دوشنبه ۳ دی
جبر و اختیار
ارسال شده توسط یوسف ساعدموچشی در تاریخ : شنبه ۳۰ تير ۱۴۰۳ ۰۴:۰۳
موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۰۲ | نظرات : ۱۷
|
|
جبر و اختیار
یک سوال اساسی و قدیمی که مغز آدمی را می خورد وهیچ هم عایدش هم نمی شود مرا به خود مشغول داشت ؛این که آیا بشر مختار است یا که در اجبار محض شاهد فرتوتی جان وتن خویش است . نه ثروتمندی و نه گدایی و نه زیبایی و نه کریهی ، و نه هدایت و نه گمراهی در ید وی است و...پس آیا نشانی از اختیار را سراغ دارید به جز اختیارات جزیی و کودک فریبانه؟
|
ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری :
|
|
|
|
|
این پست با شماره ۱۴۹۳۰ در تاریخ شنبه ۳۰ تير ۱۴۰۳ ۰۴:۰۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید
نقدها و نظرات
|
درود بزرگوار چقدر جالب بود بنده رو به فکر واداشت ممنونم از زحمتی که کشیدید سلامت و تندرست باشید | |
|
سلام و درود استاد بزرگوار ممنونم از زحمتی که کشیدید مختصر و آموزنده بود سلامت و تندرست باشید | |
|
سلام و عرض ادب خدمت آقا مهرداد عزیز چه قدر زیبا توضیح دادید درودتان باد وقضا وقدر را ازهم تمییز نمودید. | |
|
سلام ودرود برخانم پنام قابلی نداشت رنده باشید | |
|
یوسف جان خوبی؟ منو یادت میاد ؟ | |
|
سلام مهرداد جان آره یادم میاد . زنده باشی | |
|
سلام برجناب آقای به گزین ممنون از نظر ارزشمندتان زنده باشید | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
سلام و درود ادیب بزرگوار
( وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى ﴿۳۹﴾
و اينكه براى انسان جز حاصل تلاشِ خودش نيست (۳۹) وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى ﴿۴۰﴾ که نتيجهی كوشش او به زودى ديده خواهد شد (۴۰) --- سوره نجم آیات ۳۹ و ۴۰ )
سعیِ انسان اختیار است اختیار
بیند از سَعی اش گُل و آب و بهار
بداهه
قضایای عاشورا خودش یکی از روشنترین بیانها بر وجودِ قدرتِ انتخاب و اختیار برای انسانهاست. در این حادثهی دلخراش ، کسانی در دو طرفِ قضیه واقع شده بودند که چه بسا در یک خانواده متولد شده ، در یک مکان کنار هم پرورش یافته بودند؛ اما یکی به لشکر امام حسین(ع) آمد و تا بالاترین درجه جانفشانی کرد و شهید شد و دیگری به لشکر عمر بن سعد و عبیدالله بن زیاد رفت و تا توانست به رذالت و قساوت پرداخت.
اینکه قرآن کریم میفرماید: «علیکم أنفسکم لا یضرکم من ضل إذا اهتدیتم...» نمونهی بارزِ آن در کربلا واقع شد.
یکی از نمونههای این قضیه ، ماجرای دو برادر به نامهای « عمرو بن قرظة الانصاری » و « علی بن قرظة الانصاری » است. عمرو در لشکر حضرت جنگید و مقام رفیع شهادت رسید؛ اما برادری داشت که طبق برخی نقلها اسمش علی بود اما با اینکه اسمش بهتر از اسم برادرش بود در لشکر یزیدیان در مقابل برادر قرار گرفت. دو برادر هر دو در یک محیط، با یک خانواده و یک تربیت زندگی کردند اما در نهایت یکی به لشکر امام حسین(ع) میپیوندد و دیگری در لشکر یزیدیان قرار میگیرد.
از کتاب : اَبَر آتشفشان جاوید هدایت، صص ۲۲۰ تا ۲۲۳
نویسنده: سیّدمحمدرضامدرسیطباطبایییزدی
به توکّل یگانه خدا و امید و تلاش خودتان
سلامت و دلشاد باشید