سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        کمال انقطاع الیک
        ارسال شده توسط

        سعید صادقی (بینا)

        در تاریخ : يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۰۵:۱۲
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۴۱ | نظرات : ۲۵

        بسم الله الرحمن الرحیم
         
        نفست را بکش. این پیام روشن عید قربان است. وقتی ابراهیم خلیل از این امتحان سربلند بیرون آمد اطعام فقرا به واسطه ی قربانی کردن گوسفند رسمی دیرینه شد. شرارت و چشم زخم و انواع ناگواری هایی که اطراف زندگی ما چه از خناس ها، شیاطین جنی و انسی، و چه و چه همه و همه در قربانی کردن حیوانی دفع شر میشود. که خوب در آن سری است به حسب طبیعت ناگوار این جهان مادی. 
         
        خوب افراط و تفریط دو نوع از جهالت اند که هر کدام از نا متعادلی بر می آیند. تعادل آن است که نه در مصرف گوشت آن چنان کنی که شکم خود را گورستان حیوانات کنی و نه این کنی که تا چهل روز گوشت نخوری. این هر دو در نگاه اسلام نکوهیده است.
         
        انسان ظرف عدالت است و در احسن تقویم وجودش به همان مقدار که میتواند عاقل باشد میتواند جاهل هم باشد.
        انتخاب با خود اوست.
         
        عید قربان عید رهایی از تمنیات نفسانی ست.
        یادمان باشد امام حسین حضرت ابا عبد الله روز قبل از عید قربان دعایی را ایراد نمود که اگر میخواهی اوج زیبایی ارتباط بین یک بنده با خدا را مشاهده کنی بیا و در مضامین این دعا تدبر کن. بی شک حسین میدانست روزی در کربلا با آن مظلومیت و غربت کشته میشود و اهل حرمش آن گونه به اسارت و بردگی می روند و حرمت اهل بیتش آنطور شکسته میشود، (اثباتش هم برای ناآگاهان اینکه امام به حسب اشراف به عوالم چهار گانه مشرف بر زمان است پس هم میداند در گذشته چه اتفاقی افتاده و هم در آینده چه قرار است بیفتد (به اذن رب العالمین) ولی رندانه و عاشقانه آنچنان شهادتین میدهد گویا ذره ذره وجودش از آن روح بلند گرفته تا جسم مطهر و پاکش در قسمت قسمت معصومش در هر فراز دعا به زیبایی شکر نعمت پروردگار جهانیان را میکند.
        در حقیقت هیچ مخلوقی در عالم صحنه ای یافت نکرد که حقیقت کمال انقطاع الیک را به طور تام در محضر حضرت دوست به تصویر بکشد که اینچنین لایق خریداری باشد.
         
        اين کشته فتاده به هامون حسين توست
        وين صيد دست و پا زده در خون حسين توست
        اين نخل تر کز آتش جان سوز تشنگي
        دود از زمين رسانده به گردون حسين توست
        اين ماهي فتاده به درياي خون که هست
        زخم از ستاره بر تنش افزون حسين توست
        اين غرقه محيط شهادت که روي دشت
        از موج خون او شده گلگون حسين توست
        اين خشک لب فتاده دور از لب فرات
        کز خون او زمين شده جيحون حسين توست
        اين شاه کم سپاه که با خيل اشگ و آه
        خرگاه زين جهان زده بيرون حسين توست
        اين قالب طپان که چنين مانده بر زمين
        شاه شهيد ناشده مدفون حسين توست
         
        سعید صادقی 
        ۸ ذی الحجة ١٤٤٠
        ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۴۲۵۴ در تاریخ يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۰۵:۱۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        شاهزاده خانوم
        شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ ۰۸:۲۷
        آیا کشتن نفس همان کشتن حَ یَ وا نِ سرکش درون‌مون نیست؟..🤔
        با تسلیم شدن در برابر خواسته حق.. و پذیرفتن آنچه که برای ما رقم خورده شده..؟🤔
        پس چرا حَ یَ وان بکشیم؟..
        قضیه اون ضرب‌المثله‌ست..

        گنه کرد در بلخ آهنگری
        به شوشتر زدند گردن مسگری

        ما تاوان اشتباهاتمون رو خودمون باید پس بدیم نه مخلوقات خدا.. خندانک

        درود جناب صادقی بزرگوار خندانک
        ما را به تفکر وامی‌دارد اطلاعات دینی و دنیوی شما.. خندانک
        برقرار باشید خندانک


        سعید صادقی (بینا)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۰۷
        سلام و درود خدمتتون بانو شاهزاده عزیز و گرانقدر

        بله در متن هم آمده کشتن نفس همان کشتن حیوان درونمون است
        اینکه ما باید تاوان اشتباهاتمون رو خودمون پس بدیم که کاملا مشخصه و سنت الهیه قرار نیست هر موقع کار نفسانی کردیم یه گوسفند بزنیم زمین که خندانک در مورد مخلوقات خداوندی هم برای هر موجودی کمالی ست و نهایت خلقتی. در مورد انسان ها هم شعوری ست و راه روشنی. مخلوقات خداوندی مادامی با انسان ها در صلح اند که به ناحق خونشان بر زمین ریخته نشود. در دنیایی زندگی میکنیم که انسان هایی دارند به ناحق خونشان بر زمین میریزد چه برسد حیوانات 😔

        البته این اطعام فقرا به واسطه ی روزی در عید قربان که رسمی دیرینه شد به نظرم نمادین است

        حال مگر اگه این عید مسلمانان نبود گوشت خواری از جهان رخت بر می بست. امروزه به فجیع ترین حالت ممکن زنده خواری میکنند در اوج حالت پست غیر انسانی

        خوب اسلام احکام بسیار مشخص و محکم ذبح اسلامی دارد

        ولی از نظر شخصی خودم روزی اگر صاحب امر بیاید شاید برسد به آنجا که گوشت اورگانیک بدون ذیح برای انسان ها مهیا شود تا دردی دچار حیوانات نشود

        مثل امروزی که مزارع تخم مرغ بارگزاری می شود

        درود فراوان بر شما خندانک
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۲۹
        درود یک سوال بپرسم

        بجای کشتن حیوان نمیتوان کتابی هدیه داد درختی کاش یا حتی خود پول را به فقرا داد اگر نه چرا؟
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۴۵
        سلام

        رسول خدا(ص) در توصیه‌ای مهم درباره اهمیت درختکاری، فرمودند: (اگر قیامت فرا رسد و در دست یکی از شما نهالی باشد، چنانچه بتواند برنخیزد تا آن نهال را بکارد این کار را بکند)

        چرا مسائل را با هم قاطی میکنید خندانک
        در مورد کتاب خوانی و مطالعه و کمک به فقرا هم کلی مطلب است

        ببینید در دستور های کلی اسلام حلال بودن یک بحثی ست لزوم انجام آن کار یک بحث دیگر است. مثل آنکه من میگویم اگر بخواهی گوشت بخوری گوشت حیوانات حلال گوشت مانعی ندارد اگر دستورات ذبح اسلامی مراعات شود، اما وقتی سیره ی امیر المومنین ع را مرور میکنیم که در دوران مختلف عمر خویش به نان جویی بسنده میکرد در میابیم مراتب انسانی پرهیزات مختلف دارد

        پس در جواب شما چرا که نمیشود اتفاقا خیلی هم خوبه مواظب باشید جای من جواب ندهید
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۰:۱۲
        نه من فقط سوال پرسیدم و بجای شما جواب ندادم

        خب در اینحالت اگر همه رسم قربانی رو کنار بذاریم و پولش رو ببخشیم مشکلی داره؟
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۰:۱۶
        متن یک ایرادی که داره بر خلاف گفتگو این ضعف رو داره که اگر درست نوشته نشه متوجه منظور کامل طرف مقابل نمیشویم

        الان متوجه شدم منظورتان قربانی نکردن حیوان در روز عید قربان است و جایگزینی آن با کارهای پسندیده ی دیگر است.

        ببینید بزرگوار آنکه دستورات را تبیین نموده هر چیزی را سر جای خودش مقرر کرده. مثلا می شود نماز صبح نخواند و بجای آن نماز ظهر را ۶ رکعت خواند؟ یا بجای نماز صبح کتاب خواند

        هر چیزی در سر جای خودش موجب رشد و تعالی انسان است
        انکه دستور معین کرده خودش راهبر تکامل ماست خندانک
        سعید صادقی (بینا)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۰:۱۸
        مبحث انفاق هم بقدری در اسلام سفارش شده که در قرآن آمده
        شیطان به شما نوا میده اگر پولی ببخشی فقیر میشی ولی هیچ کس از صدقه فقیر نمیشه این تضمین الهیه

        از دیگر روی انفاق برای از بین بردن نفاق خیلی کار بردیه خندانک
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۰:۲۰
        با درود مجدد آیا نمیتوان چیزی رو با چیزی منطقی تر جایگزین کرد؟

        در اینجا شاید اصلا کسی نیاز به گوشت نداشت ما اگه پول رو به خود افراد بدیم که چیزی که دوست دارن بخرن و همچنین حیوانی کشته نشه بنظر شما کدامش منطقی تره؟

        من کاری ندارم که در دین چظور گفته شده فقط میخوام ببینم کدامش منطقی تر هستش
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۰:۲۳
        در اون روز خوب روز تقسیم گوشته
        در کل ایام ستاد های حامی از طرق مختلف ایتام و فقرا را تحت پوشش قرار می دهند بزرگوار

        برقرار باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۰:۲۱
        و همچنین دلیلی که باید حتما گوشت قربانی به افراد نیازمند داده بشه نه موارد دیگر رو بیان کنید ممنون
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۰:۲۸
        مستحب است قربانى را سه قسمت كند: یک‌سوّم آن را براى خود بردارد و یک‌سوّم را درراه خدا به نيازمندان صدقه دهد و یک‌سوّم را به دوستان و مؤمنان هديه نمايد. البتّه لازم نيست تقسيم به سه قسمت به‌طور مساوى باشد، ولى دادن بخشى از آن به فقير واجب است، امّا خوردن چيزى از آن واجب نيست؛ هرچند موافق احتياط است
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۰:۵۸
        جناب صادقی عزیز مثل اینکه متوجه نشدید

        من گفتم اصلا چه لزومی به قربانی کردن هست؟

        شاید کسی گوشت نیاز نداشته باشد یا اصلا گوشت نخورد

        بحث سر تقسیم چیزی نیست

        بحث اینست که ما پول قربانی را بجای خود قربانی به اشخاص بدهیم که خودشان هر چه دوست داشتند بخرند

        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۱:۵۱
        سلامی مجدد ببخشید مدتی از بحث دور شدم
        خوب شما که به دین کاری ندارید با روش خودتون
        کار خوب رو جلو ببرید بله خیلی هم عالی میشه

        البته در اون روز اینطور نیست که انفاق و صدقه به فقرا از روال خودش خارج بشه ولی از اون طرف هیچ چیزی جای چیز دیگه رو در دین خدا نمیگیره خندانک
        نرگس زند (آرامش)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۰:۴۳
        درود ها بر برادر بزرگوار جناب بینا خندانک
        عید قربان رو دوست دارم واینکه در این روز انفاق صورت می گیره مخصوصا با ذبح گوسفند ..چون واقعا خیلی از فقرا واقعا به این قربانی نیاز دارند ..
        درسته جناب افشار می خوان که حیوونی کشته نشه ..واصلا امکان پذیر نیست حلال خداوند رو نباید ازش پرهیز کرد هر چند در حد تعادل ..
        این چرخه ی طبیعت هست وخداوند روزی ما انسان ها رو در وجود این حیوانات قرار داده وبخشی از نیازهای بدن رو ..پس اینجا دعا می کنم که انقدر ارزانی وفراوانی بیاد که همه ی خانواده ها از ابن نعمت برخور دار بشن ..
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۱:۰۱
        با درود خدمت شما بحث سر قربانی کردن یا نکردن نیست اصلا هر کس در توانش باشد یک گاو یا شتر قربانی کند و به فقرا بدهد کار خوبی هم هست

        بحث اینجا این هستش که چرا ما باید حتما قربانی کنیم وقتی که منطقی تر آنست که پول قربانی رو به خود افراد داد تا هر چه دوست دارند بخرند

        شاید اشخاصی اصلا نیاز به گوشت نداشته باشند یا اصلا گوشت نخورند یا حتی گوشت برایشان مضر باشد

        شما وقتی پول رو به خود افراد میدید دست اونها رو باز گذاشتید که چیزهای مورد نیاز خودشون رو خودشون بخرن

        آیا این مورد منطقی تر نیست ؟
        ارسال پاسخ
        نرگس زند (آرامش)
        نرگس زند (آرامش)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۱:۲۴
        بله پول دادن که منطقی تره ..
        من خودم برای اموات همین کار رو انجام میدم وبه اسمشون درخت هم می کارم ..
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۱:۵۳
        سلام و درود خدمتتان بانو و خواهر ارجمندم
        مطالبتان موید و مفید بودند
        با اینکه میدانم شما مادر هستید
        ولی جناب افشاری و دیگر دوستان تا پدر و مادر نشوند نمیتواند این دلسوزی عمیق خداوند در حکم اینچنینی در نیاز بدن را درک کنند

        درود فراوان بر شما خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۱:۰۲
        من کار خودم رو میکنم و آنچه که منطقی تره انجام میدم مشکلی با قربانی کردن افراد هم ندارم فقط میخوام ببینم چه حالتی منطقی تره و چرا
        جواد کاظمی نیک
        يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۲۱:۵۵
        درودبرشما سعید جان عزیزم بسیار وبلاگ پرمفهوم را قلم زدید احسنت برشما 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵
        🩵💙💙💙
        💙💙💙
        🩵🩵
        💙
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ۱۷:۱۵
        سلام و درود خدمت جناب جواد عزیز
        خوشحالم از این بابت و امیدوارم مفید فایده قرار
        گرفته باشد درود فراوان بر شما خندانک
        ارسال پاسخ
        علی باقری خورآبادی
        دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ۰۹:۲۷
        سلام بر شما...

        بسیار زیبا و حکیمانه ... خندانک

        شعر از جودی خراسانی فکر کنم....

        زنده باشی در سایه ی عشق اهل بیت علیهم السلام خندانک
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ۱۷:۱۶
        سلام و درود خدمتتان
        زیبا نگاه کردید بزرگوار
        شعر از محتشم کاشانی ست
        یک بند از ترجیع بند معروف ( باز این چه شرورش است ..)

        درود فراوان خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        4