکذلِک نَجزِی المُفتَرین»
     افترای پیروان موسی به خداوند، پرستش گوساله و اِله قرار دادن آن بود.
    و مراد از غضب خداوند و ذلت در دنیا، گرفتار شدنشان به قتل، اسارت، نابودی و آوارگی است، گرچه ممکن است مراد از غضب، عذاب آخرت باشد.

    ۶ - عذاب اخروی

    خداوند در آیاتی چند افترازنندگان را به عذاب اخروی تهدید کرده است؛ در آیه ۱۳۸ سوره انعام می‌گوید: ما جزای آنان را در قیامت خواهیم داد: «سَیجزیهِم بِما کانوا یفتَرون»،
    و در آیه‌ای دیگر آمده است که ما از افترای اینان خواهیم پرسید: «و لیسـلنّ یوم القیـمة عمّاکانُوا یفترون»؛

    همچنین کسانی که به زنان پاکدامن افتراء زنند در قیامت گرفتار عذابی عظیم خواهند شد و در آن روز زبان‌ها، دست‌ها و پاهایشان بر آن‌چه در دنیا انجام داده‌اند شهادت داده و خداوند به طور کامل جزایشان را خواهد داد: «اِنَّ الَّذینَ یرمونَ المُحصَنـتِ الغـفِلـتِ المُؤمِنـت ... لَهُم عَذابٌ عَظیم یومَ تَشهَدُ عَلَیهِم اَلسِنَتُهُم واَیدیهِم واَرجُلُهُم بِما کانوا یعمَلون یومَئِذ یوَفّیهِمُ اللّهُ دینَهُمُ الحَقَّ»
    سپس در آیاتی دیگر جایگاه این افراد را جهنم دانسته است: «لا جرم أنّ لهم النّار»،
     که در آن عذاب آتش سوزان،  عذاب دردناک، عذاب شدیدو عذاب خوارکننده
     را خواهند چشید؛ عذابی که برای آنان چند برابر خواهد بود: «یضـعَفُ لَهُمُ العَذاب».
     
    منبع نت

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۱۴۴۰۵ در تاریخ چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ ۱۸:۲۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    نرگس زند (آرامش)
    چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ ۲۰:۰۰
    درود وعرض ارادت خدمت برادر ارجمندم خندانک
    ممنونیم بابت زحمات وارسال پست های عالی خندانک
    سلامت وسعادتمند باشید خندانک
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ ۱۳:۱۱
    درود بیکران خدمتتان خواهر ارجمندم
    زنده و پاینده باشید ممنونم امیدوارم
    مفید فایده قرار بگیرند
    بینهایت سپاس خندانک
    ارسال پاسخ
    عارف افشاری  (جاوید الف)
    چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۲۹
    خندانک خندانک
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ ۱۳:۱۱
    درود ها عارف عزیز خندانک
    ارسال پاسخ
    زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
    جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ ۰۱:۳۶
    خندانک خندانک
    خندانک
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ ۱۷:۵۱
    درود بیکران استاد بانو خندانک
    ارسال پاسخ
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    3