سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        تئوری شعر
        ارسال شده توسط

        منوچهر منوچهری (بیدل)

        در تاریخ : پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ ۱۲:۳۰
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۴۹۴ | نظرات : ۶

         

         

        تئوری شعر قسمت اول

         

        با کسب اجازه از بزرگان شعرو ادب که همیشه

        می خواهند بیاموزندوارباب معرفت را در دست

        بگیرند....با نگاهی به اشعار بعضی دانش دوستا

        که گاهی میتوان گفت به تازه گی شروع به گفتن

        شعر کرده اند وهر نوشته ادبی..  را به

        حساب شعر یا شعر نو میگذارند بر این دیدم آنچه

        آموخته ام خلاصه ای از آن را به کسانی که به شعر

        علاقه دارند هدیه کنم البته با کسب اجازه

        از اساتید ,واستادان

        .     

        باید رفت وخواند شعر مثل موسیقی انتها ندارد

        باید خواند نوشت ریاضت کشید تا آموخت ما 

        خلاصه ای از آنچه که خواندهایم برایتان مینویسیم         

         

         

         کلام...  

         

        کلام.آهنگی است که بحرکت دهان وزبان از حروف وکلمات تر کیب یافته وبرای بیان مقصود گفته

        شده باشد..مرادف آن را سخن یا گفتاروگوینده

         یا متکلم یاسخن گو میگو ئیم   

        سخن ادبی..مقصود اصلی سخن تفهیم معانی مختلف

        حالات متفاوت است در صورتی آنرا کلام وسخن ادبی

         گویند یاادیب وسخن سنج گویند که مقصود خود را

        به بهترین وجه بفهماند

         

        نظم ...ونثر..سخن بر دو قسم است نظم. ونثر

        نظم یعنی مرتب کردن در لغت مثل بهم پیوستن

        مروارید یا به رشته کشیدن دانه های جواهر

        در اصطلاح سخنی است که دارای وزن وقافیه باشد

        مرادف آن را شعر نیز میگویند

         

        قافیه...کلمات آخر شعراست که حرف اصلی آخر آنها

        یکی باشد مانند کلمات دل.گل. مایل حاصل که حرف

        اصلی آخر آنها لام باشد..الفاظ.در.بر. سر هنر که آخر حروف اصلی آنهاراءاست وحروف لام و راءرا

        در قوافی حروف روی می نامند..گلمه روی به معنی

        در اصل به تشدید یاء است به فارسی به تخفیف گفته

        میشود

         

        علم بلاغت...شامل سه اصل است .معانی.وبیان وبدع    

        که گاهی هر سه وگاهی دو فن آخر را فن بدیع مینامند کلمه بدیع در لغت به معنی چیز تازه

        و نو ظهوردر اصطلاح عبارت است از آرایش سخن فصیح

        بلیغ خواه نظم باشد خواه نثر

        آنچه گفتیم راجع به درستی کلام بوداما شیوائ سخن

        آن است که جمله روان ونزدیک به فهم در گوش شنونده خوش آید

        تنافر….یعنی ناسازگاری... این است که ما بین کلمات

        تناسب وجود نداشته باشدآن کلمات رامتنافر وضد آن راملایم وسازگار خوانند

        1 ..تسجیع..یعنی که سخن رامسجع وجمله های مشابه

        را قرینه میگویند سجع آنست که کلمات آخر قرینه ها در وزن یاحروف روی یا هردو موافق باشند

        سجع..یعنی آواز کبوتر..به بانگ یک یکنواخت قمری

        کبوترتشبیه کرده اند

         

         

        شعر..مسجع..مسجع بیشتر در نثر گفته می شود وآن

        در صورتی است که مصرعهای ابیات از قرینه های

        مسجع تشکیل شده باشد

        مثال..ازروی یار خرگهی ایوان همی بینم تهی

        وزقدآن سرو سهی خالی همین یابم چمن ..امیری معزی


        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۸۳۲ در تاریخ پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ ۱۲:۳۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2