سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        کارگاه آرایه های ادبی
        ارسال شده توسط

        فاطمه جهانباز نژاد

        در تاریخ : دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ ۰۳:۴۷
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۲۵ | نظرات : ۱۵

         
         
        جلسه پنجم
         
         
        واج آرايي (Alliteration)
         
        واج آرايي يانغمه ی حروف به تكرار یك واج (صامت یا مصوت) در یك بیت یا عبارت گفته می‌شود، به گونه‌ای كه طنین آن باعث پیدایش موسیقی دروني بشود. درواقع، حقيقت آهنگين واج آرايي سبب تشخص واژه‌ها در زبان شده و كيفيتي خوش‌آيند به سرشت و سرنوشت شعر مي‌بخشد.
        2 مثال از حافظ شيرين سخن خوش لهجه:
        (1)
        چشمم از آينه داران خط و خالش گشت
        لبم از بوسه ربايان بر و دوشش باد
        در مثال بالا، واج آرايي (ب) ديده مي‌شود كه صامت «ب» در لب- بوسه- ربا- بر- باد نوعي موسيقي ايجاد كرده كه در القاي مفهوم مورد نظر شاعر تأثير فراوان دارد. از طرفي ديگر، صامت «ب» چنان تكرار مي‌شود كه مرتب لب‌ها روي هم قرار مي‌گيرند و حالت بوسيدن را تداعي مي‌كند.
         
        (2)
        خيال خال تو با خود به خاك خواهم برد
        كه تا ز خال تو خاكم شود عبيرآميز
        در اينجا، تكرار صامت «خ» به همراه مصوت بلند، «آ» ، فضايي غمگين ايجاد مي‌نمايد.
        و يا در اين بيت از رودكي- پدر شعر دري:
         
        (3)
        بوي جوي موليان آيد همي
        ياد يار مهربان آيد همي
         
        در مصراع اول، هنگام تلفظ مصوت پر كشش «او» لب‌ها به حالت بوسيدن و مكيدن و به درون نفس كشيدن، دايره‌وار جمع مي‌شود.
        و در مصراع دوم به هنگام تلفظ پر طنين و رهاي مصوت «آ» انگار لب‌ها و دهان سيراب و كام يافته بازمي‌مانند و به آسودگي نفس مي‌كشند.
        به بياني شاعرانه مي‌توان گفت واج آرايي يانغمه ی حروف همانند آيينه‌اي براي صداها بوده و همزمان با دادن بار عاطفي و پيام به شعر، سبب ايجاد سمفوني نرم و يكدستي مي‌شود.
        .....
         
         
        پانوشت:
        مطالب این کارگاه آرایه های ادبی
        جزوه ی آموزشی اینجانب برای شاگردان ادیبم بوده
        که خود- به مراتب شاعرانی صاحب سبک هستند در این عرصه شعر و شعور و ادبیات؛ و همچنین در انجمن شاعران ایران به ثبت رسیده...  هدف از انتشار آن در سایت ناب، یادآور نکاتی است که در هر سبک و قالب شعر- می‌توان از آن استفاده کرد. شاعر و منتقد خوبی بودن تنها با یکی دو تا کتاب خواندن حاصل نمی‌شود .
        و این مطالب به ترتیبی است که به صلاحدید بنده تهیه و پارتیشن بندی شده و
        همگی مهم و اساسی اند.

         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۳۰۵۷ در تاریخ دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ ۰۳:۴۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        5