سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 9 فروردين 1403
    19 رمضان 1445
    • ضربت خوردن حضرت علي عليه السلام، 40 هـ ق
    Thursday 28 Mar 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۹ فروردين

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      دهاتی بودن افتخار من است
      ارسال شده توسط

      موسی ظهوری آرام(آرام)

      در تاریخ : شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۰۲ | نظرات : ۴

      با سلام
      دوران ابتدایی و راهنمایی مدرسه که می رفتیم در بارش سنگین برف کفشهایمان جا می ماند و لبهایمان یخ می بست فکر نمی کردم روستایی که تنها شاخصه اش بارش برفهای سنگین بود مورد تحسین نویسندگان بزرگ جهان نظیر نویسنده رمان مشهور کیمیا گر قرار گیرد و برای دیدن روستا لحظه شماری کند
      رسول آباد(تاج آباد) ، روستایی محروم با همتی بلند
      روستای رسول آباد (تاج آباد) یکی از از روستاهای استان همدان است که با وجود محرومیت توانسته با همت بالای اهالی به یک روستای نمونه و موفق در زمینه های فرهنگی ، گردشگری و ورزشی تبدیل شود.
      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز همدان، رسول آباد (تاج‌آباد) روستایی از توابع شهرستان بهار در استان همدان است که با شهر همدان 25 کیلومتر فاصله دارد. جمعیت روستا بر اساس سرشماری دهیاری دو هزارو۳۲۰ نفراست.
      روستای رسول ‌آباد در غرب استان همدان و شهرستان بهار و در شرق گردنه اسدآباد و در نزدیکی جاده همدان به کرمانشاه قرار گرفته است. مردم این روستا به کردی صحبت می کنند .
      شغل اهالی روستا دامداری و کشاورزی است و عده ای هم به تهران رفته و در انجا مشغول آشپزی هستند. با وجود محرومیت ، این روستا را از جهات مختلفی می توان یک روستای نمونه و موفق در پیشبرد امور فرهنگی ، گردشگری و ورزشی دانست .
      هم زیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی
      اهالی این روستا برخی شیعه مذهب و برخی اهل تسنن هستند.در حالی که رسانه های بیگانه نفع خود را در تفرقه و جدایی بین قومیت ها و مذاهب در ایران می دانند اما مردم روستای رسول آباد(تاج آباد) به دور از هیاهوهای تبلیغاتی در کنار هم زندگی می گذرانند.در این روستا برخی از شیعیان با اهل تسنن و برخی از اهل تسنن با شیعیان ازدواج کرده اند و به خوبی و خوشی زندگی می گذرانند.
      خانمی که خودش اهل تسنن و شوهرش شیعه است می گوید : " ما سالهاست که در کنار هم زندگی خوب و خوشی داریم و بدون هیچگونه مشکلی زندگی می کنیم". اهالی روستا میلاد پیامبر را هر ساله در کنار هم جشن می گیرند و معتقدند میلاد پیامبر بهانه ای برای نزدیکی انسانها و پیوند دهنده آنهاست و پیامبر به دور از همه فرق و مذاهب ، پیام آور صلح و دوستی و وحدت و یکپارچگی است.
       
      Play
      Mute
      Loaded: 0%
      Progress: 0%
      Remaining Time -1:53
      Fullscreenکد ویدیودانلود
      انس اهالی با کتاب و کتابخوانی
      اهالی این روستا انس عجیبی با کتاب و کتابخوانی دارند. این روستا در سال 94 به عنوان روستای دوستدار کتاب نامگذاری شده است.اهالی روستا نام هر کوچه را به نام یک کتاب مشهور به سه زبان زبان انگلیسی، کردی و فارسی نامگذاری کرده اند. 
      آقای "یاری" ، عضو شورای روستا با بیان اینکه پس از 6 ماه همفکری و مشورت با اهالی این تصمیم را گرفتیم ، هدف از این کار را قابل فهم بودن نامها برای مردم محلی ، مردم ایران و حتی گردشگران عنوان می کند و می گوید:" به علت ویژگیهای خاص این روستا هر ساله گردشگرانی به اینجا می آیند و ما خواسته ایم تا این نام ها برای آنها هم قابل فهم باشد." او با بیان اینکه خیابان ورودی روستا را با عنوان "بهشت گمشده" نام گذاری کرده ایم می افزاید :"قرار است متن برخی کتابها را هم روی دیوارهای روستا بنویسیم". یکی از گردشگرانی که به این روستا آمده در مورد حس خودش در مورد روستا گفت : " من تصادفا دیدم که نام کوچه ها برگرفته از مشاهیر جهان است که برایم خیلی جذاب بود".
      مردم روستا به دلیل علاقه زیاد به کتاب وکتابخوانی نام هر کوچه را به نام یک کتاب گذاشته‌اند.
       
      رسول آباد(تاج آباد) ، روستایی محروم با همتی بلندرسول آباد(تاج آباد) ، روستایی محروم با همتی بلندرسول آباد(تاج آباد) ، روستایی محروم با همتی بلندرسول آباد(تاج آباد) ، روستایی محروم با همتی بلندرسول آباد(تاج آباد) ، روستایی محروم با همتی بلند
       
      حدود ۸۵ درصد مردم این روستا با سواد و از بیش از دو هزار نفر جمعیت روستا ، ۴۵۰ نفر عضو کتابخانه هستند، کتابخانه‌ای که منشاء بسیاری از اتفاقات خاطره انگیز برای اهالی این روستاست. کتابخانه این روستا که در محل حمام قدیمی و متروکه ساخته شده و حدود 6 هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف دارد.بیشتر اهالی کتابخوانند.
      از چوپان روستا گرفته تا کشاورزان و نوجوانان و جوانان و سالخوردگان.یکی از اهالی روستا که چوپان است می گوید:" کتابی با خود دارم که هنگام ظهر که گوسفندان خوابند چند صفحه ای کتاب می خوانم". 
      رسول آباد(تاج آباد) ، روستایی محروم با همتی بلند
      اهالی کتابهایی را که می خوانند بین خودشان دست به دست می کنند تا دیگران هم آن کتاب ها را بخوانند.گفته می شود سرانه مطالعه در این روستا روزی 30 دقیقه به ازای هر نفر است که دو برابر میانگین کشوری است .خانم هدایتی که تازه خواندن و نوشتن را فرا گرفته و از نوسوادان روستا به شمار می رود می گوید که با خواندن کتابها حس بسیار خوبی به او دست می دهد.
      یکی از خانم هایی که به کتابخانه آمده می گوید که ما در کتابخانه علاوه بر کتاب خواندن بافتنی هم می کنیم و در مورد موضوعات مختلف روستا با همدیگر مشورت می کنیم .
       
      رسول آباد(تاج آباد) ، روستایی محروم با همتی بلند
       
      یکی از پیرمردهای روستا در مورد سابقه کتاب خواندن در این روستا می گوید که در زمانهای قدیم در شب نشینی ها کسانی که سواد داشتند برای دیگران کتابهای حافظ و سعدی و شاهنامه می خواندند و همین رویه بین ساکنان روستا ادامه پیدا کرده است.
      رسول آباد(تاج آباد) ، روستایی محروم با همتی بلند
      آقای "یاری" ، "عضو شورای اسلامی روستای رسول آباد(تاج آباد) سفلی" در این زمینه می گوید: "مردم این روستا برای کتابخاندن و ورزش وقت و هزینه می گذارند و این موضوع را در سبد زندگی خود قرارداده اند که امروزه روستای ما را با کتاب در ایران می شناسند و امیدواریم با برنامه هایی که برای این موضوعات داریم بتوانیم شرایط خوبی برای هم روستایی هایمان فراهم کنیم".
      رسول آباد ، روستای هدف گردشگری
      در سالهای اخیر برای جذب گردشگر برخی از روستاها که دارای ویژگیهای خاصی بودند به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شدند. آقای "ظفری" ، "مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان" در این زمینه می گوید:" 500 روستا در کشور توسط مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان روستاهای هدف گردشگری شناسایی و ارزیابی شده و به تایید هیأت وزیران رسیده اند که از این 500 روستا ، تعداد 19 روستا متعلق به استان همدان است."
      در واقع روستاهای هدف گردشگری با طبیعت زیبا و کم نظیر ، آثار تاریخی و باستانی و با همت ساکنان خوش ذوق ، مسئولان را مجاب کرده اند تا آنها را به عنوان هدف گردشگری برگزینند و آغوش خود را برای میزبانی از بازدیدکنندگان بگسترانند.
      یکی از 19 روستای استان همدان که به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده ، روستای رسول آباد(تاج آباد) است.
      ظرفیت های طبیعی ، تاریخی ، فرهنگی و ورزشی موجب شده تا این روستا برگزیده شود و مقصد گردشگران باشد. 
      در این روستا فاز نخست طرح هادی اجرا شده است.در کنار جاذبه های مختلف در این روستا باید به کاروانسرای شاه‌عباسی تاج‌آباد که به شکل مدور ساخته شده هم اشاره کرد که هر بیننده ای را به وجد می آورد. کاروانسرای تاج آباد در تاریخ ۲۱/۲/۷۶ و به شماره ۱۸۷۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنای تاریخی در بخش مرکزی و در روستای تاج آباد (رسول آباد سفلی)، در کنار جاده همدان- کرمانشاه و بر سر راه زائران اباعبدالله الحسین (ع) قرار گرفته و از کاروانسراهای مهم استان و مربوط به عهد قاجار می باشد.از جمله آثار تاریخی در این روستا می توان به یک سنگ نگاره اشاره کرد که به گفته خانم "زارعی" ، دهیار روستا ، این سنگ تاریخی که تصاویری بر روی آن حک شده است سال گذشته به میراث فرهنگی ارسال شده تا قدمت آن مشخص شود.

      اهمیت ورزش در روستای رسول آباد(تاج آباد)
      ورزش در روستای رسول آباد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توجه اهالی به امر ورزش به حدی است که به علت کمبود امکانات ورزشی خود اهالی دست به کار شده اند و منتظر مسئولان نشده اند. دو برادر که به تهران رفته اند و در رشته کاراته فعالیت می کنند با یک تصمیم به روستای خود بازگشته اند. آقای "قاسم نظری"یکی از برادران نظری در این زمینه می گوید:"ما قبلا تهران بودیم ولی به اینجا آمدیم تا استعدادهای روستای خودمان را شکوفا کنیم".
      برادران نظری چند ماه پیش با هزینه شخصی یک سالن ورزشی دو طبقعه ساخته اند و نوجوانان و جوانان و حتی بزرگترها را به ورزش دعوت کرده اند.آنها با برگزاری کلاسهای آموزشی حدود 150 نفر از دختران و پسران روستا را جذب ورزش کاراته و پرورش اندام کرده اند به حدی که آنها را مهیای مسابقات استانی و کشوری کرده و در این زمینه مدالهای متعددی را هم کسب کرده اند.
       
      Play
      Mute
      Loaded: 0%
      Progress: 0%
      Remaining Time -2:35
      Fullscreenکد ویدیودانلود
      آقای "قاسم نظری" می گوید:" در این مدت ورزشکاران توانسته اند در مسابقات کشوری 24 مدال مختلف کسب کنند".
      آنها همچنین توانسته اند تعدادی از کسانی که در روستا مواد مخدر مصرف می کرده اند را به سوی ورزش بکشانند و آنها را ترک دهند.
      آقای "کریم نظری" یکی از برادران نظری می گوید:" در مدت این چند ماه 15 نفر از کسانی که معتاد بوده اند به اینجا آمده اند و با ورزش ، اعتیاد خود را ترک کرده اند".یکی از کسانی که قبلا معتاد بوده در گفتگو با خبرنگار ما اذعان کرد که ورزش نقش اصلی را در ترک مواد مخدر او داشته است. در این روستا امکانات ورزشی دیگری وجود ندارد .دهیار روستا می گوید:"بخشی از حمام قدیمی روستا را برای خانه ورزش آماده کرده و درخواست داده ایم تا تجهیزات ورزشی در اختیار اهالی قرار دهند ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است."
      ضرورت توجه به ورزش در روستاها
      جمعیت استان همدان بر اساس آخرین سرشماری حدود یک میلیون و 750 هزار نفر است که از این شمار حدود 650 هزار نفر در روستاها ساکن اند.با توجه به اهمیتی که وجود امکانات و تجهیزات ورزشی در سلامتی و تندرستی افراد بویژه در روستاها دارد باید گفت که با توسعه ورزش در روستاها می توان جامعه سالم بانشاط و فعالی را در حوزه های مختلف فرهنگی و اقتصادی شاهد بود.
      اگرچه در سالهای اخیر برای ایجاد خانه های ورزش و تجهیز آنها به امکانات ورزشی اقداماتی انجام شده است اما به نظر می رسد کافی نیست و باید بیشتر تلاش شود.گسترش امکانات در روستاها بویژه امکانات ورزشی می تواند از مهاجرت روستاییان به شهرها هم جلوگیری کند.
      طرح ایجاد خانه های ورزش روستایی که از چند سال گذشته آغاز بکار کرده تاکنون از هزارو 88 روستای استان فقط در 118 روستا اجرا شده است و مسئولان وعده داده اند تا پایان سال 100 خانه ورزش دیگر هم به این تعداد افزوده شود. البته مسئولان گفته اند که روستاهای فاقد امکانات ورزشی در صورت تقاضای دهیاری ها وشورای روستا ظرف مدت کوتاهی به امکانات ورزشی همچون تاتامی ورزش‌های رزمی، پ میز پینگ پنگ، دستگاه فوتبال دستی، کیسه بوکس، دارت، توپ و تشک کشتی تجهیز خواهند شد. آقای "مهرداد نادری فر"، "رئیس هیات ورزش های روستایی و عشایری همدان" در این زمینه می گوید: "راه‌اندازی خانه‌های ورزش طرحی است که در شورای آموزش و پرورش استان همدان به تصویب رسید و به اجرا گذاشته شد".او می افزاید:" خانه‌های ورزش روستایی در مکان‌های بدون استفاده شامل مدارس، حمام‌های قدیمی و متروکه، سوله‌ها و انبارهای واقع در روستاها راه اندازی می‌شوند".
       
      Play
      Mute
      Loaded: 0%
      Progress: 0%
      Remaining Time -3:29
      Fullscreenکد ویدیودانلود

      سخن آخر
      اگرچه نقش دولت ها در رشد و پیشرفت مناطق مختلف بی بدیل است اما باید به یک نکته مهم اشاره کرد و آن هم نقش تاثیر گذارتر خود مردم در پیشبرد امور در بخش های مختلف است.چه بسیار مردمی که بالاتر از دولت هایشان با همدلی و همکاری اقدامات شایان توجهی را رقم زده اند.رهبری از این مضوع به "آتش به اختیار" عنوان کرده اند و در قرآن هم به قدرت مردم در تعیین سرنوشتشان تعبیر شده است. روستای رسول آباد را می توان نمونه کوچکی از همدلی و همکاری و فداکاری برشمرد که اهالی و فرهیختگان آن با کمک و همت والا توانسته اند برخی اقدامات کوچک اما در واقع بزرگ و تاثیرگذار را رقم بزنند.
      تهیه و تنظیم : حسن 

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۱۳۳۴ در تاریخ شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0