سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        آشنایی با مکتب کلاسیک
        ارسال شده توسط

        فیروزه سمیعی

        در تاریخ : پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۴:۰۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۳۴ | نظرات : ۱۷

        کلمه کلاسیک صفتی است که ریشه آن واژه لاتینی کلاسیکوس (classicus) و به معنی درجه اول است. به تدریج این واژه برای سخن گفتن از نویسندگان درجه اول جامعه استفاده شد، یعنی کسانی که نوشته‌های آن‌ها در کلاس‌های درس تدریس می‌شد.
         وقتی این کلمه را به‌طور دقیق استعمال کنند و از آن اراده اصطلاح ادبی خاصی را نکرده باشند به معنی اثری است که به عنوان نمونه و مظهر کامل مورد قبول همگان باشد و وقتی نویسندگان کلاسیک یا هنر کلاسیک گفته می‌شود، مقصود نویسندگان یا هنری است که تمام ادوار آن‌ها را پسندیده و نمونه شناخته‌اند.
         
        به‌طور کلی نیمهٔ دوم قرن شانزدهم، دوره‌ای بود که در آن برای نخستین بار آیین ادبی جامعی برای خلق آثار ادبی به وجود آمد. این آیین و قواعد که دارای اصولی بودند که حتی تا پایان قرن هجدهم نیز ارزش و اعتبار خود را از دست نداد، در آغاز قرن هفدهم مایهٔ ایجاد مکتب کلاسیسیسم گردید
        💠💠
        صفت کلاسیک برای اولین بار در دورهٔ رنسانس برای تعیین نویسندگان درجه اول به کار برده شد، ولی در واقع این رمانتیکها بودند که با مشخص کردن حدود و ویژگی‌های جنبش هنری-فرهنگی‌شان، معنای امروزی واژهٔ کلاسیک را به آن بخشیدند.
        💠💠💠
        کلاسیسیسم با شروع رنسانس در ایتالیا ظهور کرد. پس از مدتی شهرهای مختلف ایتالیا به خصوص شهر فلورانس به مهدهایی برای گردهم‌آیی هنرمندانی اومانیست چون میکل آنژ، رافائل و برونِلِسکی به منظور تحقیق، جمع‌آوری و تقلید از آثار یونانیان و رومیان باستان گشت. این سبک به تدریج میان هنرمندان و نویسندگان متداول شد به طوری که در نیمهٔ دوم قرن هفدهم به یک جنبش بزرگ تبدیل شد که در فرانسه در دورهٔ سلطنت لویی چهاردهم و با پشتیبانی ریشولیو به اوج خود رسید و در مقابل جنبش باروک قرار گرفت.

        💠🍃💠🍃
        ویژگی‌ها
        💠🍃💠🍃
        کلاسیسیسم را می‌توان مکتب سنت‌گرایی در ادبیات و هنر به ویژه تقلید از نویسندگان یونان و روم باستان دانست. از دیدگاه کلاسیک‌ها، هنر اصلی شاعر و نویسنده این است که اصول و قواعدی را که پیشینیان در آثار خود آورده‌اند، به‌طور کامل رعایت کند تا اثر او بتواند صفت زیبا به خود بگیرد.
        💠🍃
        کلاسیسیسم در درجهٔ اول به دنبال آفرینش ایده آل و کمال زیبایی و دلنوازی با الهام از هنر باستانیان است. در واقع کلاسیسیک‌ها به دنبال ایجاد ایده آل تعادل، توازن، تقارن، هم‌آهنگی و هارمونی، ظرافت و رعنایی، منطق، روشنی، واقع‌گرایی و نزاکت در آثار خود هستند. باید توجه داشت که کلاسیسیسم بر خلاف سبک هم‌عصر خود، باروک و بعدها رمانتیسیسم که مبتنی بر احساسات و خیالات هستند، بر پایهٔ عقل و منطق استوار است. هم‌چنین کلاسیسیسم به زنده کردن عادات و رسوم باستانیان و تطابق دادن آن‌ها با عقاید مسیحی و قوانین کلیسا می‌پردازد.
        💠🍃
        کلاسیک‌ها، با دیدی وحدت‌گرا به دنبال نظم و سادگی هستند که در واقع به اثر لیاقت ادبی یا هنری می‌بخشند. کلاسیسیسم استقرار، ثبات، ژرفی و عمومیت را برتری می‌دهد و می‌کوشد حقایق عمومی را که منتظره هستند و باعث غافل‌گیری مردم نمی‌شوند بنماید؛ بنابراین به جلوهٔ ایده آل حقیقت و زیبایی می‌پردازد. همچنین به دنبال ایجاد وحدت و یک‌دستی در اثر است.
        روشنی و گویایی آثار کلاسیک از ویژگی‌های مهم آن‌هاست، به طوری که خطوط، سبک و ویژگی‌های ظاهری اثر باید به گونه‌ای باشند که به تنهایی توجه بیننده را به خود جلب نکنند و او بتواند به عمق اثر دست یابد؛ بنابراین دکور و آراستگی تنها وسیله‌ای برای دل‌انگیز و زیبا ساختن فضا است، و اهمیت عمق به مراتب بیش‌تر می‌باشد.
        💠🍃
        هنرمند کلاسیک معتقد است که همه چیز گفته شده‌است ولی هیچ چیز کاملاً درک نشده‌است، بنابراین، حقایق باید در هر دوره تکرار شوند؛ بنابراین کلاسیک‌ها تقلید از هنرمندان پیشین یونان و روم را عار نمی‌دانند و آثار آنان را در خور تعمق و تفکر می‌دانند و معتقدند که این آثار چیزهای تازه‌ای برای خوانندگان خود دارند.
        💠💠🍃
        ارسطو، فیلسوف یونانی در کتاب بوطیقا، هنر را تقلید از طبیعت می‌داند و معتقد است که تفاوت هنرها در نوع تقلید است. همچنین گتشد نقاد آلمانی می‌گوید: «طبیعت انسان و قدرت ذهن او همان است که دو هزار سال پیش بوده است، بنابراین راه التذاذ شعری هم باید همان باشد که باستانیان به درستی انتخاب کرده‌اند».
        💠🍃💠🍃💠🍃
        این نوع ادبیات موافق عقل و استدلال و منطق است و تخیل در آن همیشه محدود و مرتب است. همچنین معتدل و میانه رو است. این نوع ادبیات ساده، زیبا و روان است و دارای قهرمان غیرعادی نیست بلکه افراد برجسته و نماینده یک گروه در آن قرار دارد. کلاسیک و رمانتیک(رمانسیسم) با یکدیگر متعارض و مختلف اند، ولی پیوند ناگسستنی دارند.
        قانون وحدت سه‌گانه (وحدت موضوع، وحدت زمان و وحدت مکان) از اصول فراموش نشدنی متون کلاسیک است. درمتون کلاسیک خواننده معمولاً با روند تعادل اولیه- عدم تعادل- رخداد و سپس تعادل ثانویه روبه رو است. نظرگاه متون کلاسیک معمولاً دانای کل است و این نوع متون به مسائل و همه امور جنبهٔ قطعیت می‌بخشند. دانای کل خدای متن است و هرچه او می‌گوید واقعیت مطلق شمرده می‌شود. در متون کلاسیک با پایان بسته و خوش روبرو هستیم و توجه به بیان حوادث و اتفاقات بیرونی بر بیان دغدغه‌های درونی و فردی ارجحیت دارد.
         
        اوج این آثار از یونان باستان آغاز شد و در قرن شانزدهم و هفدهم به اوج و شکوفایی رسید. در کشورهای انگلستان، فرانسه و آلمان در این قرن سخنور داشت.
         
        لافونتن، مولیر، پاسکال

        💠🍃💠🍃💠🍃
        اصول و قواعد
         
        💠تقلید و نمایش از طبیعت
         
        💠توجه و تقلید از قدیم
         
        💠اصل عقل
         
        💠آموزندگی و خوشایندی
         
        💠اعتدال و میانه روی
         
        💠نزاکت ادبی
         
        💠حقیقت نمایی
         
        پدیده‌های این مکتب
         
        💠کمدی
         
        💠تراژدی
         
        💠حماسی
         
        💠تراژدی-کمدی

        💠🍃💠🍃💠🍃

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۳۷۶۱ در تاریخ پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۴:۰۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        نرگس زند (آرامش)
        پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۳۰
        درود ها بر خواهر ادیب ومهربانم خندانک
        ممنون بابت اشتراک مطالب عالی خندانک خندانک
        موفق باشید خندانک خندانک
        فیروزه سمیعی
        فیروزه سمیعی
        پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۳۱
        درودتان نرگس جانم 💖 خواهرادیب و نازنینم💗
        خوشحالم از حضور و توجه ارزشمندتون
        و صمیمانه سپاسگزارم❣️🌱🌹
        نویسا مانید وسبز وسرفراز
        🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۱۴


        درود بر شما بانوی فرزانه
        سپاس فراوان

        خندانک خندانک خندانک خندانک
        فیروزه سمیعی
        فیروزه سمیعی
        پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۳۲
        درودتان باد جناب استاد انصاری ادیب عزیزگرانقدر 🌞
        صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان 💎🙏🌺🌸
        نویسا مانید وسبز وسرفراز
        🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
        ارسال پاسخ
        مسعود مدهوش( یامور)
        پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۱۴
        درودتان شاعر بانو سمیعی فرهیخته ی ارجمند🌹🙏🤞🌷☄️☄️🍃🌟🌟🌱

        کاملا صحیح و زیبا نگارش فرمودید دقیقا از یونان باستان اغاز گردیده🌴🍂🌾🌟🍃☄️

        سپاس از اشتراک گذاری این آرتیکل علمی ،قابل توجه و مفید🌹🌹☄️☄️☄️👏👏👏👏
        فیروزه سمیعی
        فیروزه سمیعی
        پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۴۹
        درودتان باد جناب دکتر مدهوش ادیب گرانقدر 🌞
        مقاله های پژوهشی در این باره بسیار است
        ولی این مطالب که به نظر و خوانش شما فرهیختگان جان رسید را از ویکی پدیا گرد آوری کردم.
        خوشحالم مفید واقع شده است ،
        💫🌺🌹🌱
        صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان 🙏💎🌸☘️
        پاینده باشید و سرفراز و سبز
        🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۳۲
        خندانک
        فیروزه سمیعی
        فیروزه سمیعی
        پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۴۹
        درودتان جناب افشاری ادیب گرانقدر 🌞
        صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان
        🙏💎🌸☘️🌹🌺
        نویسا مانید وسبز وسرفراز
        🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
        ارسال پاسخ
        فرشید ربانی (این بشر)
        پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۲۲
        درودهایتان خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        فیروزه سمیعی
        فیروزه سمیعی
        پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۵۲
        درودتان باد جناب استاد ربانی ادیب گرانقدر 🌞
        خیر مقدم گرامی🌺
        و صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان🙏💎🌺🌹☘️
        نویسا مانید وسبز وسرفراز
        🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۹:۲۹
        درودها خیلی هم عالی
        استادبانوسمیعی خندانک خندانک
        فیروزه سمیعی
        فیروزه سمیعی
        جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۵۴
        درودتان باد جناب استاد فخوری ادیب گرانقدر 🌞
        البته زیره به کرمان بردن است،
        ولی تکرار مکررات هم خوب است
        صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان 💎🍃🌺🌸🌹
        پاینده باشید و سرفراز و سبز
        🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
        ارسال پاسخ
        آذر دخت
        پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۵۷

        سلام فیروزه جانم
        درود برشما
        ممنونم از اشتراک این مطالب
        اگر سبک ها را درهر حوزه ای به درستی بشناسیم و با علم کافی دست به خلق هنر بزنیم هم خویش و هم فرهنگ و هنر ارتقا پیدا خواهیم کرد
        یکی از اشتباهاتی که عموم مردم و قشر غیر آکادمیک در هنگام انتخاب سبک معماری نیز می کنند این است که سبک کلاسیک و معماری سنتی را یکی می دانند و برای همین ترکیبات ناهمگونی در بیرون و درون بناها میبینیم
        این ندانستن هاست که ما را فرسنگ ها از آن تمدن و هنر پیشینمان دور ساخته است
        آثار معماری کهن خودمان سرشار از شگفتی است و تمام رموزش ناشناخته مانده و مهجور و بدون دانستن مراحل رشد سبک های اروپایی از آنها استفاده کرده و این می شود حال و روز و چشم انداز شهرهایمان
        خندانک خندانک خندانک
        “معماری کلاسیک اغلب نشان دهنده نوعی معماری است که از اصول معماری کلاسیک و کهن یونان، معماری روم (زمان ویتروویس) و همچنین اصول معماری رنسانس ایتالیا نشات گرفته است. سبک های معماری متعددی مانند معاصر و نئوکلاسیک از معماری کلاسیک نشات گرفته و بعدا هویت خودشان را یافته اند اما واژگان مشترک زیادی میان این سبک ها وجود دارد.”

        اصطلاح معماری کلاسیک به هر نوع معماری که از فلسفه زیباشناختی کهن استفاده می کند، اشاره دارد. به صورت کلی معماری کلاسیک با “معماری سنتی” یا معماری بومی متفاوت است اما غالبا اصول مشترکی در میان آن ها وجود دارد
        یکی از نخستین تعاریف موجود از معماری کلاسیک برگرفته از سخنان معمار مشهور رومی ویترویوس (Vitruvious) است. وی سه قانون ساده را برای یک ساختمان بی نقص مطرح می کند ؛ استحکام و پایداری ساختمان، کاربردی بودن و پاسخ به عملکرد ، زیبایی .

        زیبایی این سبک معمولا با تقارن، چیدمان منطقی و نظم دقیق تعریف می شود و به صورت خلاصه، معماری کلاسیک باستان (و حتی معاصر) معماری و ساخت بنا بر اصول ریاضیات و اشکال و قالب های هندسی دقیق و منظم است


        ببخش بابت درج این مطالب عزیزم
        حال معماری ما خوب نیست
        موفق باشی و سلامت خندانک خندانک
        فیروزه سمیعی
        فیروزه سمیعی
        جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۹:۴۲
        درودتان باد آذر دخت جانم 💖 دوست ادیب و گرانقدرم 💗
        کاملا با شما هم نظرم و صحیح فرمودید جانا 👌☘️🌹
        فکر کنم معماری خواندید با توجه با اطلاعاتی که در زمینه دارید ،
        مکتب های هنر شاخص فعالیت ها هنری در تمام زمینه های هنری است ،
        در مورد معماری هیچ نمی دانم ،
        ولی باتوجه به مسافرت های که می روم
        با سازه هایی مواجه می شوم که اصلا تناسبی با تاریخ و آب و هوا آن شهر یا روستا ندارد ،
        به عنوان مثال
        در شهرهای کویری مخصوصا روستاها خانه های خشت و گلی با گنبد و بادگیر مناسب همان آب هوای کویری است با مصالحی که در همان شهر در دسترس بوده
        روستای ابیانه از این نظر بسیار زیباست
        و نمونه ی بارز بافت سنتی اصیل ایرانی است ،
        که از لحاظ اقلیمی و مناسب بوده و بسیار زیبا و چشم نواز ، خانه ها با اتاق ها و حیاط و معماری سنتی ایرانی ،
        متاسفانه تمام این فرهنگ ها در حال فراموشی است و خانه ها و عمارت هایی
        ساخته می شود که مثل وصله ی ناجور است ، به دل فرهنگ اصیل و کهن ایرانی ،
        چرا راه دوری برویم
        همین تهران
        خانه ها و سازه ها بقدری ناهمگون است از لحاظ بصری و چشم آزارست، به جای چشم‌نواز.
        فقط کافی است گشتی در باغ ملی بزنید
        و از معماری روح نواز آن دوره متنعم شوید گاهی به خانه ی استاد معین می روم
        البته پایگاه فرهنگی شده است ،
        ولی همان خانه ی آجری و حیاط قدیمی بقدری زیباست که آدم در شگفت می ماند ،
        یا مجلس بهارستان قدیم که البته در زیبای آن را ارزش تاریخی داشت را با درهای جدید تعویض کرده اند متاسفانه ،
        تمام باغات اطراف تهران را برج سازی کرده اند.
        البته حرف بسیار است و شما فرهیخته ی جان نیک می دانید ،
        امیدوارم ارزش ابنیه های تاریخی, و فرهنگ زاد و بوم کهن ایرانی را در شهرها و روستاهای ایران ،پاس بداریم.

        صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان عزیز گرامی ام 💖
        نویسا مانید وسبز وسرفراز
        🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱


        ‌‌
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۲۱:۰۹
        درودبرشما استاد بانو مهربان سرکارخانم سمیعی عزیز خواهر پرتلاش بسیار موارد مهم وکاربردی بود احسنت برشما خداقوت بهتون میگم 🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️🌺🌺🌺🌺
        🌼🌼🌼
        🏵🏵
        💐
        فیروزه سمیعی
        فیروزه سمیعی
        جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۹:۴۴
        درودتان باد جناب کاظمی نیک ادیب گرانقدر 🌞
        خوشحالم مفید واقع شده است مهربان🌱🌺🌸☘️ 🌟
        صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان 🙏💎🌸🌺🌹
        نویسا مانید وسبز وسرفراز
        🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2