بسم الله الرحمن الرحیم
(اول ما خلق الله العقل)
اولین چیزی که خداوند خلق نمود عقل است.
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و صلم
بی واسطه ترین ممکن الوجود در نظام خلقت به پروردگار عقل است. (عشق عصاره ی عقل است. عشق جسارت عقل در محضر الله است.)
وقتی پروردگار در قرآن کریم میفر ماید:
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿۴﴾ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ ﴿۵﴾
براستی انسان را در نیکو ترین اعتدال آفریدیم ۴. سپس او را به پست ترین مراتب پستی بازگردانیدیم ۵.
ظرف انسان مد نظرش است که می فرماید این ظرفیت را در بهترین گنجایش (لایق دریافت عقل) آفریدیم. سپس او را بازگشت دادیم به سرزمینی که در آن قوانین طبیعت حکم فرماست. یعنی همین دنیا و تصور کهکشانها!!
همه ی حرف اینجاست که بازگشت چگونه است؟!!
آسمان در عالم عرفان به معنای بالای سر که نیست. عقل آسمانی ترین جایگاه خلقت را داراست (که مظهریت آنها در حد تام ۱۴ معصوم هستند)
هر کسی که از جهل که دقیقا نقطه ی مقابل عقل است فاصله بگیرد و خود را به عقل محض نزدیک کند راهش را به آسمان و مراتب قرب به حضرت حق باز یافته است. در این راه قرآن انبیاء الهی و معصومین علیهم السلام راهنمای بازشناسی راه آسمانند.
خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه عنکبوت میفرماید:
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ ﴿۶۹﴾
و كسانى كه در راه ما كوشيده اند به يقين راه هاى خود را بر آنان مى نماييم و در حقيقت خدا با نيكوكاران است (۶۹)
امیدوارم دلی بشکند
و راهی آسمان بشود
و حقیر را نیز دعا نماید.
و من الله توفیق
۲۷ تیر ۱۳۹۸
براستی انسان را در نیکو ترین اعتدال آفریدیم ۴. سپس او را به پست ترین مراتب پستی بازگردانیدیم ۵.
سلام
دوست خوبم
اختلاف اینجاست که همان نیز مارا دچار تناقض می کند .خداوند انسان را در نیکوترین اعتدال آفریده است ، بلی . اما آنکه اورا به پست تر ین مراتب پستی بازگردانده است ، خود آدمی ست . یعنی یکایک افراد است که به پست ترین مراتب خودرا تنزل می دهند . وشیطان نیز ذهن شرطی شده ی ماست که مامی توانیم بطور فردی در خود ریزریز اعمال وحرکات ذهن را که سبب فریب دادن ما می شوند را دمادم در خود ببینیم ، وبه یمن این مشاهده ی ناب ، شیطان را دردرون خود کاملا تارومار کنیم . مولوی درابیاتی می گوید ؛
خویشتن نشناخت مسکین آدمی
از فزونی آمدو شد در کمی
خویشتن را آدمی ارزان فروخت
بود اطلس خویش را بر دلق دوخت.
می بینیم این آدمی ست که خودرا به پست ترین مراتب می کشاند .
وآنچه ما می گوییم تجاربی شهودی و عینی وملموس است که می توان با کنارزدن غبارهای درونی ، خودرا به اعلاترین مقام رسانید واین تجربه ، اکتشافی عملی وشهودی ست نه مطالعه ی کتاب ها که نقل تئوری هاست .
نفس و شیطان هردو یک تن بوده اند
دردوصورت خویش را بنموده اند ....