جمعه ۲ آذر
|
دفاتر شعر ابوالفضل عظيمي بيلوردي ( دادا )
آخرین اشعار ناب ابوالفضل عظيمي بيلوردي ( دادا )
|
کمـی آشفـتـه افکـارم
و انـدوه ِ جـدایــی از تــو را دارم
مــرا در انـحصار ِ یک نگاه، آنـقدر مـی سوزی
که از ایـن کوره ی دل، آه میبارم
و حسرت میشود کارم
.
کمی هُشیار و بس منگم
بسی قبـراق چون شیران و کم لنگم
چنان در این ســرازیری شتاب ِ تلخ می نوشم
که گویا سَردَوان با خویش می جنگم
به جسمی تشنـه دلتنگم
.
من آن سرگشته ام، آری،
تـو خـود اشراف بر این واقعه داری
مبـادا سیـنه ام را زیــر ِ تیـغ ِ ناکسـان بـخشـی،
که ترسم خون چکاند از دل ِ یاری
بــــه دربنـدی و بـازاری
.
خموشی مُلزم است اینجا
و انگـاری قـلـم ، نـامحـرم اسـت ایـنجــا
بــه پـای هـر زلالی گـاه می سـوزم وَ مــی سـازم
چرا؟ چون حقّ و باطل درهم است اینجا
عدالت مبهم است اینجا
.
و اینجا، یعنی این دنیا،
کـه خالــی هست از مـردان ِ نـاپیـدا
بـرای طفلکانـــی مَهدی از تسکیـن و بـازی شـد
و مـن، نـامُـرده و نـازنــده ی فــردا
کدامین سرکشم آیا؟
.
ز دلپـردازهـایت گو
لبـی از طـرح ِ آدمسازهـایت گـو
چه می باشد که این محزون خیال، آسوده گردانی؟!
به من از مقصد ِ پروازهایت گو
کمی از رازهایت گو
.
.
.
ایضاح ( جهت آشنایی دوستان با قالب های سبک زلال ):
زلال فوق از نوع عروضی قافیه دار پیوسته و با شروع طول موسیقییائی « مفاعیلن مفاعیلن » با دخالت « مفاعیلن » می باشد.
فرم ضرباهنگ: 4-6-8-6-4
فرم قافیه: ق- ق- آ- ق- ق
.
مفاعیلن مفاعیلن
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
مفاعیلن مفاعلین
.
دقت:
.
2- مفاعیلن مفاعیلن (4ض)
2- و اینجا، یعنی این دنیا،(4ض)
1- مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن(6ض)
1- کـه خالــی هست از مـردان ِ نـاپیـدا(6ض)
+- مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن(8ض)
+- بـرای طفلکانـــی مَهدی از تسکیـن و بـازی شـد(8ض)
1- مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن(6ض)
1- و مـن، نـامُـرده و نـازنــده ی فــردا(6ض)
2- مفاعیلن مفاعیلن(4ض)
2- کدامین سرکشم آیا؟(4ض)
.
آدرس فنون زلالسرایی: zolal94.blogfa.com
|
|
نقدها و نظرات
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.