سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
اگر رسالت پنجره ی سبز همانگونه که در بالای ستون درج شده ( نقد و آموزش) باشد بد نیست گاها به جای سر زدن به شاعران نام آشنا تر سایت سری هم به شاعران جدید الورود سایت محترم بزنیم مخصوصا اگر آن شاعر با استعداد نیز باشد.
جناب گرجاسی تنها با ۱۸ سال سن در دو سروده ای که به فاصله ی یک روز به سایت ارسال کرده اند نشان دادند که از اصول شعر کلاسیک بی اطلاع نیستند .
منتها نکاتی در سروده هایشان وجود دارد که بنده به چند مورد تیتروار و با توضیح کوتاه اشاره میکنم و امیدوارم خودشان ف را گرفته و به فرحزاد شعر برسند.
نکته اول. زبان شعر
دوگانگی در زبان شعر آسیب رسان است.
آمیختن دو زبان (کلاسیک و رسمی) با (محاوره و خودمانی گویی ) شخصیت شعر را خدشه دار میکند.
زبان شعر شما کلاسیک و رسمیست
شهرو=شهرُ
تیکه تیکه
ابیات و= ابیاتُ
صبح و= صبح ُ
در زبان محاوره " را " به " وُ" تبدیل میشود
شهر را _ شهر ُ ابیات را _ ابیات ُ صبح را_ صبح ُ
تیکه تیکه _ تکه تکه
این موارد باید در نظر گرفته شود
نکته دوم.تکرار بیش از حد ضمیرهای اشاره ( این ،آن، آنجا،اینجا)و ضمیرهای مالکیت( من،تو،او،ما...)
تکرار بیش از حد یک ضمیر در زیبایی شعر خلل ایجاد میکند. مخصوصا اگر عبارت استفاده شده ترکیبی از یک ضمیر اشاره و یک ضمیر مالکیت باشد قطعا یکی از آنها " حشو " تلقی میشود.
" این" کلبه ی احزان دل " ام"
" این" وفای " من"
"این" شب بی نور " من"
+ ۱۰ بار تکرار "تو"
نکته سوم.قافیه
قافیه های این غزل /پیدا/ دریا/ فدایت/ شیدا/ افشا/معنا/ تماشا/ رسوا/مدارا
قافیه /فدایت/ باید اصلاح شود.
نکته چهارم.وزن شعر
با توجه به وزن انتخابی
فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
در برخی مصرع ها وزن باید ترمیم شود
مصرع ۳/۷/۱۱/۱۲/۱۳/۱۵
نکته پنجم. زحاف
زحاف در کلیت یعنی هر تغییری که در ارکان افاعیلی شعر بوجود آید، در لغت یعنی دور شدن از اصل.
پس میتوان گفت در شعر یعنی دور شدن از اصل وزن.
به زبان ساده تر اگر در شعر کلمه ای داشته باشید که در فرمول خوانش وزن نمیشود آنرا کامل ادا کرد و اگر کامل ادا شود وزن بهم بخورد میگوییم زحاف فلان حرف در فلان کلمه رخ داده .
شب به شب ، آرام آرا" م" میروم از یاد تو
ساحلم غرق رُخت با صبح، پیون" د" خورده است
میم و دال در دو مصرع اشاره شده در فرمول وزنی قابل خواندن نیست.
مثلا اگر داشتیم( برای مثال)
شب به شب آرام و آسان میروم از یاد تو
و
ساحلم غرق ِ رُخت تا صبح، مدفونم به اشک
و هزاران تغییر دیگر که میتوان ایجاد کرد
مشکل حل میشد.
تا همینجا به گمانم کافیست.
شعر زیبایی بود و مطمئن هستم در آینده زیبا تر از این نیز از شما در سایت محترم شعر ناب خواهم خواند.
موفق باشید 🌺🙏