سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

پر نشاط ترین اشعار

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

پنجشنبه 8 آبان 1399
  • شهادت محمدحسين فهميده، بسيجي 13 ساله - روز نوجوان - روز بسيج دانش‌آموزي
13 ربيع الأول 1442
    Thursday 29 Oct 2020
      شخصیت یک ملت را، ادبای آن ملت می سازند.پروفسور حسابی

      پنجشنبه ۸ آبان

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      شعر سبز(چندآهنگ) و تفاوتش با سپیدونیمایی
      ارسال شده توسط

      محمدعلی رضاپور(مهدی)

      در تاریخ : سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ۱۱:۵۶
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۱۰ | نظرات : ۲

      شعر سبز(چندآهنگ)
       
      سپید بود/
      و زیستنش سبز/
      و پروازش سرخ/
      و در هنگامِ گلگون ِ آسمانی شدن /
      آن میامی تن/
      آشکار/
      دلشکار/
      می سرود و می نواخت/
      شعرهای ماندگار/
      تغزلِ خوشه های پربرکت ِ تبسم/
      تبسمی آفتابارانی/
      آن چنان که کشتزارها/
      دوباره زیستن را/
      شاعرشدند.//

      (شعر سبز/ چندآهنگ، شعری ست میانه ی شعر سپید و شعر نیمایی و دست کم، یک امتیاز مهم به شعر سپید
      و یک امتیاز مهم به شعر نیمایی می افزاید. شعر سپید، از نظر وزن شعری، ضعیف است؛ اما شعر سبز، موزون تر از آن است
      و با سرایش شعر سبز – که شباهت زیادی به شعر سپید دارد- می توان با حفظ نِسبیِ امتیازات سپید،
      به نوعی شعر موزون تر دست یافت که البته سرایش آن برای سپیدسرایان به دشواریِ سرایش شعر نیمایی هم نیست.
      شعر چندآهنگ، امتیازی هم به شعر نیمایی می افزاید؛ یا به تعبیر دقیق تر، امتیازی نسبت به شعر نیمایی دارد و
      باز به تعبیر دقیق تر، چندآهنگ، امتیازی دارد که در شعر نیمایی و شعر سنتی تقریبا هیچ وجود ندارد
      شعرچندآهنگ را می توان در اوزان مختلف و به تعبیر جامع تر در بُحور مختلف عروضی سرود و به همین دلیل،
      آن را علاوه بر شعر سبز – که نوعی مشابه اما موزون تر از شعر سپید است- شعر چندآهنگ هم نامیده ایم.
      چندآهنگیِ شعر باعث انتقال از حال و هوایی به حال و هوایی دیگر می شود؛
      مثلا با انتقال از بحر متقارب به بحر هَزَج، محیطی حماسی را به محیطی عاشقانه و تغزّلی تبدیل می کنیم و
      این ویژگی در شعر سنتی بجز در چند مورد تفنّنی و در شعر نیمایی بجز در مواردی اندک وجود ندارد و
      در شعر سپید- هر چند تغییر بُحور ممکن است فراوان اتفاق بیافتد- باز هم به دلیل ضعف و
      رقّتِ وزن شعریِ آن در مقایسه با وزن قوی تر و دقیق ترِ شعر چندآهنگ،
      تغییر حال و هوای احساسی شعر بر اساس تغییر آهنگ(بحر عروضی)، جلوه ی کم تری دارد.
      به عبارت دیگر: چون در شعر سپید، علت این امر(وزن عروضی) ضعیف تر است،
      معلول آن(چندآهنگی) هم به ناچار ضعیف تر است.
      به طور خلاصه: شعر سبز و یا چندآهنگ، نوعی شعر در میانه ی شعر سپید و نیمایی است که نسبت به سپید،
      آهنگین تر و نسبت به نیمایی، چندآهنگ تر و دارای قابلیت بیش تری برای انتقال از حسی به حس دیگر
      بر محور تغییر آهنگ شعر است.)

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۹۸۶۷ در تاریخ سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ۱۱:۵۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ ۱۵:۲۵
      درود بر استاد عزیز
      خیلی هم عالی بود خندانک خندانک خندانک
      محمدعلی رضاپور(مهدی)
      محمدعلی رضاپور(مهدی)
      پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ ۱۷:۰۷
      درود و سپاس تان خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و تحلیل شعر شاعران

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0