سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 3 آذر 1403
    22 جمادى الأولى 1446
      Saturday 23 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        شنبه ۳ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        ☄️آموزش ترانه سرائی (قسمت دوم)☄️
        ارسال شده توسط

        مسعود مدهوش( یامور)

        در تاریخ : سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۳:۴۵
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۰۰ | نظرات : ۱۳

        درود خدمت ادبا و شعرای دانشگاه وزین ناب 🌹
         
        وزن ریتمیک :

        به شدت یا ضعف ضربات کلمات اشاره دارد که اگر بخواهیم به ترانه ریتم یا اهنگ دهیم میبایست با یک ریتم مشخص بتوانیم بدون سکته و خارج شدن از حالت موسیقیائی بخوانیم.

        میزان، نما و ضرب هر مصرع یا بیت میباشد،وزن ریتمیک میتواند بطور ساده یا مرکب باشد.

        وزن های ساده از دو ضربه قوی و ضعیف تشکیل شده اند اما وزنهای مرکب از سه یا چند ضربه قوی و ضعیف تشکیل شده اند.
        وزنها نقش مهمی در موسیقی دارند زیرا ایجاد حس حرکت و پویایی در موسیقی میکنند و همچنین ایجاد احساسات مختلف در شنونده .

        در دنیای موسیقی وزنهای بسیاری وجود دارند که اوزان ذیل از رایجترین  انهاست:

        *وزن ۴/۴ که وزن چهار ضربه ای با دو ضربه قوی و دو ضربه ضعیف است.

        *وزن ۳/۴ وزن سه ضربه ای با یک ضربه قوی و دو ضربه ضعیف است.

        *وزن ۶/۸ وزن شش ضربه ای با دو ضربه قوی و چهار ضربه ضعیف است.

        فراموش نکنیم وزنها میتوانند با یکدیگر ترکیب شوند تا انواع مختلفی از ریتمهای پیچیده ایجاد کنند.

        برای بدست اوردن وزن ریتمیک یک ترانه کافی ست با دست یا پا بصورت رفت و برگشت تمرین نماییم.

        وزن متریک:

        به گروه های  دوتایی،سه تایی،چهارتایی اصوات که معمولا اولین شان دارای تاکید است وزن متریک میگویند،تکرار این گروه ها یک الگوی ریتمی ایجاد میکنند که همان ضرب اهنگ موسیقی نام دارد.

        تمام ترانه ها میبایست ضرب اهنگ داشته تا متریک نام بگیرند،تمامد موسیقی ها متریک نیستند.

        عدم متریک بودن یک قطعه موسیقی بدان معنا نیست که فاقد وزن یا ضرب اهنگ باشد،بدین مفهوم که ضرب آهنگ آن قطعه ممکن است بصورت ثابت نباشد.


        وزن عددی: وزن  عددی یعنی مصرع ها در تعداد هجاهای بکار گرفته شده یک اندازه باشند.

        وزن نواختی:   به چینش آوایی  نیز شهره است،یعنی اصوات به گونه ای در کنار هم قرار گیرد که به راحتی و در حالت طبیعی بیان شوند.

        مثلا:  خونه حس جوب میده:

        حس یک خلع آوایی ایجاد میکند و سپس کلمه ی جوب که در حالت عادی بطور طبیعی تلفظ نمیشود،این حالت گردش زبانی را دچار اختلال میکند.

        به این مصرع دقت کنید:

        عادت کردم به این دردی


        دقت بفرمایید در اینجا برای درست اجرا شدن موسیقی میبایست و به اجبار (( عادت)) را بصورت سریع و شکسته بخوانیم و این یعنی خارج شدن جمله و کلمه از حالت عادی به اجبار است، که در میان اهل فن بدان ایراد وزن نواختی میگویند.
        ترانه های بسیاری داریم که بر اساس وزن عروضی سروده میشوند همانند:

        مفتعلن/مفتعلن/یا مستفعلن

        که بسیار خوش اهنگ و زیبا نیز میگردد.

        بانوی موسیقی و گل! شاپری رنگین اسمون

        مستفعلن/مستفعلن/مفتعلن/مستفعلن


        استاد ایرج جنتی عطایی


        ✍️م.مدهوش🤞

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۴۳۳۲ در تاریخ سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۳:۴۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        نرگس زند (آرامش)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۸:۲۱
        درود وعرض ارادت خدمت جناب دکتر مدهوش گرامی خندانک
        سپاس از زحمات بی دریغتان خندانک
        همیشه سلامت وسعادتمند باشید خندانک
        جواد کاظمی نیک
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۹:۱۳
        درودبرشما مسعود جان عزیزم بسیار عالی نوشتيد مطالب را احسنت خداقوت عزیزدلم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم قلمتان همیشه سبز ونویسا باشدعزیزدل 🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۴:۳۹


        درود تان بادجناب دکتر مدهوش عزیز

        سپاس از اشتراک ارزشمند تان

        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃
        محمدرضا صدقی
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۵:۳۲
        درود استاد مدهوش بزرگوار سپاس از آموزش هاتون خسته نباشید سربلند باشین 🌹👏

        من چند روز هست درباره وزن دارم میخونم حالا تو همین وبلاگ ها یی اساتید گذاشتن و مطالبی توی اینترنت هست مخم هنگ کرده هنوز متوجه نشدم نمیدونم چکار کنم


        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        محمدرضا آزادبخت
        محمدرضا آزادبخت
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۳:۵۳
        کاری نکن هنگ نشو
        وزن یاد گرفتن خیلی مهارت وسختی می خواد بایدزیاد تمرین کنی
        باید جای واژه ها را از لحاظ وزنی و زبانی وموضوعی یادبگیری تا بتوانی براساس یک موضوع خاص شعر بگویی
        اگر بطور کامل همه جوانب وزن و احاطه ای که بر موسیقی کلام و واژه دارد و براحساس چگونه می چربد را یاد بگیری آنوقت در سرایش باید سراغ واژه ها رفت واژه ها را از هر نظر باید سنجید
        واژه ها گاهی فریب دهنده اند گاهی همراهت هستند پس باید حواست باشد فریب نخوری و مغرورنشوی
        ببخشید
        ارسال پاسخ
        محمدرضا صدقی
        محمدرضا صدقی
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۵:۰۸
        درود استاد آزادبخت سپاس از راهنماییتون 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        مسعود مدهوش( یامور)
        مسعود مدهوش( یامور)
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۵:۰۹
        درودتان جناب صدقی ارجمند✨🌟🌟🌾🌾🌸🌹

        همانگونه استاد ازاد بخت فرمایش نمودند قطعا کمک شایانی میکند،جناب دکتر محمدی نیز زحمت کشیده و در این خصوص فصلهایی را در قسمت وبلاگ قرار داده که از ابتدای امر مطالعه فرمایید،کتاب دکتر شمیسا را هم میتوانید در خصوص وزن و عروض تهیه فرمایید.
        محمدرضا صدقی
        محمدرضا صدقی
        پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ۱۵:۳۰
        درود استاد مدهوش بزرگوار ممنونم از شما و راهنماییتون 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        راحله حصارکی (راحیل)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۵:۳۸
        بسیار عالی بود جناب مدهوش ، خسته نباشید💐
        محمدرضا آزادبخت
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۳:۴۶
        درود استاد مدهوش دوباره از قلم وهنرتان آموختیم
        ابوالفضل جمشیدی تقدیس بولو
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۲:۰۱
        خندانک سپاس
        مسعود مدهوش( یامور)
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۵:۱۰
        سپاس از همه ادبا و دوستان 🌹🌸🌾🌟✨☄️☄️🪴🪴

        امیدوارم تا به اینجا و ادامه ی روند مثبت واقع گردد☘️🪴☄️✨🌟🌾🙏🙏
        محمد گلی ایوری
        شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۵:۱۶
        درود بر شما استاد گرامی
        خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2