پُرفسور فضل الله رضا
فرزند « اسدالله رضا» ( مالِک) در سال۱۲۹۳ خورشیدی دررشت به دنیا آمد.
فضل الله رضا مهندس و استاد دانشگاه و سفیر ایرانیست.
و دومین نایب التولیه ی دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف)،
سفیر ایران در یونسکو و کانادا بودهاَست.
نام خانوادگی وی، منسوب به مجتهدان عالیقدر و اصیل گیلانیست.
و برادرش دکتر عنایتالله رضاست ، تحصیلات ابتدایی را در گیلان به پایان برد.. و دیپلم را در تهران و لیسانس خود را در رشتهٔ مهندسی برق از دانشگاه تهران اخذ نمود. کِه در زمرهٔ اولین دورهٔ فارغالتحصیلان دانشکدهٔ فنی در ۱۳۱۷ بود.
در سال ۱۳۲۴ مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه کلمبیا در آمریکا و دکترای خود را در رشتهٔ مهندسی برق از دانشگاه پلی تکنیک نیویورک دریافت کَرد و بَعد از محمدعلی مجتهدی، بهعنوان دومین رئیس دانشگاه صنعتی آریامهر انتخاب شد.
در سال ۱۳۸۶ در رشت، مَدرسهای به نام ایشان تأسیس شد.
و هماکنون ساکن اُتاوا در کاناداست و در آبان سال ۱۳۹۲، بهمناسبت صدسالگیش، بِه تهران آمد.
فضل الله رضا،طی سالهای ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴ عضو گروه مهندسی برق دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه کاتولیک امریکا و سپس دانشگاهام آی تی بوستون آمریکا بود ..
وی در سال ۱۹۶۵ بهدلیل، مشارکت در نظریهٔ شبکه و اطلاعات، بهعنوان عضو پیوستهٔ مادامالعمر IEEE برگزیده شد.
همچنین عضو پیوستهٔ AAAS -آی و عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسیست.
پروفسور رضا از سال ۱۳۵۷ تاکنون استاد دانشگاههای کنکوردیا در مونترئال در کبک کانادا و دانشگاه مکگیل مونترئالست.
همچنین رئیس افتخاری ،کنفرانس مهندسی برق ایران، استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس، رئیس انجمن علمی ایرانیان در امریکای شمالی، رئیس گسترش زبان و ادب فارسی و مشاور و همکار فعال مؤسسات علمی و ادبی فراوانی بودست..
پروفسور رضا یکی از پایهگذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گستردهای در زمینه ظرفیت و اَرسال حداکثر اطلاعات در کانالهای مخابراتی نویزدار، نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستمهای خطی آنالیز عُمومی، نظریه سیستمها و مدارها، نظریه کنترل سیستمهای پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکههای n دهانهای به انجام رسانیده اَست.
سخنرانیهای پروفسور فضلالله رضا، پژوهشهای تخصصی ایشان نیز تحلیل در اندیشه و تفکرات فردوسی و اشعار فضلالله رضا، و مَقالات بسیار فرهنگی و ادبیشان به نشر رسیده است .
از سخنان فضل الله رضا :
گمان نمی رود ،
کَسی درهوشمندی شرقیان و ایرانیان ، تردید داشته باشد،
اما آئین خِردگرایی بِه وجه عِملی ،
در شرق به خصوص درین دو سه قرن ؛
کمتَر، مورِد توجه بوده است..