سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        مکتب ادبی نور گرایی - بخش نخست
        ارسال شده توسط

        محمد علی رضاپور

        در تاریخ : سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۹۳ | نظرات : ۷

        بسم الله الرحمن الرحیم
        مکتب فلسفی- ادبی نور گرایی
        (LIGHTISM)
        نورگرایی، مکتبی است برپایه ی آموزه های کتاب های آسمانی به منظور فراخوان بشریت به زندگی برپایه ی اندیشه ی رستگاری بخش آسمانی و با تأکید بر اشتراکات عقیدتی پیروان کتاب های آسمانی و حتی دیگرانی که با نگهداشت صفای فطرت و پیروی از وجدان خود تا حدود زیادی با اصول  اندیشه ی آسمانی، هم مسیر شده اند. 
        در فلسفه ی نورگرایی، پیروی از نظریات بشریِ متضاد با اشتراکات کتاب های آسمانی و هر گونه کجرویِ بدون توبه از اشتراکات این کتاب های مقدس، عامل گمراهی انسان دانسته شده است و چنین  اندیشیده می شود که پیروی پس از پیروی از این گمراهی ها، بشر را به سوی مرداب مسخ و نابودی معنوی به پیش برده است. نورگرایی به اتحاد همه ی نور اندیشان جهان بر محوریت اشتراکات کتاب های آسمانی تأکید دارد و از آن جا که نیروهای اهریمنی برای مقابله با چنین هم افزایی هایی، همواره 
        در تکاپوی شیطنت هستند،
        اتحاد نور گرایان را به چاره اندیشی در این زمینه فرا می خوانَد. 
        نورگرایی، جبهه گیری شدیدی دارد در مقابل کنار گذاشتن سنت(در معنای گسترده ی آن بطوری که کتاب های آسمانی هم جزئی از سنت پنداشته می شوند)  در دنیای مدرن و شتاب بشریت در پیمودن مسیر اهریمنیِ اندیشه ی منهای خدا (خدای یکتای منبع تمام نورانیت های ظاهری و باطنی). 
        بینش، روش و چینش در نورگرایی 

        1. تاکید بر ارزش عملی آموزه های مشترک کتاب های آسمانی و گمراه کنندگی نظریه پردازی های بشریِ متضاد با آنها
        2. فراخوان اتحاد نور اندیشان جهان با هر دینی (البته بی گمان، منظور این نیست که منِ مسلمان، بجای قرآن، ترکیبی از آموزه های کتاب های آسمانی و مطالب تحریف شده ی آنها را بپذیرم، بلکه منظور این است که با پیروی از قرآن و عقیده به قداست قسمت های مشترک و تحریف نشده ی کتاب های آسمانی، اشتراک خود با پیروان دیگر کتاب های آسمانی را نشان دهیم و بجای تاکید بر غیر همدین بودن با آنها، این بار ضمن حفظ ارزش های دینی (و نکات مثبت قومی و ملی) خود، آماده شویم برای اتحادی بر محور آموزه های خدایی در مقابل اندیشه های اهریمنی
        3. محوریت فضایی معنوی، نورانی، دوست داشتنی و  امیدوارانه در کلیت اثر
        4. اصل تعادل
        رهنمون: 
        جسم و روح، واقعیت و تخیل، حقیقت و فراحقیقت(عالم غیب)، دنیا و آخرت و از این قبیل بصورت متعادل در کلیت آثار نورگرا وجود خواهند داشت 
        (هر چند ممکن است بصورت موقعیتی و موقت و در برخی آثار خاص، غلبه با جنبه ای خاص باشد). 
        5. بهره گیری متعادل و مفید از جنبه های مثبت سنت و مدرنیته در کنار هم
        6. رویکرد جامع به هستی درزیرسایه ی خدا و در دو محور من و ما  یا به عبارتی فرد و جامعه
        رهنمون:
         خدا: یکتای همیشه اثرگذار و نوربخش هستی در رأس و به عنوان حقیقت و  اصل هستی
        من: نگاه به حقیقت انسانی "من" از جنبه های فلسفی، روانشناختی، اجتماعی و غیره یا به عبارتی: منِ عینیِ شخصیت های اثر و اندیشه ها، خواسته ها، توان و محدودیت و همه ی ویژگی های آنها 
        ما: خانواده، نزدیکان، دوستان، جامعه، ارتباطات، دوستی ها، دشمنی ها و... 
        "من" و "ما" بعنوان دو رویکرد اصلی در مکتب نور گرایی، برپایه ی تأثیر پذیری از سه رویکرد قالبی مهم قرار می گیرند، یعنی در آن  قالب ها یا محیط ها (گاهی) بطور مستقیم و (گاهی) غیر مستقیم قرار می گیرند و خود را نشان می دهند. 
        این سه قالب جامع محیطی عبارت اند از:
        دیروز، امروز و فردا
         دیروز: قالبی در محیط غیر مستقیم و آنچه پایه و بنیانش در  گذشته گذاشته شده و تاثیراتش بر زندگی امروزمان پدیدار است(با تأثیرات غیرمستقیم) مانند
        تاریخ، میهن، زبان مادری و بطور کلی فرهنگ بومی و در حوزه های دیگر، ویژگی هایی همچون عوامل وراثتی و... که پیوندی میان شخص و گذشته ی او هستند. 
         امروز:  قالب محیطی مستقیم یعنی واقعیت های روز و دوره ی معاصر و تأثيرات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... آنها بر افراد و جوامع مختلف و حتی بر پدیده هایی مانند محیط زیست
        فردا:
        قالبی در محیط غیر مستقیم و 
        در دو بُعد دنیوی و اُخرَوی:
        در بُعد اخروی، آنچه به زندگی پس از مرگ مربوط می شود.
        در بُعد دنیوی، آینده نگری و برنامه ریزی در سطوح مختلف برای آینده و بویژه نبرد بزرگ حق و باطل بین یاران حضرت مهدی و یاران دجال  
        نکته:
        دلیل این که تنها  از نام های زمانی استفاده کرده و نام های مکانی را به کار نبرده ایم، این است که طبعا زمان در مکان خود، جریان می یابد و مثلا وقتی می گوییم "امروز"، این ظرف زمانی در محیطی مکانی هم حضور خود را نشان می دهد و با جامعیت آنچه گفته ایم، تفاوت قائل شدن بین این جا و آن جا نیز الزام آور نیست،
        به عبارت دیگر، این جا و آن جا، خارج از دیروز و امروز و فردا نیستند. 
        مطلب دیگر این که:
        در نگاهی فلسفی تر و فراتر از زمان، گذشته، حال و آینده به یگانگی می رسند.
        (ادامه دارد)
        #محمدعلی_رضاپور (#مهدی)

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۰۹۶۳ در تاریخ سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ۱۷:۲۵
        سلام و درود

        نظر نور یگانه خدا یاورتان خندانک خندانک خندانک
        مجتبی شهنی
        سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ۱۸:۳۲
        درررووود خندانک
        مجتبی شهنی
        سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ۱۸:۳۲
        خندانک خندانک خندانک
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ۲۰:۳۲
        درود برشما
        بسیار عالی
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۵۰
        سلام و درود و سپاس خندانک
        سارا (س.سکوت)
        چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۱۷
        درود برشما
        عااااااالی خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ۱۲:۰۹
        سلام و درود و سپاس خندانک خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        4