سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 24 فروردين 1403
    4 شوال 1445
      Friday 12 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۲۴ فروردين

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        📌 اصول نگارش 6
        ارسال شده توسط

        سید هادی محمدی

        در تاریخ : جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۵:۰۷
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۱۳۱ | نظرات : ۸۵

         
         
        بسم الله الرحمن الرحیم 
         
        ادامه‌ ی انواع حشو 
         
        حشو متوسط 
        حشوی است که بر زیبایی سخن چیزی نیفزاید، امّا آوردنِ آن عیب محسوب نشود؛ مانند عبارت «ای سرو گل‌اندام» در این بیت:
        با چنین شکل و شمایل که تو داری باشد
        همه کس را به تو ای سروِ گل‌اندام طمع
         
        حشو قبیح 
        در این نوع حشو، دو کلمه در کنار هم ذکر می‌شوند که یکی دقیقاً هم‌معنای دیگری است. مثل کلمه نهان و مستتر در بیت زیر: 
        از بس که بارِ منّتِ تو برتنم نشست
        در زیرِ منّتِ تو نهان و مُسَتَترم
        نوع دیگری از حشو قبیح آن است که دو واژه درکنار یکدیگر به کار می‌روند که هم‌معنی نیستند؛ امّا معنی یکی از دیگری استنباط می‌شود. مانند عبارت ساعد دست در بیت زیر که از کلمه ساعد، معنای دست دریافت می‌شود.
        گفتم هوسِ ساعدِ دستش نکنم
        اکنون که به گردنم درآمد چه کنم
        نکته :
        حشو در میان آثار مترجمان بیشتر به چشم می‌خورد. گاه یک کلمه از زبان مبدأ را با دو کلمه از زبان مقصد جایگزین می‌کنند تا کلامشان رساتر شود. این امر از نظر سبک‌شناسی متن را دچار اشکال می‌کند. مثلاً در بسیاری از موارد، کلماتی مانند به عنوان، انجام، امر، کار، چیز، مسأله، موضوع، نحوه و ... در متن، مفهوم عام و کلی دارند و وجودشان غیر ضروری است و فهم جمله را دشوار می‌کند. در مثال زیر به کلماتی که در قلاب آورده شده دقت کنید. می‌توان آنها را حذف کرد، بدون اینکه به معنا خللی وارد شود.
        ✔️شرط اساسی در [مسأله] آموزش [امر] تداوم و تمرین است. [کار] تدریس کاری دشوار و شامل فعالیت‌هایی هدفمند است.
        نکته:
        با آن که به کاربردن حشو قبیح در متون پسندیده نیست؛ اما باید توجه داشت که در متون کلاسیک فارسی گاه به ضرورت وزن و قافیه و ایجاد تأکید در متن کاربرد داشته است. 
         
        ادامه دارد... 
         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۳۱۱۱ در تاریخ جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۵:۰۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید
        ۵۱ شاعر این مطلب را خوانده اند

        احمدی زاده(ملحق)

        ،

        شاهزاده خانوم

        ،

        سیاوش آزاد

        ،

        بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)

        ،

        سید هادی محمدی

        ،

        افسانه پنام تخلص مولد

        ،

        محمد رضا خوشرو (مریخ)

        ،

        جواد کاظمی نیک

        ،

        مهرداد عزیزیان

        ،

        محمدرضا آزادبخت

        ،

        جمیله عجم(بانوی واژه ها)

        ،

        فرشید به گزین

        ،

        علی ارم

        ،

        آذر مهتدی

        ،

        علیرضا شفیعی

        ،

        ابراهیم کریمی (ایبو)

        ،

        منوچهربابایی

        ،

        مریم کاسیانی

        ،

        علی شاهی تخلص(محزون)

        ،

        نرگس زند (آرامش)

        ،

        آذردخت شرقی(آذر دخت)

        ،

        معصومه خدابنده

        ،

        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        سلیمان محمدی قهرمانلو

        ،

        مهدی ابراهیم پور(پرواز)

        ،

        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

        ،

        منیژه قشقایی

        ،

        علی نظری سرمازه

        ،

        مهدی محمدی

        ،

        رحیم فخوری

        ،

        اميرحسين علاميان(اعتراض)

        ،

        مهدي حسنلو

        ،

        طوبی آهنگران

        ،

        عليرضا حكيم

        ،

        امید کیانی (امید)

        ،

        مجتبی شفیعی (شاهرخ)

        ،

        رویا ادیب (نازبانو)

        ،

        تکتم حسین زاده

        ،

        مولود سادات عمارتی

        ،

        بهروز دارابی

        ،

        مدیر ویراستاری

        ،

        امیررضا شریف زاده

        ،

        احسان فلاح رمضانی

        ،

        بهروز عسکرزاده

        ،

        محمد حسین اخباری

        ،

        لیلا گماری ( مأنوس شده با قلم)

        ،

        سارا کریمی حسینوند

        ،

        محمد گلی ایوری

        ،

        محمد اکرمی (خسرو)

        ،

        شیما جریده (شین بانو)

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0