« صحبت نيكان »
جان من قصه ي نوح(ع) از اثر قهر خدا است
قهر حق را طلبي ، عمر تو بر آن باد است
هيچ گه قصه ي طوفان نـرود از يادش
هر كه را آرزوي لطف خدا ، بر ياد است
سوره ي نوح(ع) زِ دلها بـبرد موج هوس
وَرنه بنياد هوس جو ، زِ ازل بر باد است
هر كه از صحبت نيكان جهان ، پنـد شنيد
گـر بلا موج زنـد ، او زِ بلا آزاد است
خلق عالم همه نوزادن و جوينده ي شير
رو به پستانه ي مادر رَوَد و دلشاد است
جان من غصه ي دنياي دنـي چند خوري
نتوان گفت:كه يكي گوشه ي آن بر باد است
رو به اميد و خوشي ، در ره دنياي ديگر
كه به توصيف وصالش5، دل مردم شاد است
پنجه ي خون خور دنيا ،كه بُوَد شكل عروس
گر به دقت نگري ، قاتل هر داماد است
هر كه دل بر كَنَد از عِشوه ي6 دنياي دني
به اميد ره عقبـي ، زِ جهان آزاد است
هر كه بر حكم و بر اين مال جهان، دل نـنهاد
وقت برگشتنـش ، از غصه ي آن آزاد است
هر كه از حكم و از اين مال جهان،كرد غرور
موقع رفتنـش از كرده ي خود ناشاد است
اي حسن صحبت نيكان جهان را بـشنو
ورنه آن صحبت دنيا طلبان ، چون باد است
5- رسيدن به مقصود 6- ناز – خود نمايي
پر معنی و زیباست
جسارتا قوافی؟