سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        نیلوفر نیکخواه(گزینشی از مطلب رهرو مشق عشق 110)
        ارسال شده توسط

        فاطمه سادات نظری

        در تاریخ : شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ ۱۳:۳۵
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۲۵۱ | نظرات : ۱۶

        بسم رب النور

         اگر می خواهی حق خداوندی را رعایت كنی وجدان بیداری باید داشته باشی ! اگر وجدان بیدار می خواهی باید به تمام دروس قرآنی و صحبتهایی كه در جلسات مختلف شد پایبند باشی ! ضعف نداشته باشیم ! خیلی ها برای ترس به دنبال حقشان نمی روند و این مسئله یك نوع نافرمانی محسوب می شود . حتماً همه چیز كه نباید در كتابِ گناه و ثواب نوشته شود . در این صورت نافرمانی را خودمان به خودمان دیكته خواهیم كرد . اگر به دنبال حق خودم نباشم به نوعی نافرمانی مبتلا شده ام . نافرمانی پیامدهایش ضعف و سستی است . نافرمانی عدم اعتماد بنفس را به دنبال دارد . نافرمانی الهی ایمان انسان را ضعیف می كند . اینجاست كه راه هر انسان از راه انسان دیگر جدا می شود . انسانی ترقی می كند و راه تعالی معنوی را طی می كند و روز به روز خودش را به كمال نزدیكتر می كند ، ولی انسان دیگر نمی تواند . همه این مجموعه ها و شناخت از حق فردی ، حق اجتماعی ، حق دینی ، حق الهی بسیار لازم و ضروری است . هر مسئله می تواند حقی را برایمان بوجود آورد . وقتی حقی بوجود می آید مسئولیتی را در پی خواهد داشت . وقتی در جلسات قرآنی شركت می كنید و از سوره ای درس می گیرید ، از آن درس حقی شامل شما خواهد شد . آن حق را هم باید ادا كنید و باید عامل به آن درس باشید . اگر در این موارد كوتاهی داشته باشید نافرمانی كرده اید ! در جایی نافرمانی تان به حق الناس و در جای دیگر به حق الهی بر می گردد كه در جلسات گذشته در مورد حق الناس و حق ا... صحبت شده است . مسئله ی حق الناس آنقدر عظیم است و چقدر نادر است كه حق الناس بر دوش ما باشد و خداوند بخواهد آن را عهده دار شود . اگر حق الناس بر دوش دارم چقدر باید در دینداری و رعایتِ انسان بودنم پیش بروم كه خداوند حق الناس را كه بر دوش دارم از طرف من ادا كند تا رهایی یابم . این مسئله نشان می دهد كه هر لحظه از زندگی باید مراقب حق الناس باشیم . حال می فهمیم كه چرا امیرالمومنین توصیه می كنند كه یك شیعه باید هر روزش از روز قبل متفاوت و رو به تكامل و پیشرفت باشد . از این درسهایی كه گرفتیم و از نعمتهایی كه برخوردار شدیم طبیعتاً حقی بر گردنمان آمده است . خداوند وقتی نعمتش را بر من ارزانی داشته ، معلوم است كه راه را برایم باز گذاشته و یك سری تكالیف و حق و حقوق برایم تعیین كرده است . بك سری نعمتها را می بخشد و توصیه می كند كه به زیردست خود نگاه كنیم و گرسنه ای را سیر كنیم و یا لباسی بر تن فقیری بپوشانیم و یا دستِ نوازش بر سر یتیمی بكشیم و یا دلجویی از بیمار كنیم و یا به مستمندان كمك كنیم . یك سری نعمتهایی كه خداوند به انسانها می دهد و حق و حقوق و تكالیفی را بر دوششان قرار می دهد ممكن است دیگران را به حسادت بیندازد و به طور مثال فرد بگوید دیگری چه مال و ثروتی دارد ، ولی من كه این همه زحمت می كشم و بندگی خدا را بجا می آورم ، خیلی كمتر مال و ثروت دارم . ولی غافل از این است كه همیشه داشتنِ نعمتهای ظاهری ارجحیت ندارد و نعمت واقعی نیست . خداوند عادل است و در آن عدل هیچ زمان خللی وارد نمی شود . خداوند تمام بندگانش را دوست دارد وآن عشق و عدل آنها را آفریده است . ولی این انسان كفران نعمت می كند . خداوند می بیند كه آن انسان دنیای باقی را از دست داده است . پس در این دنیا بخشی از نعمت را در اختیار بنده اش قرار می دهد . چون وعده كرده كه اگر بنده ای را خلق می كنم روزی اش را خواهم داد . جاهایی می فرماید به هر كس بخواهم روزی بی حساب می دهم باز حق و حقوق ها و حكمتهایی نهفته است . سعی كنیم به ظاهر نعمتها نگاه نكنیم ! خیلی جاها هست كه فقر می تواند بالاترین نعمت برای یك انسان باشد ! حال اینجا سوالی پیش می آید این است كه آیا كسی كه به پول و مقام بالای دنیوی دست پیدا می كند ، در حد بالای بندگی بوده كه خداوند او را انتخاب كرده است ؟! مطمئناً خیر ! باید دید این فرد در ازای دریافتهایی كه داشته تا چه حد پرداخت كرده است ! در ممالكی كه ثروتهای زیادی دارند چرا باید فقیر زیاد باشد و یا خانواده ای گرسنه سر به بالین بگذارند ؟! حق آن فقیر یا بیماری كه پول درمان بیماری اش را ندارد كجاست ؟! مگر خداوند فرمان نداده كه خمس و زكات بدهید ؟! مگر خداوند نفرموده كه به تو نعمت می دهم تو هم به فقیر و مستمند كمك كن ؟! بینید چقدر حق و حقوق ها می تواند جابجا شود و چقدر حقوقها پایمال می شود ! به دنبال این نباشیم كه خدایا به من مال و مكنت بدهد و مال  دنیایی نخواهیم ! یعنی با این درخواست دقیقاً خودت بدبختی و ذلت و آتش جهنم را طلب می كنی .خداوند نعمتهایش را برای بندگانش آفریده است . چرا بخواهم ؟! چرا خداوند خودش به من عطا نكند تا از مسئولیتهایی كه بر دوشم قرار خواهد گرفت معاف شوم ؟! تا ما به ازای بندگی ام به من عطا كند . تا آن نعمتی را به من بدهد كه به خیر و صلاحم است . تا نعمتی را به من بدهد كه باعث عذاب آخرتم نشود . چرا اینقدر ضعیف به مسائل نگاه می كنیم ؟! چرا باید با حركت انسانهای غافل فوراً دین و مذهب و آئین خود را زیر سوال ببریم ؟! باید بتوانید در مجالس مختلف و یا شرایط مقتضی از درسهای قرآنی مشق عشق بهره بگیرید . دین ما دین انسان سازی و عاشقی و عشق و محبت است . در دین ما اعتراف گرفتن معنایی ندارد . می بینیم كه آقا رسول الله و آقا امیرالمومنین بر عكس عمل می كردندتا انسان خاطی فرصت داشته باشد تا خودش را بشناسد و راجع به حق و حقوقش شناخت پیدا كند و مسئولیتش را در قبالِ آن انجام دهد.

        همه عكس العمل برخوردهایمان را تجربه كرده ایم . به طور مثال اگر كسی در حق تو بدی كرده ولی با خوبی برخورد می كنی و او را شرمنده ی برخوردت می كنی بسیار اثرگذار خواهد بود . ولی هنگامی كه كسی خطایی كرد و به او سیلی می زنیم ، فرد به خود آمدن را فراموش می كند و به سراغ دردِ سیلی می رود و این درد كه شخصیت او پایمال شده همیشه در وجودش باقی خواهد ماند . خداوند نعمتها را آفرید و تمامی بندگانش را خلق كرد و حق و حقوق را تنظیم نمود . حال این ما هستیم كه باید ببینیم هر كدام تا چه حد می توانیم با توجه به درك و وسعمان بهره بگیریم . فردی را می بینید كه تماماً به دنبال مال دنیاست ولی فرد دیگر می گوید كه با محكم كاری و از راه درست و خدایی ، به مال دنیا خواهم رسید تا آن مال را در راه درست مصرف كنم و اینجاست كه حلال و حرام معنی پیدا می كند . از بعضی كه ثروت زیادی دارند می شنویم كه می گویند مال من حلال است و كار اشتباهی نكرده ام ؟ باید از آنها پرسید آیا خمس دادی ؟ سهم سادات دادی ؟ به فقرا سهم دادی ؟ كسی كه تجمع ثروت دارد باید ببیند چقدر حق را پایمال می كند . به طور مثال اگر خمس را پرداخت كنم و در محل درست به مصرف برسد و آن مصرف باعث شود تا فرد در مسیر درست قرار بگیرد تا روزی كه آن فرد در مسیر درست به مصرف برسد و آن مصرف باعث شود تا فرد در مسیر درست قرار بگیرد تا روزی كه آن فرد در مسیر درست قدم بردارد زنجیره وار به تو بهره خواهد رسید . سود هرمی (gold quest) را هم با خدا داشته باشیم چرا برای مال دنیا و ظاهر ؟! از كجا می دانید وقتی امكانات و توانائیها مادی دیگری را كه برمی شمرید برای آن فرد در حكم بلا نیست ؟! از كجا می دانید شاید هزاران آه و ناله پشت آن مال و ثروت خوابیده است . اگر آن حق پرداخت می شد ، مریضی در بیمارستان درد نمی كشید . تا آن درد هست بر عذاب و گناه فرد مدام اضافه خواهد شد . ادای حق را یاد بگیریم ! به دنبال حق بودن را یاد بگیریم ! یاد بگیریم حق خود را بگیریم ! و حق و حقوقمان را بشناسیم ! در مورد خودم چه حق و حقوقی دارم ؟! در مورد خانواده ام و جامعه ام چه حق و حقوقی دارم ؟! در قبال خدای خود چه حق و حقوقی دارم ؟! خداوند هم در حق و حقوق با بندگانش داد و ستد دارد و یكطرفه عمل نمی كند . وعده ی خدا حق است ! وعده می دهد كه ای انسان و بنده ی من ، اگر دستوراتم را انجام دادی ثوابهایی را برایت منظور خواهم كرد و زندگی جاویدت را به خوبی رقم خواهد زد . در فرصت باقیمانده تا شروع ماه مبارك رمضان خود را مهیای میهمانی خدا كنیم و به خودسازی بپردازیم كه مطمئناً اگر هر چیزی را از درون به آن بپردازیم و صرفاً به دنبال ظاهر نباشیم ، آن مسئله ماندگار خواهد بود و اگر پایه ریزی رهروی را به خوبی انجام دهی عمارت خوبی بنا خواهد شد و اگر خشت اول را كج بگذاری تا آخر عمارت كج بنا خواهد شد و در نهایت فرو خواهد ریخت . شناخت خود را بالا ببریم . ببینیم در قبال خدای خود چه حق و حقوقی داریم و آیا آن حقها را ادا كرده ایم ؟! آیا در قبال خانواده ام حق و حقوقشان را رعایت كرده ام و یا اینكه خودم چه حقی داشته ام ، آیا به حقهایم رسیده ام یا ضعف داشته ام . این مجموعه هاست كه می تواند در این دوران حساس به فریاد ما برسد . فرداها مطمئناً كوچكترهایمان در زمانها و یا مكانهای مختلف از ما سوال خواهند كرد ؟! دیگران می خواهند ببینند كسی كه ادعای عاشقی و رهروی دارد در كوله اش چه دارد و تا چه حد تواناست ؟!

        چرا سعی نمی كنیم عشق را به معنای واقعی بشناسیم ؟! چرا سعی نمی كنیم به عشق آن جایگاه والا را دهیم ؟! عشق و محبت به دیگران خوب و ضروری است ولی جایگاه عشق حقیقی و الهی را بشناسیم و سعی كنیم همه ی مسائل را از كانال عشق الهی عبور دهیم و به نوعی آن را با قدرت لایزالی پروردگار بیمه كنیم . خداوند دوست دارد كه بنده اش او را صدا بزند . از فرصت ها استفاده كنیم چون هیچكس نمی داند كه در این دنیا تا چه زمان فرصت زندگی خواهد داشت . می توانید خوب زندگی كنید و از نعمتها بهره ببرید ولی سعی كنیم جزء آن دسته ای نباشیم كه به خاطر عدالتش در این دنیا می دهد تا آخرت بتواند او را به خاطر نافرمانی و فراموشی عذاب كند . خدا وعده كرده كه توبه كنید تا بپذیرم و از طرفی دیگر فردی كه پنجاه سال گناه كرد و بعد توبه كرد با كسی كه پنجاه سال در بندگی بود شرایطشان یكسان نخواهد بود . خداوند مهربانترین و بخشنده ترین است . چرا اشتباه می كنیم فقط در جای خاصی خداوند خشم می كند و عذاب می فرستند . این دین آنقدر وسعت نظر دارد كه می گوید اگر دیدی یك نفر یكبار نماز خواند نمی توانی به او بی نمازی را ببندی ! اگر یكبار اشهد ان لا اله الله را گفت نمی توانی عنوان كافری را به او ببندی ! انشاء الله از آن بندگانی باشیم كه خداوند چیزهایی را به ما عطا كند كه باعث عذاب و بدبختی مان و باعث دوری از دایره عشق الهی نشود ...

         

        والسلام التماس دعا

         

          گزینشی  از موضو عات  رهرو مشق عشق 110

         

         

        فاطمه سادات نظری و نیلوفر نیکخواه

         

         فاطمه سادات کوچکتان و سارا حکمت  و نیلوفر نیکخواه در هر سایت فقط با یک نام یک هویت یک کاربری و نام خودمان  فعالیت می کنیم  مسجل  ومستند است  گرچه سراپا خطا هستیم و گناه و اشتباه  و تا این ساعت در  هر مکان بنا به توصیه هایی که به ما شده علیرغم اینکه جاهایی بی طاقت شدیم ولی صبر کردیم و حرمت دار بودیم  بسیار فشار برما آمد ولی توصیه اکید به صبر کردن بود که تحمل کردیم و شکر خدا را براین صبر  بجا آوردیم  .و اینکه  در یک محل کنار هم هستیم  مدیریت محترم در جریان  کامل از مدتهای پیش بودند و هستند  و امین کاربران محترم خدا خیرشان دهد و پایداری در احقاق حق  ایشان را خداوند و اهل بیت حرمت کنند و حرمتشان را حفظ و مصون کنند به یاری دعای دلهای پاک و حق بین  .این  را کامل شفاف  و خدا پسندانه گفتیم تا  منطبق بر حق   فقط خودمان سه نفر بشنویم  کوچکتان سارا حکمت و نیلوفر نیکخواه  ما سه نفر اگر حق شناسی را کتمان می کردیم منکر خدا می شدیم واین یعنی خلاصی از انسانیت . یا علی والسلام مادر سادات دعاگوی حق شناسان . این توضیح برای قلب خودمان بود تا یادمان نرود برای اثبات  خودمان به تهمت و افترا و اسارت و ظلم و ستم روا داشتن متوسل نشویم که خداوند بر حق است ووعده های آن در ریختن اشک مظلوم سریع الاجابه  دنیا خیلی کوچک است و جا برای همه هست جای خودمان باشیم در این دو روز دنیا و یادمان نرود قیامت نزدیک است خیلی نزدیک همین . فقط و فقط تلنگر برای روحیه و خودسازی شخصیتی  کوچکتان و سارا و نیلوفر بود که عهدی داریم و قسمی هر چند نابلد و نا پخته ایم. همین

        التماس دعا


        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۸۹ در تاریخ شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ ۱۳:۳۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2