چهارشنبه ۲۸ آذر
دکترساسان سپنتا درگذشت ...
ارسال شده توسط میثم دانایی در تاریخ : دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ۱۲:۲۱
موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۰۸ | نظرات : ۳۰
|
|
وی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی در بمبیی هندمتولد شد ساسان سپنتا، فرزند عبدالحسین سپنتا کارگردان فیلم دختر لر، نخستین فیلم تاریخ سینمای ایران بود. وی تحصیلات خود را در دورهٔ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی و در دورههای کارشناسی ارشد و دکترا در رشته زبانشناسی در دانشگاه تهران به انجام رسانید. او در سال ۱۳۴۸ از پایاننامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان «کاربرد دستگاههای الکترونیک در بررسی فیزیکی (آکوستیکی) آواهای زبان و اندازهگیری فرکانس صدای خوانندگان نیم قرن اخیر در ایران» به راهنمایی هرمز میلانیان دفاع کرد و در سال ۱۳۵۱ با دفاع از پایاننامه خود تحت عنوان «بررسی فونتیکی خصوصیات واجهای زبان فارسی» به راهنمایی از دوره دکتری فارغالتحصیل شد. او در مدرسه عالی ترجمه، دانشگاه تهران و (انگلستان) تدریس کرد و سپس تدریس را با مرتبه استادی در دانشگاه اصفهان ادامه داد. علاوه بر زبانشناسی وی در رشته الکترونیک و موسیقی نیز تحصیل کرده و صاحب تالیفاتی نیز است.
شنبه ۳ شب آبان ۱۳۹۳ در سن ۸۰ سالگی در خانهاش در اصفهان درگذشت. دوشنبه مراسم تشییع او برگزار و در قطعه هنرمندان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده میشود.
وی نواختن ویلن را نزد (تحصیل کرده موسیقی در روسیه) آغاز کرد و سپس نزد علینقی وزیری، روحالله خالقی، ابوالحسن صبا و ادامه داد.
سپنتا در سال ۱۳۳۸ آثار صوتی نفیس استادان موسیقی عصر ناصرالدین شاه را که بر استوانههای مومی دستگاه (حافظالاصوات) ضبط شده بود و مدتی بیش از شصت سال به علت عدم راه کارهای فنی متروک و بلااستفاده مانده بود کشف و با ساختن و ابداع ادوات دست ساز و تمهیدات فنی بازیابی صوتی نمود و تحلیل و توصیف سبک و ویژگیهای هنری آثار بازیابی شده را در برنامههای رادیو تلویزیونی، تلویزیون ملی ایران (سالهای پیرامون ۱۳۵۰) عرضه کرد. تاکنون در حدود یکصد و بیست مقاله تخصصی در رشتههای ادبیات، زبانشناسی و موسیقی در نشریات علمی-پژوهشی از او به چاپ رسیدهاست. از جمله کتابهای چاپ شده از وی میتوان به تاریخ تحول ضبط موسیقی در ایران، چشم انداز موسیقی ایران و آواشناسی فیزیکی زبان فارسی و همچنین تصحیح و تکمیل جلد سوم کتاب ارزشمند اشاره کرد.
آثار و تحقیقات ساسان سپنتا از طرف دانشگاه درهام، سازمان جهانی یونسکو، دانشگاه اصفهان، ، انجمن خاورشناسان شوروی سابق (تاجیک) و موسسه بینالمللی لینگافن (لندن) همواره مورد تقدیر رسمی قرار گرفتهاست. گزیده مقالات او عبارتاند از:
- سیر و تحول موسیقی ایران، ماهنامه موزیک ایران (۱۴ مقاله) خرداد تا مهر ۱۳۳۷
- آواز ایران ماهنامه موزیک ایران (۱۳مقاله) از بهمن ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۰
- مکتبهای جدید موسیقی معاصر ایران، ماهنامه موزیک ایران، فروررین و اردیبهشت ۱۳۴۲
- بررسی فیزیکی واجهای زبان فارسی، مقالات سومین کنگره تحقیقات ایرانی، شهریور ۱۳۵۱
- ابن سینا و ابتکارات زبانشناسی، ماهنامه آینده، فروردین و خرداد ۱۳۵۸
- تجزیه و بازسازی گفتار، (تعیین فرمانهای واجهای زبان فارسی) مجله زبانشناسی، ۱۳۶۶
- تأثیر انگیزی آهنگ حماسی شاه نامه فردوسی، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان ۱۳۶۶
- توجیه مواردی از تطور نظم و نثردر سبکشناسی زبان فارسی از دیدگاه زبانشناسی، مقالات دومین کنفرانس زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی ۱۳۷۳
- بررسی آزمایشگاهی چند گویش مرکزی ایران، فصل نامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تابستان ۱۳۷۵
- تصحیح و تکمیل جلد سوم کتاب ، اسفند ۱۳۷۶
- بررسیهای جدید آزمایشگاهی در مورد گام موسیقی ایران، کتاب ماهور، پائیز ۱۳۷۷
- بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله موسیقی خیام، فصنامه ماهور، زمستان ۱۳۸۰
- خیام و موسیقی، فصل نامه فرهنگ، پائیز و زمستان ۱۳۸۰
- تأثیر عناصر نوائی در ادراک گفتار، مقالات پنجمین کنفرانس زبانشناسی، ۱۳۸۲
- پژوهشی در مباحث زبانشناسی خواجه نصیرالدین طوسی و مقایسه آن با زبانشناسی جدید، فصل نامه فرهنگ زمستان و بهار ۱۳۶۹
- نامهای از روحالله خالقی به ساسان سپنتا ماهنامه هنر و موسیقی، اردیبهشت ۱۳۸۳
- تنها صداست که میماند فصل نامه ماهور، پائیز
- ۱۳۸۴
برداشت مطالب ازسایت ویکی پدیا
|
ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری :
|
|
|
|
|
این پست با شماره ۴۶۰۹ در تاریخ دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ۱۲:۲۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید
نقدها و نظرات
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.