جنگ را پشت سر گذاشتیم
اما هنوز
گلوله ها، ردپایی داغ از خود
میان کلمات
در ردیف های شعر
در مثنویی های غم انگیز
به جا می گذارند
و روی تخت بیمارستان ها
جانبازهایی
هنوز مرثیه می سرایند
با ته مانده های نفسشان
و نویسنده ای
رشادت ها را روایت می کند
شاخه ای از اروند
در دلهای ما جاریست
و زخم هایی که سالهاست
در کنج سینه ی ما
پهلو گرفته است
با مرهمی از عطر شهیدان
کمی بهبود می یابد
پس، جنگ حرمت دارد
و دفاع،
همچنان مقدس است
که خون شهیدان مدافع حرم
و امنیت
گواهی می دهد
جنگ تمام شده است؟!
نه؛
بلکه ترکیب آن عوض شده است
آن روزها اگر
گاز خردل با چاشنی باروت
تنفس را برای ما مشکل می کرد
و تانک ها، خاکریزها را
با صدها جوانه های نورسته
زیر می گرفتند
امروز اما
میان صفر و یک های اینترنت
و رخنه در اعتقاد ناب جوانان
و شستشوی مغزها
خیلی مخرب تر از
آرپیجی ۷ و نارنجک ها
به سمت ما خیز برداشته اند
و جز بصیرت و آگاهی
و رها کردن خودتحقیری
و برگشتن در مسیر خودباوری
به تکامل نمی رسیم
آب و خاک
همان قدر که عزیز است
و جان و احساس ما را
مدیون خود کرده است
اما معیشت ما نیز
در گرو همین مرز و بوم است
چه دست هایی
پشت پرده است
که می خواهد آب را
زهرآلود کند
و کام پیر و جوان را تلخ نماید؟!
چه کسانی
قصد دارند با خودروی گرانی
از روی تن نحیف قشر محروم
رد شوند؟!
و چه عواملی در کارند
که می خواهند
قوت لایموت این مردم را
بیات کنند؟!
شاید نفوذی ها،
شاید خودی هایی
که از رفاه زدگی
هذیان می گویند
شاید،
من و تو باشیم
که هنوز "ما" نشده ایم...
عارفه مرادی
پادمانیاجتماعی و بروز است
زیبا و گرامیداشت دفاع مقدس
روح امام شهدا و شهدای جنگ تحمیلی شاد تر