سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 14 آذر 1403
    4 جمادى الثانية 1446
      Wednesday 4 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        چهارشنبه ۱۴ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        آموزش وزن(7)
        ارسال شده توسط

        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

        در تاریخ : پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۵:۰۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۸۷ | نظرات : ۴۳

        بسم الله الرّحمن الرّحیم
         
        نکته: خوانش درست یک مصراع، تمام کاری ست که باید برای تقطیع هجایی و سپس رکن بندی انجام دهید.
        در مبحث قبلی نکته فوق گفته شد. درست خواندن شعر منوط به دانستن قواعد و اختیارات و ضرورات تقطیع است که طی این جستار و مطالب بعدی به آن پرداخته خواهد شد.
        نکته مهم این است که استفاده از این موارد برای شاعر حالت انتخابی و اختیاری دارد. اما مخاطب چنین اختیاری نداشته و باید بر اساس وزن شعر، کاربردهای شاعر را شناسایی نموده و شعرش را درست بخواند!
        1. در هر جای مصراع اگر هجای پایانی یک واژه، کوتاه باشد، می توان آن را به صورت اشباع شده خواند و هجای بلند در نظر گرفت: مثال:
        که من در ترک پیمانه دلی پیمان شکن دارم
        هجای «نه» آخرین هجای در واژه «پیمانه» است. بنابراین برای رسیدن به وزن صحیح، آن را به صورت اشباع شده می خوانیم و هجایی بلند در نظر می گیریم:
        کِ مَن دَر تَر کِ پِی ما نی* دِ لی پِی ما(ن) شِ کَن دا رَم
        *در املای عروضی، چنانچه هجای کوتاهی به ضرورت وزن بلند خوانده شود، آن را به صورت هجای بلند می نویسیم. به همین دلیل هجای «نه» به صورت «نی» نگاشته شد.
        1. در هر صورت آخرین هجای هر مصراع، یک هجای بلند محسوب می شود. به مثال های زیر توجه کنید:
        -گرفتم باده با چنگ و چغانه
        گِ رِف تَم با دِ با چَن گو چَ غا نی
        در مصراع فوق که بر وزن مفاعیلن مفاعیلن فعولن است، هم هجای کوتاه «گُ» در «چنگ و» اشباع گردیده و در املای عروضی به صورت «گو» می نویسیم، هم هجای «نه» در چغانه هجای پایانی مصراع قرار گرفته و الزاماً به صورت اشباع شده خوانده و هجای بلند در نظر میگیریم. بنابراین در املای عروضی به صورت «نی» نوشته می شود.
        - ندیم و مطرب و ساقی همه اوست
        نَ دی مو مُط رِ بو سا قی هَ می او(ست)
        ن - - - ن - - - ن - -
        در این مصراع نیز که بر همان وزن مفاعیلن مفاعیلن فعولن است، علاوه بر اینکه به ضرورت وزن با اشباع هجای کوتاه مواجه هستیم، هجای پایانی مصراع، «اوست» است که در حالت عادی یک هجای کشیده محسوب می شود؛ اما چون در پایان مصراع است صرفاً یک هجای بلند در نظر می گیریم و دو واج «ست» را محسوب نمی کنیم.
        مثالی دیگر:
        سینه از آتش دل، در غم جانانه بسوخت
        سی نِ ءَز ءا تَ شِ دِل دَر غَ مِ جا نا نِ بِ سو(خت)
        - ن - - ن ن - - ن ن - - ن ن -
        باز هم مشاهده می شود که هجای «سوخت» به عنوان هجای پایانی فقط و فقط یک هجای بلند محسوب شده و دو واج «خت» را محسوب نمی کنیم.
        1. حذف همزه صامت:
        در مطالب ابتدایی آموزش وزن گفته شد که هر واژه ای که با «الف» آغاز می شود، ابتدای آن یک همزه صامت در تقدیر دارد. برای مثال واژه «انبُر» در حقیقت اینگونه است: ءَنبر
        در بسیاری از موارد همزه صامت ابتدای واژه حذف می شود.مثال:
        کمر کوه کم است از کمر مور این جا
        کَ مَ ری کوه کَ مَس تَز کَ مَ ری مو رین جا
        ن ن - - ن ن - - ن ن - - - -
        در مصراع فوق سه واژه «است ، از ، این» دارای همزه صامت در ابتدا هستند. بنابراین می توانیم آن را حذف نموده و به صورت فوق تقطیع نماییم. اگر چنین حذفی اتفاق نیفتد، شعر از وزن خارج شده به شکل زیر می شود:
         
        کَ مَ ری کوه کَم ءَست ءَز کَ مَ ری مور ءین جا
        ن ن - - ن - - ن - ن ن - - ن - -
         
        مثال: یا رب این شمع دل افروز ز کاشانه ی کیست
        یا رَ بین شَم عِ دِ لَف روز زِ کا شا نِ یِ کی(ست)
        - ن - - ن ن - - ن ن - - ن ن -
         
        «این و افروز» دارای همزه صامت در ابتدای خود هستند و طبق قاعده می توانیم آن را حذف کنیم.
         
        تمرین:
        مصراع های زیر را بر اساس مباحث فوق تقطیع هجایی نموده و تقطیع نمادین آن را درج نمایید:
        1. زاهدِ ظاهرپرست از حالِ ما آگاه نیست
        2. زنهار از آن عبارتِ شیرینِ دلفریب
        3. این مطرب از کجاست که سازِ عراق ساخت
        4. خوش آمد گُل، وز آن خوشتر نباشد
        5. بعد از این رویِ من و آینهی وصفِ جمال
        6. پیش از اینَت بیش از این اندیشهی عُشّاق بود
        7. دور باد آفتِ دورِ فلک از جان و تَنَش
        مثال:
        بِبُرد از من قرار و طاقت و هوش
        بِ بُر دَز مَن قَ را رو طا قَ تو هو(ش)
        ن - - - ن - - - ن - -
         
        دقت شود که به جای U از «ن» بهره گرفتیم. همچنین به نحوه املای عروضی هر سه حالت درسنامه دقت بفرمایید.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۲۸۰۵ در تاریخ پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۵:۰۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        شاهزاده خانوم
        پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۸:۴۱
        سلام صبح بخیر معلم پرتلاش خندانک
        ممنونیم.. این‌بار هم خوب و گیرا توضیح داده بودید.. خندانک
        اجرتان با خداوند متعال خندانک
        در پناه خدای مهربان باشید خندانک
        علیرضا شفیعی
        علیرضا شفیعی
        پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۹:۱۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۴
        سلام و عرض ادب شاهزاده خانوم انرژی فزای شعر ناب
        نظر مبارکتان مایه دلگرمی است.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۲۱:۰۴
        درودها
        خدا قوت
        موفق باشید .
        خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۸
        سلام و عرض ادب برادر عزیزم
        سپاسگزارم از حضور هماره مهرانگیزتان خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۵:۰۸
        همش سه تا رو تونستم درست در بیارم.. خندانک خندانک مزغم قفلیده.. خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۶:۰۳
        آخیش.. تا اینجا جار زدم.. قفل مزغم باز شد.. خندانک
        چهارتای دیگه هم انجام شد.. فقط توی شماره هفت.. دور دومی شک دارم.. تا ببینم پاسخ چی میشه.. خندانک

        ولی خودمونیم.. ما تازه‌کارا (البته بیشتر خودم.. وگرنه هم‌شاگردی‌ها همه استادن)تا بیایم وزن و قافیه رو جفت و جور کنیم.. حس و حال شعر گفتن از سرمون پَرِسته خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۰۶:۵۳
        سلام و صبح بخیر
        الآن در مرحله زمین خاکی و توپ پلاستیکی هستیم. ممارست باعث می شود که بعد از مدتی تمام موارد به ناخودآگاهتان سپرده می شود و آنگاه است که برای اشتباه خواندن شعر، باید تمرکز به خرج دهید!
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۰
        خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ۰۶:۴۸
        سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیزم
        پاسخ تمرین ها را همراه با یک نکته مهم تقدیم می کنم:


        زاهدِ ظاهرپرست از حالِ ما آگاه نیست
        زا هِ دی ظا هِر پَ رَس تَز حا لِ ما ءا گاه نی(ست)
        - ن - - - ن - - - ن - - - ن -
        فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن

        زنهار از آن عبارتِ شیرینِ دلفریب
        زِن ها رَ زان عِ با رَ تِ شی ری نِ دِل فَ ری(ب)
        - - ن - ن - ن ن - - ن - ن -
        مفعول فاعلاتُ مفاعیل فاعلن / مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فَعَل

        این مطرب از کجاست که سازِ عراق ساخت
        این مُط رِ بَز کُ جاست کِ سا زی عِ راق سا(خت)
        - - ن - ن - ن ن - - ن - ن -
        مفعول فاعلاتُ مفاعیل فاعلن / مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فَعَل

        خوش آمد گُل، وز آن خوشتر نباشد
        خُ شا مَد گُل وَ زان خُش تَر نَ با شَد
        ن - - - ن - - - ن - -
        مفاعیلن مفاعیلن فعولن

        بعد از این رویِ من و آینهی وصفِ جمال
        بَع دَ زین رو یِ مَ نو ءا یِ نِ یی وَص فِ جَ ما(ل)
        - ن - - ن ن - - ن ن - - ن ن -
        فاعلاتن فَعلاتن فَعلاتن فَعلن(در مبحث اختیارات وزنی درباره این وزن سخن خواهم گفت)

        پیش از اینَت بیش از این اندیشهی عُشّاق بود
        پی شَ زی نَت بی شَ زین ءَن دی شِ یی عُش شاق بو(د)
        - ن - - - ن - - - ن - - - ن -
        فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن

        دور باد آفتِ دورِ فلک از جان و تَنَش
        دور با دا فَ تِ دُوْ ری فَ لَ کَز جا نُ تَ نَش
        - ن - - ن ن - - ن ن - - ن ن -
        فاعلاتن فَعلاتن فَعلاتن فَعلن

        نکته:
        در اشعار امروزی بعضاً مشاهده می شود که واج هایی مثل «ع، ه، ح» را چنانچه واج ابتدایی یک واژه باشد، مانند همزه صامت ابتدای واژه حذف می کنند.
        در میان حروف فوق، تنها واجی که با اغماض می توانیم بپذیریم که رفتاری مشابه همزه صامت داشته باشد، حرف «ع» است. در درسنامه های آغازین گفته شده بود که همانطور که حروف «ث، س، ص» چون در گفتار فارسی تلفظ مشابه دارند، همگی یک واج محسوب می شوند، حروف «ع، ء» نیز تلفظ مشابه دارند.
        البته ناگفته نماند که طبع حقیر حتی تخفیف «ع» را نیز نمی پذیرد. اما حذف کردن «ه و ح» قطعا خلاف دستور بوده و مشکل دارد.

        التماس دعا
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ۰۹:۳۶
        سلام و درود جناب احسانی فر بزرگوار
        ممنون از کلاس درسی که دایر کردید؛
        بسیار مفید و آموزنده است
        سرتان سلامت🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        علیرضا شفیعی
        علیرضا شفیعی
        يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ۰۹:۴۵
        خندانک خندانک خندانک
        محمد گلی ایوری
        محمد گلی ایوری
        يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ۲۰:۱۲
        سلام و عرض ادبی دیگر
        سپاس از زحمات شما
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ۰۶:۲۹
        سلام و عرض ادب خدمت سروران معزز
        عذر بنده را بابت تأخیر در پاسخگویی پذیرا باشید.
        سپاسگزارم از ابراز لطف و محبت یکایک عزیزان خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۸:۱۵
        درود واحترام خدمت استاد گرانقدر جناب آقای احسانی فر لنگر شعرنو مرد هنر و ادب
        روز تان بخیر وممنون از بابت آموزش امروزمان
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۸:۳۲
        سلام و عرض ادب بزرگمرد دلنشین شعر ناب
        قدردان الطافتان هستم.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا شفیعی
        علیرضا شفیعی
        پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۹:۱۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۸:۱۵
        ⚘⚘⚘🙏
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۸:۳۲
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا شفیعی
        پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۹:۲۷
        درود بر استاد عزیز جناب احسانی فر گرانقدر خندانک
        وقتی استاد با این دقت و علاقه تدریس می‌کند رواست که شاگرد عاشقانه تحصیل کند خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        سلامت باشید و برقرار خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۵
        سلام و عرض ادب اخلاقی مرد بزرگ شعر ناب
        نظر مبارکتان مایه فخر و دلگرمی است.
        قدردان الطافتان هستم.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۰۶
        درود جناب احسانی فر عزیز خندانک
        کار سختی را به نیکویی انجام دادید. سپاس بیکران خندانک
        خدا یار و یاورتان باشد. خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۶
        سلام و عرض ادب برادر جانم
        حضورتان مایه افتخار است.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمند و نظر مبارکتان خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد گلی ایوری
        پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۵۱
        سلام و عرض ادب و احترام جناب استاد احسانی فر عزیز و گرامی
        از تداوم مطالب آموزشی ناب شما نهایت تقدیر و سپاسگزاری را دارم و امیدوارم همواره در پناه خداوند متعال در آرامش کامل بسر ببرید.
        سلامت باشید و مسرور خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۷
        سلام و عرض ادب خدمت سایه نشین حرم امام رئوف
        قدردان الطافتان هستم.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمند و دعای خیرتان خندانک
        ارسال پاسخ
        فرشید ربانی (این بشر)
        پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۱۶:۰۸
        درود فراوان خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۷
        سلام و عرض ادب آقای ربانی عزیز
        سپاسگزارم از گلستان حضورتان خندانک
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۴۰
        سلام و درود بر شما آقای احسانی فر بزرگوار
        زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نیست
        در حقِ ما هرچه گوید جای هیچ اکراه نیست.
        (پرست از) بصورت=(پَ رس تَز) حذف همزه که جزء اختیارات شاعر است در اینجا حافظ از آن نیز بهره برده است... و نیست پایین مصرع هرچند که کشیده است اما ضرورتا باید بلند تلفظ شود... شکل هجاهای آن= _U_ _ _U_ _ _U_ _ _U_
        فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن... اما حین تقطیع کردن این شعر به مشکل بر خوردم... مصرع دوم این شعر را وقتی خواندم احساس کردم16 هجا داشت (مگر ؛هیچ کشیده محسوب نمی شود؟!)
        در حالی که مصراع اول ۱۵ هجا دارد...
        مرا راهنمایی کنید ممنون میشم خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۰۱
        سلام و عزض ادب خانم پنام بزرگوار
        ابتدا از حضور ارزشمندتان سپاسگزاری میکنم.

        اما درباره سوالتان:
        همانطور که «پرست از» را به درستی «پَ رَس تَز» در نظر گرفته و همزه صامت را حذف کردید،«هیچ اکراه» را به صورت «هی چِک راه» تقطیع نمایید، مشکل حل خواهد شد.
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۲۰
        آهان؛من هیچ اکراه را جدا از هم خواندم...
        خیلی ممنونم از راهنمایی تون خندانک خندانک
        بمانید به مهر و مهربانی خندانک خندانک
        جواد کاظمی نیک
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۰۱
        درود بر شما استاد احسانی عالی بود 🌹🌹🌹
        فاطمه یاراحمدی ،روشنا
        شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۰۷:۳۱
        درود و عرض ادب استاد
        بسیار عالی و مفید بود
        پاینده باشید 💐
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۱۰:۳۸
        سلام و عرض ادب خانم یاراحمدی بزرگوار
        قدردان لطف نگاهتان هستم.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        زلیخا رامیار،امید سحر
        شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۰۸:۰۹
        سلام ودرود خدمتتان جناب آقای احسانی فر استاد ارجمند والبته دلسوز خندانک
        بنده ی حقیر به نوبه ی خود بینهایتِ سپاس وقدر دانی از این زحمتی که کشیده اید را دارم استاد خندانک

        تندرست وسرفراز باشید به مهر مهربان خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۱۰:۳۸
        سلام و عرض ادب خانم رامیار گرانقدر
        حضورتان مایه افتخار است و نظر مبارکتان مایه دلگرمی.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمند و دعای خیرتان خندانک
        ارسال پاسخ
        زلیخا رامیار،امید سحر
        يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ۰۸:۲۱
        خندانک خندانک
        خندانک
        رحیم فخوری
        يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ۱۰:۵۴
        سلام مجدد وعرض ادب و احترام
        ممنون از زحمات بیدریغتان
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ۰۶:۳۰
        سلام و عرض ادب مجدد خدمت بزرگمرد دلنشین شعر ناب
        سپاسگزارم از بذل عنایتتان خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ۱۰:۵۵
        تقدیم به استاد احسانی فر⚘⚘⚘⚘⚘⚘
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ۰۶:۳۰
        عنایات مدامتان را سپاس
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        ابراهیم آروین
        سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ۰۱:۱۶
        درود ادیب ارجمند استاد احسانی گرامی و بزرگوارم
        زیبا و مفید
        می‌آموزیم از قلمتان

        درودی بی‌پایان

        در پناه حق و حق یارتان
        خندانک خندانک خندانک
        ساسان مردوخی
        يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۱:۱۲
        زبیا و آموزنده بود استاد بزرگوار
        👏👏👏👏🌹
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2