سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        حماسه وکاربرد آن در ادبیات مقاومت (قسمت اول)
        ارسال شده توسط

        علی ناصری(عین)

        در تاریخ : شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ۱۰:۲۳
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۰۱ | نظرات : ۶

        حماسه و كاربرد آن در ادبيات مقاومت حماسه يكي از انواع ادبي است ، حماسه در لغت عربي به معني( شدت در كار) و از ريشه ي صفت \" اَحمس \" و جمع آن \" احامس \" يعني جاني سخت و درشت است . حماسه از ديرباز همپاي ادبيات فارسي است و در هنگام وقوع حوادث برا ي برانگيختن و تحريك عواطف و غرايز ، نويسنده از ادب حماسي بهره مي گيرد . چنانكه در دوره هاي مختلف تاريخ ايران آثار متنوعي داريم كه روح حماسه در آن مي باشد از آن جمله در ادوار مختلف مي توان به ، گرشاسب نامه ، برزو نامه ، بهمن نامه ، اياتكار زر ايران ، شاهنامه ابو منصور ، شاهنامه ي فردوسي ، خاوران نامه ( ابن حسام ) ، حمله ي حيدر ي( مير باذل ) ، خداوند نامه ي(صبا ) و در دروه هاي متاخر ظفرنامه ي حمدالله مستوفي و شهنشام نامه ( ملك الشعرا بهار ) اشاره نمود . با تدبر در آثار حماسي نوعي غنا را در محتواي حماسه مي يابيم . البته غنا منحصر به روابط عاشقانه نمي شود و مقصود از بيان عواطف در آثار غنايي است يعني تمام احساسات و عواطف بشري ، از احساسات ديني و ميهن پرستي گرفته تا حيرت و عشق و كينه و تحسر و بيان غم هاي دروني ، حتي احساساتي كه در قبال عظمت بي منتهاي جهان و شگفتي هاي خلقت و سرگشتگي در برابر اسرار گمشده ي طبيعت بر آدمي واقع مي شود . حماسه در ملت هاي مختلف در دوران تحصيل استقلال و مواجه با فجايع ، حوادث گوناگون ، مراحل مشاركت جمعي فراهم مي آيد ، لذا فرهنگ و ادبيات آنها مشحون ايجاد اين زمينه ها است . قديمي ترين آثار ادبيات منظوم ايران \" گاثاها\" است كه آن را نمي توان منظومه ي حماسي تلقي نمود ،بلكه نغمه هاي مذهبي است كه در بعضي موارد احساسات لطيفي از آن آشكار مي گردد . با اين اوصاف به اين نتيجه مي رسيم كه ، آثار پديد آمده اي كه محصول عواطف ملت هاست ، باعث ايجاد مشاركت اجتماعي و همدلي است و زمينه ي استقلال را فراهم مي آورد و به نوعي در حوزه ي ادبيات پايداري قرار مي گيرد . « حماسه هاي ملي ايرانيان پيش از مهاجرت قوم آريايي به ايران آغاز شد و پس از آمدن آن قوم به ايران با افزايش عناصري جديد توسعه و تكامل يافت و اين توسعه و تكامل با حوادث اجتماعي و ديني و ملي روز افزون بود .» ( عبدالجبار كاكايي ، بررسي ادبيات تطبيقي موضوعات پايداري در شعر ايران و جهان ،‌پاييز 85 ،ص 40) چنانچه در ديگر ملت ها هم نيز سير تاريخي و اجتماعي سبب خلق آثار حماسي شده است .كه مي توان به ، رامايانا و مهابهاراتا (هند) ، قسمت هايي از كتاب مقدس بني اسرائيل و ايلياد و اديسه دريونان ، منظومه ي سيكليك در آلمان ، ني بلونگن در فرانسه و به ديگر آثار مشابه اشاره نمود . با اين وجود آثار حماسي ملت ها با آثار غنايي آنها بي ارتباط نيستند ، حتي براساس نظريه اي متقن مي توان ادعا كرد كه : « حماسه اصلاً و اساساً از نظر شعر غنايي پديد آمده است و از آن منبعث شده است و اين نظريه را مي توان با تحقيق در بسياري از آثار ادبي ملل قديم ثابت كرد چنانكه در ادبيات قديمي هند سرودهاي ودا بر آثار حماسي مهابهارات و رامايانا مقدم بوده و وسيله ي پديد آمدن آنها شده است .» (همان) حماسه و كاربرد آن در ادبيات مقاومت ايران پس با عنايت به مطلبي كه گذشت ، آراء و عقايد فلسفي و ديني ملت ها در ادبيات پايداري متعدد و متنوع مي باشد و هر كدام به شكلي خاص نمايشگاه مقاومت در ملت هاست . سير دوره هاي مختلف تاريخ كشورمان مبين اين موضوع مي باشد . با حاكميت صفويه ، مذهب تشيع در ايران گسترش يافت و بنابه فقه شيعه دعوت به جهاد وظيفه ي امام معصوم است . در زمان غيبت امام معصوم ، اين امر توسط ولي فقيه جامع الشريط كه رهبري جامعه را داراست صورت مي گيرد . اما به خاطر ادعاي پادشاهان صفوي بر جانشيني امامان عملي شدن اين عقيده ميسر نشد ، تا اينكه با روي كار آمدن قاجار در هنگام جنگ هاي ايران و روس دعوت از علما براي صدور فرمان جهاد به عمل آمد . رگه هاي حماسه جهاد و شهادت با توجه به نگرش نهضت اباعبدالله وارد فارسي گرديد . چون بر اساس آيين تشيع جهاد در سه شكل ، تقيه (كه توام با آرامش است ) و تدافعي و تهاجمي شكل مي گيرد ولي بعد از انقلاب مشروطه و همزمان با جنگ هاي اول و دوم جهاني و نفوذ مكاتب غرب گرا ، ادبيات عملاً بازتاب افكار ميهن پرستانه و عقايد ناسيونالسيم ملي گرديد و شاعران و نويسندگان در جلوه هاي حماسي آن دوره بيشتر همت خود را صرف طرح مليت و مفاخر ملي كردند . عشق به وطن جاي افكار و ايده هاي ديني را مي گيرد و طبعاً منابع فكري غرب سبب دگرگوني در آثار ادبي مي شود . تا اينكه با ظهور نهضت و قيام امام خميني (ره) دوباره روح نهضت حسيني در ادبيات فارسي گسترش مي يافت و مفاهيمي چون ايثار و شهادت و مقاومت تا توجه به نهضت عاشورا در ادب فارسي گسترش مي يافت و شاعران و نويسندگان ، براساس پيام ها و روشن گري هاي امام خميني (ره) وارد دوران جديدي از نهضت پايداري در ايران مي گرديدند ، كه در آن با تاسي از آرمان نهضت عاشورا واژه هايي چون ايثار ،مقاومت و شهادت در راه مبارزه با استكبار و طاغوتان بالاترين ارزش بود و بهترين مباحث ادبي با مضامين حماسه اي به وجود آمد و باعث روشنگري در قيام فردي بر عليه نظام طاغوت مي گرديد . شاعران انقلابي به سرودن شعرهاي حماسي مبادرت مي كردند و با خواندن شعر ، شور و هيجان حماسه و مقاومت را مضاعف نمودند و روح تازه اي در قيام دميدند و با استفاده از ابزار شعر پيام هاي روشن گر رهبر جامعه را به گوش مردم ستم ديده رسانند . شاعراني چون : حميد سبزواري ، علي معلم ، حسن حسيني ، نصرالله مرداني ، مهرداد اوستا ، محمدحسين بهجتي (شفق) ، يوسفعلي ميرشكاك ، محمود شاهرخي ، كه بعد از پيروزي نهضت همپاي نهضت و دفع مقدس به كار خود ادامه دادند . گروهي منحصر به انقلاب بودند مانند : حاج جعفر بابايي (حلاج ) ، علي اكبر نوري ، محمدحسين جلالي ، حسن صالحي ، مرتضي اسلامي پور ، علي عاليفر ، عبدالعظيم بابايي ، عباس محمدي (آزرده) ، مهدي حديثي ، فياض منش نداف ، پيروي ، قاسم آقاذرّه ، احمد بلوري كه همه ي ليست فوق اعضاي انجمن ادبي نغمه سرايان بودند و هدفشان مبارزه تا سرنگوني حكومت ستم شاهي بود . « انجمن نغمه سرايان مذهبي در دوران رژیم پهلوی با تحمل سختي ها سنگر دلباخته ي عشق و آزادي بود و از درون سينه چون تنور تفته آتش فشان خود در آن تاريكي مطلق و سكوت مرگبار بانگ پر حرارت خويش را سر داده و با زبان دل حمله ي يكپارچه ملت خويش را به سوي كاخ بيدادگران و يغماگران شوم و ننگ بشري همراهي و يورش جوانان قهرمان فداكار وطن را با شعر حماسي شور بخشيده و زير رگبار مسلسل و برق سرنيزه هاي دژخيم ديكتاتوري سياه راه دشوار انقلابي را طي نمده ، همانند : فرخي يزدي ، عشقي ، عارف قزويني و ساير آزاد مردان وشعراي آزاده نلي پرچم سرخ انقلابي شعر حماسه اي انقلاب مقدس ايران را بدوش گرفته تا سرنگوني رژيم پوسيده ي استعمار پيش تاخته و دوشادوش خواهران و برادران رزمنده خود به جمهوري عدل اسلامي رسيده ، درود بي حد و حصر خويش را نثار روح شهداي آزادي نموده و لحظه اي از پاي ننشسته و در اين برهه از تاريخ براي سازندگي ، دست اتحاد به تمام اقشار داده و در راه توفيق و سعادت همه ي ملت ايرا كوشا و ساعي بوده و خواهيم بود .» ( علي اكبر نوري اسفند 57 ، نغمه هاي انفلاب ، نوروز پيروز جمهوري اسلامي ، محمدعلي مرداني ، ص 23 ف هديه ي انجمن نغمه سرايان )

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۳۹۹۸ در تاریخ شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ۱۰:۲۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2