سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 13 دی 1403
  • ابلاغ پيام تاريخي حضرت امام خميني -ره- به گورباچف رهبر شوروي سابق، 1367 هـ ش
3 رجب 1446
  • شهادت حضرت امام علي النقي الهادي عليه السلام، 254 هـ ق
Thursday 2 Jan 2025

    حمایت از شعرناب

    شعرناب

    با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

    مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

    پنجشنبه ۱۳ دی

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    جلوه هایی از عرفان توحیدی در دیوان باباکوهی
    ارسال شده توسط

    سید محمد حسین شرافت مولا

    در تاریخ : سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۳:۳۹
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۰۵ | نظرات : ۱۵

     
     
                                                             بسمه تعالی
     
     
    چاپ شده در روزنامه خبر جنوب _ سال 1401
    و
    نمایه شده در وبسایت : سیویلیکا _ سال 99
     
     
                                جلوه هایی از عرفان توحیدی در دیوان باباکوهی           
    چکیده 
    عرفان توحیدی شاهراه رسیدن به شناخت و رضایت الهی در دو جهان است . ومهم ترین یافته و آرزوی هر انسان با ایمان در تمام زندگانی است . و راز های عاشقانه ی آفرینش دو جهان و شناخت نور وجود حضرت خداوند در راز های ناب و کامل عرفان الهی است . بابا کوهی , حضرت خداوند را زیبا ترین و تنها معشوق جاودان دو جهان می داند . و اسلام را کامل ترین دین فرستاده ی خدا و راه شناخت و عرفان الهی بیان می کند . و هدف از آفرینش را بر خلاف  ظاهر شک انگیز و عجیب , شناخت و عشق وفادارانه به حضرت خداوند معرفی کند . و علاقه به جهان مادّی و جامعه ی مادّی گرا را فریبنده  و فانی بیان می کند . و عشق واقعی به حضرت خداوند , عشق بدون منفعت طلبی و در تمام لحظه ها , در نیّت , زبان و عمل , باید هدف زندگی باشد .
    کلمات کليدي: باباکوهی , عرفان توحیدی
     
    مقدمه :
    عرفان وجود جاودان حضرت خداوند , نور بی پایان است  . و گنجینه ی مستی ماندگار عارف های توحیدی می باشد . شیخ علی معروف به باباکوهی از عارف های ماندگار و دلسوخته ی حضرت پروردگار است که در قرن چهارم هجری قمری در شهر شعر و عرفان ,  شیراز به دنیا آمد . باباکوهی در پایان عمر, به کوهی در شهر شیراز به عزلت عرفانی پرداخت . مقبره ی ایشان در همان کوه است . و زیارتگاه اهل عرفان است . به ایشان , دیوان شعری منسوب است که سرشار از عشق خالص و عرفان ناب الهی است . در زیر ,  به بررسی اشعار عرفان توحیدی آن عارف کامل ربّانی و صوفی دلسوخته می پردازیم .
     
    متن :

    بر خویش عاشقی تو نه بر خدای جاوید
    وجهت چو یوسف آمد نفس تو شد زلیخا
    همه , خود را عاشق حضرت خداوند می دانند . امّا در میدان عمل و  واقعیّت  , ظاهربین و نفس پرست و مغرور و شیفته ی وجود خویشتن هستند . آری , تنها وجود جاودان و تنها معشوق ماندگار دو جهان , حضرت یزدان است .
    در خفا و در ملا دیدم خدا
    در نشیب و در علا دیدم خدا
    عشق ورزی و درنظر داشتن یاد , خواست و فرمان حضرت خداوند ,  در تمام لحظه ها همراه با عارف و عاشق حقیقی خدایی است . همچنین در سختی ها و در آسانی ها  باید , عاشق , راضی و شکرگزار حضرت یزدان بود .  زیرا حضرت خداوند آفریدگار تمام هستی و زندگانی است .
    دیده ام خود را بچشم خود عیان
    من هم از دید خدا دیدم خدا
    در ادامه , عارف حقیقی به نکته ی مهمّی اشاره کرده است :
    برای شناخت خویشتن باید اراده  و تصمیم داشت . و قلب معنوی و اندیشه ی خویشتن را به جستجو و کشف پرداخت تا عرفان نفس را یافت .
    همچنین , برای خداشناسی , ازآموزه های فرستاده شده ی الهی و حدیث های اهل بیت (ع)  باید استفاده کرد . و این , راه صحیح معرفت الهی است .
    در نماز و ورد و در تسبیح و ذکر
    هم بشرع مصطفی دیدم خدا
    تعلیم های عبادی , عاشقانه های دینی و دعاهای معرفت آموز و سرشار  از عشق ِ اسلام که از جانب حضرت خداوند و به وسیله ی آخرین و کامل ترین ِ پیامبرها یعنی حضرت احمد (ص) برای مسلمان ها به یادگار مانده است , مسلمان ها را  را به عشق و شناخت حضرت خداوند می رساند .
    نه عرض نه جسم نه جوهر نه جان
    نه چه و چون و چرا دیدم خدا
    باباکوهی به نکته ی ماندگاری اشاره می کند :
    تمام فرد ها و مؤمن های جهان , باید اصل وجود حضرت خداوند  را بپذیرند . زیرا چون و چرای پیدایش ذات و ماهیّت جسمانی یا روحانی حضرت پروردگار , معمّای بسیار پیچیده ای است . و ظرفیّت وجودی همه ی افراد , به اشتباه و غفلت کشیده می شود .

    در ذره ذره بین رخ او را در آفتاب
    کوهی مباش غافل از اسرار بو الوفا
    تمام اجزا و موجودات دو جهان , نور دارند . و آن نور ِ خورشیدی بی پایان  , نورالسّماوات و الارض یعنی حضرت خداوند است.  و راز های آفرینش دو جهان ,  اعتقاد یافتن و عشق داشتن و وفاداری  به نور الانوار  یعنی حضرت یزدان است .
    حق در وفای بنده مدارا کند بسی
    ناید ز بی وفائی ما عار بوالوفا
    در قیاس با عنایت و رحمت حضرت یزدان که آفریننده ی موجود های دو جهان و نعمت دهنده و  روزی دهنده ی آنها است ما قدر نشناس , کوتاهی کننده و بی توجّه هستیم . و از ابتدای آفرینش موجود ها , رحمت و عنایت و وفای حضرت خداوند , ادامه داشته است و خواهد داشت . و ذات وجود حضرت خداوند , خورشید وفا و بخشش جاودان است .
    برای آنکه ظاهر گردد اسماء
    تجلی میکند حضرت باشیاء
    در تمام اشیا و موجود های جهان , نشانه ای برای شناخت صفات و و یژگی های حضرت خالق یعنی الله , می باشد .
    جز او معروف و عارف گونه بینی
    یکی بنمایدت اسم مسما
    در دو جهان , تنها موجود ِ عارف , و منبع نور دو جهان حضرت خداوند است . همچنین , تنها موجود ِ مکشوف و غیر فانی دو جهان ,  حضرت ایزد است . و تمام آفریده های حضرت خداوند , وسیله ای برای شناخت ,  عشق ورزیدن  و اثبات ِ وجود و اظهار نیازمندی و بندگی ِ  در برابر عشق و معنای یکتای هر دو جهان , یعنی حضرت خداوند جاودان هستند .  
    ز تقلیب ظهور آن ذات شارح
    گهی پنهان نماید گاه پیدا
    اصل ِ وجود ِ حضرت خداوند , آفریننده  و گسترش گر ِ کائنات بی کران است . و ظاهر جهان آفرینش , به خواست حضرت خداوند ,  فریبنده و سهل ِ ممتنع  است . و تصمیم ِ حضرت توحید برای آفرینش موجود ها و انسان ها این است :
    یقین به همراه شک در ظاهر جهان ,  برای اثبات وجود خدا , آمیخته است .
    ز غیر خود تبرا در ازل کرد
    بوصل خویشتن دارد تولا
    حضرت خداوند به خواست خود در هنگام آفرینش و ایجاد جهان , عشق و ولایت خود را مهم ترین امر برای آفریده ها قرار داد تا به وصال بهشت جاودان و عشق حضرت پروردگار اقدس برسند .  و عشق ورزیدن و پرداختن به غیر از وجود یگانه ی خود را , فانی و زودگذر بوجود آورد .

    منزه باشد او از نفی و اثبات
    چه حاصل شد بگو از لا و الا
    وجود کامل حضرت خداوند درعرش , هیچ نیازی به غیر ندارد . و به خواست الهی ,  بنده ها و آفریده ها ,  محتاج ِ همیشگی حضرت آفریدگار هستند . همچنین , بنده های الهی باید به عشق ورزیدن به حضرت پروردگار بپردازند . و از شک و تردید و از دست دادن وقت در زندگی فانی و زود گذر و غفلت انگیز دنیوی , پرهیز کنند . تا به وعده ی بهشت الهی برسند .
    گفتی بسوی ما آی بگذر ز دین و دنیا
    از حضرت تو آید بر گوش و جان نداها
    عاشق های حقیقی حضرت خداوند, دنیا و حتّی دین  ظاهری را فدا و فانی ِ حضرت یزدان جاودان می کنند . و هر لحظه را با خلوص قلب و نیّت , در راه  عشق و  فنای الهی , می گذرانند  . همچنین , حضرت ایزد مشتاق و مایل به عشق ورزی ما به وجود اَنور ِ و معشوق خویشتن است .
    جهت مر جسم را باشد نه جانرا
    مکن محبوس دریای روانرا
    به خواست الهی , دنیای مادّی و جسمانی , محدودیّت دارد و فانی است . امّا , در جهان آخرت , روح انسان ها به خواست و با عشق حضرت ربّ , جاودان است .
    در اینجا , عارف والا یعنی باباکوهی به نکته ی مهمّی اشاره می کند :
    به خواست حضرت خداوند , روح ما ویژگی های والا و بی کرانی دارد . و باید ارزش و قدر آنرا در زندگی زود گذر و فانی یافت . و نباید با دوری از عشق ورزی به حضرت یزدان , آنرا تباه کرد .
    چون کوهی شد فنا از خود بکلی
    نشان گم کرد و دید آن دلستانرا
    باید از تمام وابستگی ها و تعلقات نفسانی گذشت . و فانی ِ عشق و خواست حضرت خداوند بود. تا به عشق و وصال  حضرت توحید , رسید . که به خواست الهی , این راه بسیار دشوار است . امّا در عاقبت , نتیجه ی والایی خواهد داشت . 
    بگذر از تقلید کانجا ظلمت است
    هست در تحقیق صد نور و صفا
    باید در دنیا ,  تقلید صِرف از جامعه  ی مادّی گرا و فانی را کنار گذاشت . و با اصول , کشف و جستجوی بر مبنای تعقّل و قلب عاشق الهی  , به نور حیات اُخروی و جاودانگی رسید .
    خود انالحق گفتی و خود را بدار آویختی
    فاش دیدند جمله بغداد اسرار شما
    در اینجا , عارف و صوفی والا یعنی باباکوهی , به دار کشیدن ِ منصور حلّاج در بغداد , اشاره می کند :
    باباکوهی ,  فنا خواهی منصور حلّاج را راز فاش شده بیان می کند  . و موجب عرفانی تر شدن و حیرت عارفانه ی جامعه می داند .
    اعیان ثابته هست اسمای حضرت حق
    دیدم همه مسماست کردم عیان عیان را
    " اسماء الحسنا " ی حضرت خداوند  از ازل تا ابد , ثابت خواهند بود .  و دل و اندیشه ی ما را , عاشقانه  سوی زیباترین ذات دو جهان یعنی حضرت یزدان ,  رهنمون می شوند . و عارف های حقیقی حضرت پروردگار , عاشقانه تمام جهان را بخاطر زیباترین وجود و خالق زیبایی های دو جهان یعنی حضرت خداوند , غرق در زیبایی می بینند .
    در احسن صور حق را خود نمود مطلق
    گر دیده پاک داری بشناس گلرخان را
    زیبایی های هستی ,  باید ما را متوجّه ِ زیباترین وجود دو جهان و خالق زیبایی یعنی حضرت خداوند کنند .
    دریای وحدت حق موج و حباب دارد
    انسان حباب میدان در بحر مردمان را
    در دریای یکتا , بی کران و  موّاج ِ عشق ,  معرفت و وصال حضرت خداوند , سخن ها , ظاهربینی و دلبستگی ها به مردم جامعه ی مادّی گرا و فانی ,  جز حباب و از بین رفتن و بیهودگی نیست . 
    ادب و علم و معرفت آموخت
    عشق بازی است عقل کامل ما                     
    هرچه در دنیا ,  از دانش ,  ادب و اخلاق والا و شناخت  , در کسب ِ کمال از حضرت خداوند به بنده های الهی عنایت می شود , تعقّل افراد را افزایش می دهد .
    امّا بالاتر از عقل ِ زیاد و کامل , که  مقدّمه ی کمالات الهی است هم , عنصری وجود دارد :
    عشق ورزیدن ِ بدون منفعت طلبی به حضرت معبود الله .
    برزخ جان نوشت طاعت و فسق
    او است پیوسته حق و باطل ما
    برای رسیدن به خشنودی و رضایت حضرت ایزد ,  باید به اطاعت از آموزه های فرستاده شده ی خدا و دینی پرداخت . و از گناه های دینی دوری کرد .
    و این ها مقدّمه است تا تنها عشق و خواست حضرت خداوند را در تمام لحظه ها بخواهیم . زیرا وجود الهی ,  تنها اراده ی دو جهان است . 
    ایکه اندر ذات پاکت نیست چونی و چرا
    در صفات و ذات نبود هیچ ریبی و ریا
    ...
    وصف ذاتت هست قائم در صفات واجبت
    نیست در کنه ربوبیت تو را ریب و ریا
    عارف توحیدی , باباکوهی به نکته ی ماندگاری اشاره می کند :
     وجود پاک و خواست حضرت خداوند را باید بدون دلیل و برهان , پذیرفت . و بنا بر فرموده های الهی ,  در صفات مقدّس , ویژگی ها و اعمال حضرت خداوند , هیچ شک ,  تردید ,  تغییر ,  دوگانه بودن ِ ظاهر ِ خوب و باطن ِ بد  یعنی ریا داشتن , نیست .
    همچنین , از صفت های حضرت خداوند که در کتاب الهی ِ درخشان قرآن مجید , نازل شده است . و در  جهان آفرینش موجود است ,  می توان به شناخت ذات و اصل وجودی حضرت یزدان رسید .
    و , حضرت یزدان بدون هیچ تردیدی , ربّ و تربیت گر تمام ماسواالله تعالی است .
    کوهیا آندم که گفت الله الست ربکم
    ابتدای مظهر است این مظهرش بی منتها
    خداوند درخشنده در آیه  ی 171 و 172 سوره ی  اعراف در کتاب درخشان قرآن , از  روز نخست ِ آفرینش انسان از تمام انسان ها پرسیده است :
    " الستُ ربّکم " به معنای : " آیا من , ربّ ِ شما نیستم ؟ " .
    و آن لحظه , ربوبیّت ِ الهی ِ خویشتن را از تمام انسان ها ,  اقرار گرفته است .
    در اینجا , عارف خدایی یعنی بابا کوهی , روز نخست آفرینش انسان را , آغاز تجلّی توحیدی و جلوه گاه ِعشق وجود اَنور الهی بیان می کند .
    آری , او , این جلوه را بنا بر فرموده ی خداوند بزرگ ,  برای موجود ها و بنده های الهی , بی پایان می داند  . و این اقرار ِ ربوبیّت را در دو جهان , همیشگی و دائم است . و دارای اهمّیت بی پایان در نیّت , زبان و اعمال بنده ها ,  باید باشد . 
    خواند حق بر مصطفی از روی سرّ
    مصحف و دیوان و دفتر نیم شب
    در ادامه , عارف حقیقی ِ حضرت یزدان , باباکوهی به شب معراج نبوی (ص) اشاره می کند :
    حضرت خداوند در شب معراج , در اندیشه و قلب حضرت احمد (ص) , راز های الهی , دین , آئین , حقیقت و عشق خویشتن را قرار داد . و به خواست حضرت یزدان , حضرت احمد (ص)  و دین اسلام , کامل ترین بشر و مذهب الهی برای همیشه خواهد بود . 
    دوش می آمد بگوش جانم از حضرت خطاب
    گفت بی صبری تو اندر راه فانی باشتاب
    در ادامه , عارف الهی , باباکوهی به نکته ی ماندگاری اشاره می کند :
    به خواست حضرت خداوند در مسیر عشق الهی , باید صبور بود . آری , عجله کردن در وصال حضرت ایزد , اشتباه و خسارت در دو جهان است.  و باید مراتب ِ عرفانی و عاشقانه ی حضرت معبود الله  را مرحله به مرحله طی کرد . و به فنای در عشق ِ حضرت یزدان رسید . که مقام ِ عارف کامل است .
    روح کوهی را و جان جمله ذرات را
    ذرۀ دیدم عدم اندر مشاع آفتاب
    به خواست الهی ,  تمام موجود های جهان مادّی , فانی هستند . همچنین , تنها نور دو جهان که آفتاب بی کران است , وجود خداوند ِ درخشان ترین است . و به اراده ی خداوند بزرگ ,  ماسوا الله تعالی , وجود , جان و روح ناچیز و نیازمند ِ کامل به پرتو بی پایان حضرت ایزد هستند .  و خورشید انور ِ توحید , تنها وجود ِ بی زوال عالَم است . و تنها ,  خواست و نور حضرت خداوند است که در جهان پس از مرگ می تواند  , به ماسوا الله تعالی  که ذرّاتی بیش نیستند , هستی بدهد .
    هم بچشم تو دیده ام روشن
    شدت ذات تو است بر تو حجاب
    ذات وجود حضرت خداوند , نورانی ترین ِ موجود های دو جهان است . و عارف حقیقی, آن نور را عاشقانه , باید بیابَد . همچنین , آن نور , شدّت و درخشش بی پایان دارد . و هیچ چشمی آنرا به صورت کامل , درک نخواهد کرد .
    عرش اعظم را بروی آب دیدم نور محض
    عرش در آب دو چشم ماست مانند حباب
    عرش ِ درخشان ترین و جاودان حضرت خداوند , مُنتهای آرزوها و  رؤیایی ترین  ِمکان ها است . و عارف حقیقی خدایی , باید همواره در نیایش های الهی با اشک فراوان , عاشقانه به معبود دو جهان یعنی حضرت خداوند , انتظار وصال عشق الهی را داشته باشد . و اشک خالصانه ی عاشق های حضرت یزدان , ارزش بی پایان و جاوید دارد .
    سرخ و اسفید و کبود و سیه و زرد یکیست
    گر چه در دیده ما چهره خوبان زیباست
    در اینجا , عارف خدایی یعنی باباکوهی به نکته ی ارزشمندی اشاره می کند :
    عارف ها و عاشق های حقیقی حضرت خداوند , باید تمام آفریده های گوناگون و به ظاهر متفاومت حضرت یزدان را زیبا ببیند .
    و زیبایی های فانی جهان مادّی , فریبنده ی دل ها است . امّا عارف حقیقی به زیبایی های دنیا که نگاه می کند با اندیشه ی نافذ و با قلب خالص , به آفریننده ی زیبایی ها  که  جاودان و همیشگی است , می رسد . هم چنین زیبا ترین ِ موجود های دو جهان ,  وجود حضرت خداوند است .
    کوهیا میل به اعلی و به اسفل چکنی
    چون همه اوست نه پستی بود و نه بالااست
    ظاهر تمام موجودات جهان مادّی ,  چه  بزرگترین و چه کوچکترین  آنها,  و چه ظاهر ِ زیبا و چه ظاهر گناه آلود آن ها , برای اندیشه و قلب ما  , بسیار فریب دهنده است . و تمام ِ جهان مادّی , فانی و نابود شدنی است . و وجود حضرت خداوند ,  تنها معشوق ماندگار و وجود ِ جاودان دو جهان است . پس باید تنها عاشق و شیفته ی حضرت یزدان باشیم . و در جستجوی زیبایی های عجیب , متعدّد و متفاوت مادّیات , حضرت معشوق و معبود  یعنی الله را غفلت نکنیم . 
    نحن اقرب آیتی بس روشن است
    یعنی او نزدیکتر از ما بما است

    بر اساس آیه ی 16 سوره ی " ق"  درکتاب درخشان قرآن که می فرماید : " وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ "  به معنای : " و ما انسان را خلق کرده‌ایم و از وساوس و اندیشه‌های نفس او کاملا آگاهیم که ما از رگ گردن او به او نزدیکتریم" .
     حضرت خداوند از عشق , اندیشه و نیّت های ما آگاه است . پس عشق به حضرت توحید را باید در تمام لحظه ها و مکان ها در افکار و دل خویش پرورش بدهیم . و حضرت یزدان , آگاه ترین حساب گر و نزدیک ترین  معشوق همیشگی ِ ماست .
    عالم السری که پنهان نیست پیش او عیان
    سر نگه دارید کان شه صاحب اسرار مااست
    برای دانش ِ بی پایان حضرت خداوند ,  تمام راز های پنهان ِ دو جهان آشکار است . همچنین , بنا بر خواست الهی , حضرت خداوند , راز هایی را برای ماسوا الله تعالی ,  آشکار نمی کند .  و ما بنده ها و عاشق های حضرت یزدان ,  باید ادب را حفظ کنیم . و در راه بندگی و عشق  حضرت ایزد , صابر و راز پوش باشیم .
    نتیجه :
    تمام افراد , محتاج عشق به تنها معشوق جاودان دو جهان یعنی حضرت خداوند هستند . و باید با صبر فراوان در این راه سخت و عجیب ,  به خواست خداوند یکتا به حیات جاودان رسید . و عارف کامل ,  تمام هستی خود را فدای نور حضرت خداوند می کند . همچنین در روزگار ما , عرفان های باطل و انحرافی مانند : شیطان پرستی و ... در جهان پدید آمده است . و رو به رشد است , و باید با رجوع به عرفان ادیان توحیدی و عرفان الهی ِ اسلامی , شناخت حقیقت و سعادت در دو جهان را به دست آورد .
    منبع :
    باباکوهی , شیخ علی ؛ دیوان اشعار , نشر کتابفروشی معرفت , شیراز , 1353 .
     
     
     
     
    نویسنده : سید محمد حسین شرافت مولا
     
     
     
     
     
     
     

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۱۳۲۶۵ در تاریخ سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۳:۳۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۵:۰۳

    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۵:۲۹
    درود بر شما بزرگوار
    سپاس از حضور ارزشمندتان
    ارسال پاسخ
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۱۴
    خندانک
    درودبربانو قشقایی عزیزو مهربانم خندانک خندانک
    استفاده می کنم ازمطالب خوبتان همیشه خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    شاهزاده خانوم
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۳۵
    درود و سپاس از پست ارزشمند شما.. خندانک
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سید محمد حسین شرافت مولا
    چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۴:۱۱
    درود فراوان بر شما
    موفق باشید
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۱۶
    درودها .

    جالب بود موفق باشید .

    خندانک
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سید محمد حسین شرافت مولا
    جمعه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۶:۴۸
    با سلام و عرض ادب
    درود فراوان بر شما
    سپاس از حضور ارزشمندتان
    موفق باشید
    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۵:۰۷
    خندانک خندانک خندانک خندانک درودبرشما جناب شرافت بزرگوار وگرامی وگرانقدر 🌺🌺🌺🌺
    🌼🌼🌼
    🏵🏵
    💐🌺🌺🌺🌺
    🌼🌼🌼
    🏵🏵
    💐🌺🌺🌺🌺
    🌼🌼🌼
    🏵🏵
    💐🌺🌺🌺🌺
    🌼🌼🌼
    🏵🏵
    💐
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۵:۳۴
    با سلام و عرض ادب
    ادیب گرامی و فرهیخته
    سپاس از حضور ارزشمندتان
    انشاءالله تعالی موفق باشید
    ارسال پاسخ
    نرگس زند (آرامش)
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۹:۳۷
    درود بر شما خندانک
    ممنون بابت مطالب پر بارتون خندانک خندانک
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۶:۱۷
    با سلام و عرض ادب
    شاعر و ادیب فرهیخته
    موفق باشید
    با سپاس فراوان از حضورتان
    ارسال پاسخ
    ابوالحسن انصاری (الف رها)
    چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۰۵
    درودبرشما گرامی
    سپاس خندانک خندانک خندانک
    سید محمد حسین شرافت مولا
    چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۴:۱۰
    سلام و سپاس فراوان از شما ادیب ارجمند
    موفق باشید
    جواد کاظمی نیک
    چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۴:۱۴
    💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
    ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
    🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
    🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
    🌺🌺🌺🌺🌺🌷
    🍀☘️🌱🌹💐
    🌿🌿🌿🍁
    🪴🪴🪴
    🏵🏵
    💟
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سید محمد حسین شرافت مولا
    چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۷:۰۲
    درود بر شما
    ارسال پاسخ
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    1