سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        نقد شعر :آري ؟ خير ؟
        ارسال شده توسط

        حمید حمیدی زاده(همزاد)

        در تاریخ : سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ ۲۰:۳۵
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۹۴۰ | نظرات : ۱۴

        درود بر استاد فكري گرامي  و مديريت محترم سايت شعر ناب

        ضمن تشكر بخاطر كليه تلاشهايي كه در راه رشد و ارتقائ دانش و فرهنگ اين مرز و بوم بعمل مي آوريد ، و سپاس بخاطر امكاناتي كه در اين زمينه بدون چشمداشت در اختيار كاربران قرار گرفته است ، مايلم نظر شخصي خود را در زمينه نقد شعر اعلام نمايم.

        بديهي است اين نظر نيازي به نقد و قبول يا رد  ندارد چون هر كدام از دوستان هم ميتوانند نظر و تجربيات شخصي خود را اعلام ، تا مديريت محترم با جمع بندي نظرات به راه حل اساسي جهت پر بارتر شدن سايت دست يابد.

        هميشه  موضوع نقد شعر ، موضوعي بحث برانگيز بوده و انجام يا عدم انجام ان بحث هاي مختلفي را بوجود اورده تا جايي كه گاها انجام آن باعث ايجاد تنشهايي در سايت هاي ادبي شده است . وقتي موضوع نقد مطرح ميشود اين سوالات در ذهن من خودنمايي ميكند:

        • هدف نقد چيست؟ (سازندگي ، تخريب ، انتقام ، آموزش ،...)
        • چه چيزي نقد ميشود؟ ( شاعر ، شعر ...)
        • سروده چه كسي نقد ميشود؟ (با اطلاع ، بدون اطلاع ، با درخواست ، سروده هاي خاص ...)
        • چه كسي نقد ميكند؟ ( معرفي شده از سوي سايت ؟ آگاه به حوزه مورد نقد ...)
        • آيا نقد كننده بجز احاطه به موضوع مورد نقد ، به روشهاي نقد نيز احاطه دارد؟
        • ارتباط نقد و آموزش چگونه است؟ ( ايا فقط ايرادات گفته ميشود؟ چگونه روشهاي غلط تصحيح ميشود ...)
        • و سوالهايي از اين قبيل.

        شايد شرايط اجازه ندهد درباره هر كدام جداگانه بحث شود . ولي بطور خلاصه بايد گفت :

        • شروع حركت بايد از آموزش باشد چون نقد و اموزش لازم و ملزوم هم هستند .آموزشي پيوسته ، دراز مدت ، برنامه ريزي شده ، كاربردي و با مديريت واحد جهت هماهنگي.. پيشنهاد ميشود در صفحه اشعار سروده ، يك پست ثابت مطالب اموزشي  "كاربردي " را در حد اقل مطالب مثلا هفتگي در دسترس بگذارد و هر هفته يك قالب يا يك موضوع و نكاتي كه  شاعر بايد در سرودن در ان قالب به ان توجه كند مورد بحث باشد.
        • تعريفي از نقد و هدفهاي ان ارائه شود.روشن بودن اين هدفها در نقد پذيري موثر است.
        • نقد بايد با اطلاع يا درخواست باشد.من شاهد نتيج منفي بخاطر نقد هاي بدون اطلاع بوده ام. هنگام پست شعر جديد شاعر بايد بنحوي مشخص كند كه تمايلي به نقد دارد يا خير.در ذيل سروده يا با امكانات نرم افزاري سايت.
        • صلاحيت و صداقت نقد كننده بايد براي نقد شونده به اثبات رسيده باشد تا نقد پذيري را موجب شود. نقد غزل توسط يك شاعر نوگرا يا سپيد گوي و يا بر عكس نتيجه دلخواه را ندارد .جز انكه نقد كننده توانايي خود را در ان زمينه هم به اثبات رسانده باشد.
        • نقد كننده بايد علاوه بر احاطه به موضوع مورد نقد ، روشهاي نقد را نيز بداند و راه  ورودش به دنياي بيكران ادبيات از " ادب  " باشد  تا بجاي سازندگي دست به تخريب نزند.روشهاي تخريبي و ناشيانه و انتقام جويانه  و غير كارشناسانه ،  ما را از هدف اصلي  دور ميكند.
        • پيشنهاد ميشود در هر حوزه مسئول يا مسئولاني جهت نقد معرفي گردند. اين مسئله موجب نخواهد شد ديگر دوستان توانمند سكوت كرده و نظر خود را اعلام نكنند و يا بيان احساس از خواندن هر سروده  ويا خوش و بش هاي دوستانه به فراموشي سپرده شود.اصل بر اين باشد كه حتما نقد فرد مسئول در ذيل سروده جلوه گري كند و خو د اموزشي براي ساير نقد كنندگان هم باشد.
        • برگشت اطلاعات ماهيانه در اختيارمسئول آموزش قرار گيرد تا بتواند با توجه به نيازها برنامه اموزشي خود را ارائه نمايد.
        • همه  كساني كه شهامت انرا دارند كه احساسات خود را بر واژه ها بنشانند و انرا در معرض قضاوت ديگران قرار دهند شاعرند  ولي هر كدام  با توجه به تجربياتشان در مرحله خاص خود قرار دارند اگر اين موضوع در نظر گرفته نشود موجبات دلسردي دوستاني را فراهم ميكنيم كه تازه به اين درياي بيكران پيوسته اند.

        موارد اعلام شده نظرات شخصي و باتوجه به تجربيات اينجانب در دنياي مجازي است . شايد ساير دوستان بخاطر تفاوت تجربياتشان ، به ديدگاه هايي غير از اين رسيده باشند.كاستي هاي آنرا بر من ميبخشيد.

        با ارزوي موفقيت شما و ساختن سايتي كه هر عضو بتواند در جمع دوستانه آن رشد نمايد.

                                                                                                                   حميدي زاده 


        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۲۶ در تاریخ سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ ۲۰:۳۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2