سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 7 دی 1403
  • سالروز تشكيل نهضت سوادآموزي به فرمان حضرت امام خميني -ره-، 1358 هـ ش
  • شهادت آيت الله حسين غفاري به دست مأموران ستم‌شاهي پهلوي، 1353 هـ ش
27 جمادى الثانية 1446
    Friday 27 Dec 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      جمعه ۷ دی

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      مروارید در صدف
      ارسال شده توسط

      فاطمه خواجوی

      در تاریخ : دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ ۰۴:۴۰
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۸۱۸ | نظرات : ۳۸

      با سلام و عرض درود و ارادت
      در این وبلاگ سعی بر این است که ایدئولوژی مسئله حجاب، را مورد بررسی قرار بدهیم
      نظرات موافقان و مخالفان این ایدئولوژی را با جان دل می شنوم💖
      ان شاءالله قدم کوچکی بتوان در فرهنگ سازی حجاب فاطمی برداشت
       
      در ابتدا به یکی از آیات قرآن، راجع به حجاب رجوع می کنم
      آیه 31 سوره نور:
      بسم الله الرحمن الرحیم 
      و به زنان با ایمان بگو که چشمان خود را از نگاه حرام، فرو بندند و عورت های خود را(تمام بدن غیر از صورت و دست ها تا مچ) را حفظ کنند و زینت خود را آشکار نسازند مگر بر شوهران شان یا پدرانشان یا پدران شوهرشان یا پسرانشان یا پسران شوهرشان یا برادرانشان یا پسران برادرنشان یا پسران خواهرشان یا زنان هم جنس خودشان یا برده های ملکی شان یا مردان عقب مانده تابع خانواده که نیاز شهوانی ندارند یا کودکانی که قدرت آمیزش جنسی ندارند و پاهای خود را محکم بر زمین نزنند که زینت هایشان آشکار شوند
      و همه به سوی خدا باز می گیردید
      باشد که رستگار شوید
      خب حالا سؤال این جاست که با این فرمان محکم خدا، چرا برخی هنوز به مسئله حجاب معتقد نیستند؟
      نظر شما چیه؟ 

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۰۱۵۳ در تاریخ دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ ۰۴:۴۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      اصغر ناظمی
      دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ ۱۰:۴۰
      درودها
      فاطمه خواجوی
      فاطمه خواجوی
      دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ ۱۸:۰۰
      سلام
      درود برشما بزرگوار
      ارسال پاسخ
      یدالله عوضپور    آصف
      دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ ۱۵:۵۶
      درود بانوی گرامی
      ضمن سپاس ازشما بخاطر اشتراک گذاری این پست نافع،
      بعرض می رساند
      بسیار مشتاق هستم ساعت ها در این زمینه بحث وتبادل نظر داشته باشیم.
      درهمین راستا از تمام اعضاءمحترم تمنا دارم درین مباحث شرکت فعال داشته باشند.ازهمین یک آیه قران برداشتهای زیادی میتوان داشت.
      چنانچه دوستان اقبال نمایند ،بنده تمام و کمال خدمتگذار خواهم بود
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      فاطمه خواجوی
      فاطمه خواجوی
      دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ ۱۸:۰۰
      سلام
      درود بر شما
      چقدر عالی میشه اگر این اتفاق بیفته
      بسیار سپاسگزارم
      ان شاءالله ذخیره ای برای دنیا و آخرت مان باشد
      ارسال پاسخ
      نازگل ستاری(آه)
      نازگل ستاری(آه)
      چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ۰۳:۲۴
      درود خواهر نازنینم
      با اینکه خیلی مذهبی نیستم ولی وبلاگت رو دوست دارم خندانک
      شاید اولین باره که این آیه ی خدای مهربونم به گوشم میرسه
      ممنونم که با بیانی زیبا و مهربان برامون گفتی خندانک خندانک
      خندانک
      فریبا غضنفری  (آرام)
      دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ ۲۲:۲۷
      سلام
      به باور من در جامعه باید آزادی باشد در تصمیم و اختیار، کمااینکه در دوره ی آزادی هم کسانی که مومن به اسلام بودند به خودی خود و بی هیچ جبری حجاب می گرفتند و آنها که به ادیان دیگر مومن بودند طبق آیین خود عمل می کردند.

      به هم بافتن دین و ایجاد جبر جز نتیجه ی عکس حاصل دیگری ندارد.

      ما یکی از راه های سرمایه ی ملی مون میتونه جذر توریست باشه ولی بعلت محدودیتهای دینی کشورمون، تعداد قابل ملاحظه‌ای از سفر به ایران ممانعت می کنند.
      در صورتیکه در قرآن هم گرفتن آزادی و اختیار مجاز دانسته نشده

      افراد اگر با دین خودشون آشنا و به اصولش آگاه بشن و قلبا بی هیچ جبری بپذیرند قطعا راحت تر خود را مقید به حفظ مسائلی همچون حجاب می کنند.

      به شخصیت، شعور و حق انتخاب هیچ انسانی نباید توهین کرد و قفل به مغز و زبانشون بست.

      انسان حتا برای گناه آزاده و نهایتا جزای اعمالش دامنش رو میگیره. همین آگاهی دادن نتیجه ی بهتری خواهد داشت. دیگه تصمیم با خود فرده یا دوست داره مصون از کیفر باشه یا تصمیم به پذیرش عواقب میگیره.




      فاطمه خواجوی
      فاطمه خواجوی
      سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ۰۰:۲۷
      با سلام و عرض تشکر بابت اینکه وقت تون رو برای خوانش پست وبلاگ بنده، قرار دادید خندانک
      من با نظر شما، کاملا موافق هستم اما از نظر بنده، کمی ناقص است
      طبق فرمایشات رهبری، قانون جمهوری اسلامی، حجاب کاملا آزادانه است، چطور؟
      طبق قانون جمهوری اسلامی، اگر شما در خانه خود و جلوی نامحرمان، حجاب و پوشش خود را بردارید، هیچ مشکلی نداره و کاملا ازاد هستید. (به قول معروف: چهار دیواری، اختیاری)
      اما همین مقوله پوشش، اگر خارج از حریم سخصی انسان صورت بگیره و در جامعه رخ بده، دیگه شخصی نیست و به قانون جامعه مربوط میشه...
      برای مثال قانون واردات و مصرف شراب در ملٱ عام، خلاف است اما در حریم سخصی فرد آیا مشکلی دارد؟
      دیگر در حریم شخصی فرد می داند و خدای خودش!!!
      اما اگر مقوله حجاب، برداشته شود و اختیاری شود کاملا در جامعه، قطعا افرادی، از این مقوله سر باز می زنند و باعث فساد در جامعه میشند
      این فساد باعث میشه که کانون خانواده ها سردبشه و زن و مرد، به جای اینکه در یک فضای انسانی در جامعه پا بگذارد، وارد یک فضای جنسیتی می شوند و قطعا بدون مسئله حجاب، افرادی رو می بینند که از همسر خودشان بهتر است و همین موجب دلسردی می شود...
      پس این مقوله، به جامعه مربوط می شود چرا که آثار و پیامد هایش در جامعه جلوه گر می شود و دیگر به خود فرد تنها مربوط نیست
      و راجع به بحثی که درباره دیگر کشورها کردید..
      آیا شما می دانید که امروزه در بلژیک حجاب منع شده و افراد با حجاب حتی به دانشگاه هم نمی توانند بروند
      یعنی(بی حجابی اجباری)
      خانم نلیوفر شادمهر در کتابی به نام خاطرات سفیر نوشتند که: هنگامی که بورسیه گرفتم، کشور فرانسه به دلیل حجابم مانع شد که وارد دانشگاه انسم شوم با وجود تحصیلات عالیه ایشون
      پس هر کشوری یک سری قوانین و هنجار داره، که اگر رعایت نشه موجب مجازات فرد میشه، حال این مجازات هر چیز می تواند باشد
      برای مثال:قانونی به نام بستن کمربند که اگر رعایت نشه سبب جریمه فرد میشه، درسته؟
      پس حجاب هم یکی از قوانین جمهوری اسلامی است که اگر رعایت نشه، موجب فساد جامعه میشه و چون به جامعه و همه مربوط است، سبب مجازات فرد میشه
      ببخشید اگر پاسخم نتونست قانعت کنه
      ان شاءالله در پست های بعدی حتما، به این مسائل هم می پردازم
      اگر سوالی هم داشاید در خدمتم🌹🌹
      ارسال پاسخ
      یدالله عوضپور    آصف
      یدالله عوضپور آصف
      چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ۲۱:۲۱
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فریبا غضنفری  (آرام)
      دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ ۲۲:۴۵
      اما یک سوال در ذهن من بوده شاید درینجا بتوانم به پاسخی مقبول درین زمینه دست یابم


      شان نزول این آیه را می دانیم که بخاطر جوان انصاری ای بود که به زنی چشم دوخت و چشمش یا صورتش آسیب دید و خونین شد وحواسش نبود

      خب ، سوال اینجاست، چرا در قرآن به مردها امر نشد که محجوب عمل کنند، همانطور که واقفیم در آن دوره در مدینه دین مسیحیت رایج بود، مسیحیان پوشش و حجاب ندارند ، این حکم برای مسلمانان آمد پس مرد مسلمان باز هم دیدگانش به زنان غیرمسلمان میفتاد و ممکن بوده آسیب ببینند.

      آیا بهتر نبود به مردها حکمی به همین قطعیت نازل می شد؟

      فاطمه خواجوی
      سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ۰۰:۴۲
      بله دقیقا درسته شأن نزول این آیه مربوط به همین مسئله است خندانک
      اتفاقا در قرآن، هم حکم قطعی به مردان داده شده که باید چشمان خود را حفظ کنند
      اما مسئله پوشش، با توجه به این که صفات جسمی مرد و زن، متفاوت است، در زنان حدود بیشتری دارد
      وگرنه همان گونه که زنان حجاب دارند، حکم شده که مردان هم حجاب داشته باشند اما نه در حد زنان بلکه به حدی کمتر
      مثلا هرگونه لباس تنگ و چسبان و جلب توجه کننده برای مردان هم حرام می باشد و تفاوتی در این خصوص نیست
      و در هیچ دینی، برهنگی وجود نداره، حتی در ایران باستان و ادیان زرتشت و یهودی و...
      اصلا همه جهان، دارای پوشش است اما چون اسلام، کامل ترین دین است، پس دستورات کامل تری هم دارد!!!
      اما گویا از حرف های شما متوجه شدم، که می فرمایید، مردان نگاه نکنند
      بله کاملا حق با شماست
      مردان تکلیفی دارند که چشم های خود را حفظ کنند و زنان هم تکلیفی دارند که حجاب و پوشش را رعایت کنند
      و عدم رعایت یکی از این گروه، سبب سلب مسئولیت از طرف دیگر نمیشه به هیچ عنوان
      (من اگر برخیزم، تو اگر برخیزی، همه بر می خیزند
      من اگر بنشینم، تو اگر بنشینی، چه کسی برخیزد)
      پس زنان تکلیفی بر عهده دارند و مردان هم تکلیفی...
      اتفاقا اگر بیشتر دقت کنید تکلیف آقایان، سخت تر هست..
      چرا که زن و مرد نیاز جنسی، همواره به هم دارند و تصور کنید که یک زن تمام جنسیت خود را در معرض دیدگان مردی قرار دهد که برای مثال هنوز آمادگی کافی برای ازدواج ندارد و یا اصلا همسر هم دارد اما زنی بهتر و با جمال تر می بیند
      و هی زنان زیبارو تر....
      این جوان چون نمی تواند با همه این زنان زیبا ازدواج کند پس بعد از نگاه حرام، دچار افسردگی می شود و اگر همسری داشته باشد، کانون خانواده سرد می شود و آمار طلاق هم بالا می رود
      پس حکم قطعی برای حفظ نگاه مرد، هم در قرآن وجود داره و طبق روایات(چشم چرانی و نگاه حرام، تیری از تیرهای شیطان است) پس نگاه مردان هم از روی لذت و شهوت رانی حرام است همچون رعایت نکردن حجاب...
      خوشحال میشم با ما همراه باشید تا به دیگر سوالات تون در رابطه با ایدئولوژی حجاب برسید خندانک
      اگر باز هم سوالی بود، بفرمایید با کمال میل و در حد آگاهی، درخدمتم خندانک


      رضا عزیزی (رهگذر)
      سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ۰۲:۳۹
      درود بر شما که به مسئله مهم حجاب پرداختید.
      متاسفانه درجامعه دارد یک سری مسائل برعکس میشود، و به نوعی انسانهای مذهبی دچار گوشه گیری و انزوا میشوند
      ارزش ها دارد ضد ارزش جلوه داده میشود
      وقتی به دختری چادری برچسب امل را میچسبانند عمق فاجعه پیش رو کاملا مشخص میشود.
      متاسفانه بعلت اینکه برخی ها ب اسم دین و اسلام
      دچار خطا و اشتباه و لغزش شده اند، مانورهای تخریبی هم بسیار بیشتر شده.
      ولی دختران و خواهران چادری باید الگو پردازی زینبی و فاطمی داشته باشند و اعتماد به نفس خود را راحت ازدست ندهند و خودشان تاثیر گزار باشند نه اینکه با هر بادی بلرزند.
      وبداند که چه خیرهایی در زیر این لوای حیا و حجاب و عفاف خوابیده است.
      باشد که ان شاءالله عاقبت همه ما ختم به خیر و عافیت گردد.


      قطعه شعری هم از بنده هست درین رابطه که میگویمـ
      شاید که به زبان شعر گفتن این سخن، بازتر راحت تر باشد

      حسّ امنّیت به   دل   بخشیده اند
      از هوس ها چشم ِ خود پوشیده اند

      مذهبی ها خشک و امل نیستند...
      بار ها  از طعنه ها  رنجیده اند

      در کلاس درس و گاهی  جامعه
      هی! حجابش را سرش کوبیده اند

      #مذهبی_ها_گیر_چادر_نیستند
      خیرها از بابت آن دیده اند

      آنچه را دین گفته پنهان کرده وُ
      بذر عفت را  فقط   پاشیده اند

      مثل کوهی سربلند و استوار
      بهر تاجِ بندگی  جنگیده اند

      بی حجابی عمر گل کم کرده ست
      غنچه ها حرفِ مرا فهمیده اند

      آن که گیسو میدهد در دست باد
      هی گلِ زیبایی اش را چیده اند

      #ر_ع
      #رهگذر
      فاطمه خواجوی
      سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ۰۳:۵۹
      سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار
      بله متاسفانه، کاملا درست است
      البته باید توجه داشت که ایدئولوژی اسلام و مقوله حجاب، هیچ ایرادی نداره، اما متاسفانه برخی چادری ها و مذهبی ها که کار خطایی انجام می دهن به همه مذهبی ها، نسبت داده میشه
      باید منطقی صحبت کرد:برای مثال، کسی که رشته تجربی است، اگر پزشکی بداخلاق و خودخواه را ببیند که بدون هزینه حتی حاضر نیست کودکان بیمار را معالجه کند، آیا به خاطر اخلاق بد این پزشک، او از رشته و هدفش دست برمیدارد؟
      قطعا این طور نیست
      به قول شاعر که می گوید: (اسلام به ذات خود ندارد عيبی، هر عیب که هست از مسلمانی ماست)
      قطعه بسیار زیبایی هم سرودید خندانک
      متشکرم بابت نظر ارزشمندتون
      حضورتان مستدام
      درویش حسین ندری
      سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ۱۲:۴۴
      سلام و عرض ادب
      بزرگوار اولا که حجاب مختص به یک جنسیت نیست
      و دوم کاش به جای حجاب صورت ها به فکر حجاب سیرت ها باشیم
      خیلی نفرات هستند که حجاب ظاهری را رعایت می کنند در واقعا نقاب زده آمد وپشت نقاب ها کار های زشت و زننده ای انجام می دهند
      که حیوانات شرم دارند آن را انجام دهند
      فاطمه خواجوی
      فاطمه خواجوی
      سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ۲۰:۵۵
      سلام بر شما
      بله من با نظر شما کاملا موافق هستم بزرگوار
      اما در طی صحبت با دوست گرامی که نظر داده بودند، عرض کردم که حجاب فقط مخصوص جنس مؤنث نیست، فقط به دلیل یک سری تفاوت های جنسیتی و جسمی بین زنان و مردان، حدود حجاب برای خانم ها مقداری بیشتر است
      و اینکه بنده عرض کردم که درست است..
      همه انسان ها ممکن الخطا هستند اما این دلیل نمی شود که این عیب و خطای افراد محجبه، به ایدئولوژی حجاب، نسبت داده شود
      قطعا افراد محجبه، به دلیل گناهان شان بازخواست و مجازات می شوند اما به دلیل حجاب و رعایت دستور خدا، هم پاداش می گیرند
      آیا منطقی است که برای مثال:اگر کسی بخواهد پزشک شود و یا هر شغلی ولی فردی را ببیند که این شغل را دارد و خطا می کند از هدفش دست بکشد؟
      پس در مقوله حجاب، ایرادی نیست و اگر افراد محجبه کار اشتباهی کنند به خودشان مربوط است نه به دستورات اسلام🌹
      امیدوارم که جواب تان را گرفته باشید
      ان شاءالله طی پست های بعدی بیشتر توضیح خواهم داد
      موفق باشید
      ارسال پاسخ
      یدالله عوضپور    آصف
      یدالله عوضپور آصف
      چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ۰۱:۴۴
      درودبرشما
      مانمیتوانیم بخاطر عدم رعایت حجاب، دین یا مسلکی را مقصر بدانیم.
      همانطور که مستحضرید انسانهای اولیه پس از عبور از خلقت نخستین
      بوسیلۀ برگ گیاهان نسبت به پوشش عورات خود اقدام می نمودند.
      درحالیکه از هیچ مرام ومسلکی برخوردار نبودند.لذا به نظر بنده حجاب یک امر غریضی می باشد.مابعنوان مسلمان دستور داریم که یک نوع حجاب داشته باشیم و سایرمسالک به گونه ای دیگر.شاخ وبرگهای اضافی که به احکام میدهند باعث تشتت افکار میگردد.شما حتی درجوامع بی بندوبار هم نمی بینید که کسی عریان درمعابر عمومی ترددنماید.
      درهمین بلاد اسلامی هم نظاره می کنید که ازحجاب به طرق مختلف استفاده می شود.واین درحالی ست که همه دارای یک کتاب و یک پیغمبر هستند.مخلص کلام این است که انسان حریص به چیزی ست که منعش کنند.لذا اگر این بگیر وببند نبود مردم راحت تر با قضیه کنار می امدند.
      با اخترام خندانک
      یدالله عوضپور    آصف
      سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ۱۵:۲۳
      درود بیکران برشما
      ضمن سپاس مجدد از سرکارخانم خواجوی بخاطر اشتراک این پست وهمچنین سایر نظرگذاران عزیز،
      شایسته است بعرض برسانم:
      مقولۀ حجاب، یک امر مهم دینی ست که هرفرد پایبند به اصول، موظف به رعایت آن است .البته درصورتی که شرایطش مهیا باشد.
      درصدر اسلام وباتوجه به طبیعت گرم اعراب، چند همسری بین مردان رایج بودکه نمونۀ بارزش پیامبر و امامان هستند.
      باوجود شرایط آسان ازدواج ،زمینه برای این امر فراهم بود.
      مطمئنا مردی که در مضیقه نباشد نیاز به چشم چرانی هم ندارد.
      حجاب نوعی مصونیت است هم برای مردان هم برای زنان.
      درحال حاضر و باتوجه به شرایط دست و پاگیر کنونی که سد سدیدی دربرابرازدواج است چگونه یک مرد می تواند ازعهدۀ غرایض خود برآید.
      تبرّج{خودنمایی} ازخصوصیات زن است .وقتی زمینه برای ازدواج فراهم نباشد، مجبور به یافتن راهی برای اطفاء غریضۀ جنسی میشود.
      کسانی که ازدواج کرده اند بخوبی پی به اهمیت این موضوع می برندکه دفع شهوت ،چقدر بر روح وروان اثر مثبت می گذارد.
      حالا زن یا مردی که از مرحلۀ بلوغ گذشته ونیاز مبرم به جنس مخالف دارد
      ولی امکان دستیابی بسیار کم و محدود است ،چقدر میتواند تمایلاتش را افسار بزند؟
      پس بهترین و مهمترین وظیفۀ حاکمان برای جلوگیری از بی حجابی سهل الوصول کردن امر ازدواج است.تازمانیکه این مهم به وقوع نپیوندد،استفاده از زور واجبار راه به جایی نخواهد برد.
      باپوزش فراوان بخاطر تطویل کلام
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      فاطمه خواجوی
      فاطمه خواجوی
      چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ۰۳:۰۹
      سلام و عرض دورد خدمت شما بزرگوار خندانک
      بله قطعا این سخن شما بسیار درست و روشن است اما مسئله این است که افرادی که هنوز شرایط ازدواج برایشان فراهم نشده است مثل نوجوانان و یا حتی کسانی که همسر هم دارند همواره دنبال تنوع طلبی هستند
      شما می فرمایید که اگر حجاب اختیاری باشد، مردم بهتر کنار می آیند و انسان از هر چه منع می شود خریص تر می شوذ؟
      آیا شما از آمار تجاوزات جنسی در غرب، که هیچ قید و بندی ندارند، مطلعید؟
      اتفاقا اگر چیزی را به سهولت در دسترس انسان قرار دهند، درست است ابتدا حرصش کمتر می شود اما بعد دوباره به چیز دیگری طمع می ورزد
      برای مثال اگر حجاب و پوشش، برداشته شود، چشم چرانی کمتر می شود اما حرص به لمس جنس مخالف در انسان شعله ور می شود و همین طور تا آمیزش جنسی و تجاوز...
      چطور می گویید که حرص انسان اگر حجاب برداشته شود، کمتر می شود؟
      مگر مردان تا کنون همسر یا خواهر و یا دیگر محارم خود را عریان و بدون پوشش ندیده اند، پس چرا هنوز حرص برای چشم چرانی به دیگر زنان در درونشان است؟
      پس این درست نیست که انسان از هرچه منع سه، حریص تر می شود، بلکه حرصش در آن مرحله کم می شود و به مرحله بالاتری می رود
      انسان همواره دنبال تنوع طلبی هست
      امیدوارم جواب سوال خود را گرفته باشید🌹🌹
      اگر مبحثی بود، در خدمتم
      ان شاءالله طی پست های آینده، به تمام این شبهات پاسخ داده خواهد شد
      ممنون از انتقادات شما😊🌹🌹
      ارسال پاسخ
      فاطمه خواجوی
      فاطمه خواجوی
      چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ۰۳:۱۸
      و نکته دیگر هم این است که کاملا درست است متاسفانه امروزه خانواده ها خیلی برای امر ازدواج سخت گیری می کنند و با توجه به وضعیت کنونی که مشاهده می کنیم بسیار ازدواج سخت شده است
      ان شاءالله هر چه سریع تر مشکلات برطرف شود و خانواده ها هم کمتر سخت گیری کنند در این امر مهم خندانک
      با درود و سپاس فرادان از نظرات گران فدر شما خندانک
      ارسال پاسخ
      یدالله عوضپور    آصف
      یدالله عوضپور آصف
      چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ۱۳:۱۰
      دوباره درود
      متاسفانه ما همواره دنبال توجیه می گردیم.
      گرایش به جنس مخالف درتمام جانداران امری طبیعی ست
      ببینید ،ما چرا به عورات ، آلات تناسلی می گوییم.؟ چون وسایلی برای استمرار نسل است.اگرنیاز نبود آفریده نمی شد.حالا که خلق شدهباید از آن استفاده کرد.البته انواع جانداران به طرق مختلف از این موهبت بهره می برند.انسان به عنوان اشرف مخلوقات نیز از این قائده مستثنی نیست.
      متاسفانه ما بیشتر جنبۀ شهوانی آنرا مدنظر داریم.
      مسلمان ومسیحی و بی خدا وباخدارا خدا آفریده وطبق نص صریح قرآن براعمال آفریدگان خود علم وآگاهی کامل دارد.
      برای ما به عنوان مسلمان چهارچوبی قرارداده اند و طوری وانمودکرده اند که حق نداریم پای از آن فراتر گذاریم.وهمین موضوع باعث عقب ماندگی ما میشود درصورتیکه طبق فرمایش بزرگان کسب علم ازهرطریقی بلامانع است.
      برگردیم به مسئلۀ حجاب
      به خوبی آگاه هستید که پیامبر و امامان ما هرکدام چندین همسر داشته اند.پس چرا جوانان ما امروز از یک همسر هم بی بهره هستند.
      اگر به این امر بسیار مهم بپردازیم .امر کوچکی همچون حجاب در مراحل آخر قرار می گیرد.قبلا هم عرض کردم حجاب کاری به چشم چرانی و هوسبازی ندارد.هرجانداری وظیفه دارد نوعی پوشش برای ایمنی خود داشته باشد. خندانک
      نازگل ستاری(آه)
      چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ۰۳:۲۸
      درود
      جواب هات هم منطقی بود و مودبانه خندانک
      خندانک
      برای منم دعا کن
      کاش بیشتر به حرف های خدا گوش کنم خندانک
      فاطمه خواجوی
      چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ۰۳:۳۳
      دورد بر شما خندانک
      این از لطف شماست خندانک
      محتاجیم به دعا
      ان شاءالله سعی کنید، حتما می تونید
      تا خدا بنده نواز است، به خلقش چه نیاز
      ان شاءالله اگر مبحث و یا سؤالی بود، در خدمتم خندانک
      خوشحال میشم پست های وبلاگم رو هم دنبال کنید و انتقادات خودتون رو بفرمایید😊
      پایدار و موفق باشید
      سید اسلام سادات حسینی
      چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ۱۷:۵۱
      سلام
      به نظر من ما باید متناسب با جهانی شدن فرهنگها و عرف جوامع بشری تفاسیرمون رو هم مهربانانه و متغیر با صدر اسلام
      انجام بدیم
      فاطمه خواجوی
      فاطمه خواجوی
      چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ۱۹:۱۰
      سلام و عرض احترام خندانک
      ببخشید بنده، متوجه منظور شما نشدم
      منظورتان این است که با پیشرفت جوامع بشری، دستورات اسلام هم تغییر کنه
      ولی این، تحریف دین است؟
      قرآن، کتابی است که پس از گذشت قرون متمادی، تحریفی در آن صورت نگرفته، پس چطور می توان با توجه به پیشرفت بشر، دستورات اسلام را هم مطابق با میل خود، تغییر دهیم؟
      این که همان رسوم دوران جاهلیت است؟
      ارسال پاسخ
      سید اسلام سادات حسینی
      چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ۲۰:۱۳
      این وظیفه حکام شرعیه
      فکر میکنی چرا اول انقلاب شطرنج حرام بود و الان فدراسیون داره؟
      من نگفتم مطابق میل بنده یا میل شما
      بلکه با توجه به زمان ،مهربانانه تر
      فاطمه خواجوی
      فاطمه خواجوی
      چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ۲۰:۴۷
      بله بزرگوار
      حرف شما کاملا متین است
      البته شطرنج اگر به صورت شرط بندی انجام میشد، مشکل داشت و گرنه هیچ مشکلی نداره
      اگر با توجه به زمان، دستورات اسلام تحریف بشه، پس خداوند باید در هر زمان، دستوراتی مطابق همان زمان می داد، درسته؟
      حکام شرعی هم وظیفه شان، این است که دستورات اسلام را مطابق خواست خدا به مردم اعلام کنند نه اینکه طبق زمان و تمایل مردم دستوراتی رو بدن
      امیدوارم قانع شده باشید🌹🌹
      با احترام و تشکر بابت نقد های ارزشمندتون


      ارسال پاسخ
      سید اسلام سادات حسینی
      چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ۲۲:۲۷
      ممنون که در بحث بزرگوارانه شرکت میکنی
      ولی در مورد شطرنج یه سری به رساله امام خمینی که از حدیث امام صادق (ع) استفاده کرده بزن.
      در مورد احکام قرآن هم یه سوال اینکه آیا در جامعه شاهد قطع دست دزدی هستی؟ یا شاهد سنگسار زن یا مردی ؟
      پس اجرای احکام مستقیم هم یه نرمشی داشته
      فاطمه خواجوی
      پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ ۰۱:۰۵
      ممنون از شما که مؤدبانه و محترمانه، سؤال خود را مطرح می کنید خندانک
      امیدوارم در حد آگاهی، بتونم به سؤال شما بزرگوار پاسخ بدم
      خب... در ابتدا باید گفت که در رساله امام خمینی(ره) شطرنج در صورتی حرام است که بر روی چیزی یا حالا پول و یا هر چیز دیگری، شرط بندی شده باشد و برد و باخت در آن باشد، حرام است و وسایل شطرنج اگر برای برد و باخت نباشد، حرام نمی باشد اما اگر در آن برد و باخت باشد قطعا حرام است اما شطرنج که در کشورهای اسلامی از جمله ایران، صورت می گیرد چون شرط بندی نمی باشد و صرفا فقط به خاطر تعیین برگزیده نسبت به توانایی و تمرکزش می باشد پس حرام نیست و وسایل شطرنج هم چون شرط بندی روی آن صورت نگرفته، از آلات قمار محسوب نمی شود، پس از نظر شرعی مشکلی ندارد
      و اما در مورد حکمی از قرآن که گفته شده باید دست دزد قطع شود. این حکم کاملا درست است🌹... اما خب مقداری ناقص است
      توجه کنید اگر دزد در شرایط خاصی دزدی کند، باید دست وی قطع گردد
      این شرایط 16 مورد است:اول اینکه شیء را از صندوقچه قفل شده بدزدد، جزء شرایط است
      برای مثال ‌‌‌شم اگر مقداری طلا داشته باشید و به راحتی طلا را در گوسه ای از خانه یا در کمد گذاشتید این حکم اجرا نمیشه و شما هم وظایفی دارید که از وسایل خود، محافظت کنید و اما اگر دزد از صندوقچه هم این شیء یا... رو دزدی کرد، این حکم باید اجرا بشه اما نظر برخی از حکام دینی با توجه به تغییر شرایط و زمان، این است که قطع دست به دلیل جلوگیری از دزدی است حال می توان به جای قطع دست، زندان رو جایگزین کرد
      چون با توجه به اینکه الآن متاسفانه دشمنان، به سوء استفاده از احکام دینی می پردازند و سعی می کنند از اسلام جلوه خشونت آمیز و جنگ طلب، نشان بدهند، کسانی که علم به این کار را دارند حکم زندانی را جایگزین آن کرده اند.
      اما جایگزین کردن برای یک حکم، دلیل بر تغییر سایر احکام نمی شود، و فقط کسانی که علم به این احکام را دارند و به جانشینان امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) منسوب شده اند می توانند در این کارها دخالت کنند
      و حکم زنا هم که فرمودید کاملا درست و صحیح است اما آن هم شرایطی دارد که باید 4 شاهد عادل، شهادت بدهند و خود زنی که مرتکب این عمل شده هم اعتراف کند که به نظر شمل کسی است که خودش به این عمل اعتراف کند؟
      حتی امروزه برای حفظ آبرو فکر نمی کنم که کسی هم بتواند شهادت بر این عمل بدهد؟
      و اینکه می فرمایید خب در دیگر احکام هم نرمش ایجاد بشه، عرض کردم که دلیل جایگزین یک حکم، سبب تغییر دیگر احکام نمیشه و باید عالمان این دستور را بدهند
      و در رابطه با حکم حجاب...
      من سعی کردم که در این وبلاگ حجاب را نه تنها بر اساس آیات قرآن، بلکه از لحاظ منطقی توضیح بدم که ان شاءالله اگر پست های آینده را مطالعه کنید متوجه خواهید شد
      توجه کنید حجاب علاوه بر اینکه یک حکم شرعی و اسلامی است اما عرض کردم طی پاسخ به سؤالات دیگر بزرگوار که چون تبعات و آثارش تنها منحصر به فرد نیست و به جامعه نیز مربوط می شود، بنابراین در کشور ایران باید پوشش شرعی داشت و این یک قانون و هنجاری است که از اعتقاد ما مسلمانان، ریشه می گیرد، مثل سایر قوانین.
      باور کنید اگر حجاب به صورت خوب، فرهنگ سازی شود، هیچ کس نه تنها فکر نمی کند که محدود است بلکه بهترین آزادی را دارد....
      اما متاسفانه به قول آقای رائفی پور، دختری که از کودکی با، باربی بزرگ شده و حجاب در او ریشه سازی نشده هرگز بسهولت نمی تواند حجاب را بپذیرد و این وظیفه ماست که در حد توان، بتوانیم فرهنگ سازی مفید انجام بدهیم
      پس حجاب، قبل از آن که از نظر شرع، مهم باشد، عقل آدمی بر مبنای انصاف، آن را تائید می کند
      ببخشید اگر نتونستم، شما بزرگوار رو قانع کنم
      ان شاءالله طی پست های آینده، به این موضوعات هم می پرداریم
      اگر سؤال و یا نقدی داشتید، با کمال میل و در حد آگاهی در خدمت هستم
      موفق و مؤید باشید خندانک
      یدالله عوضپور    آصف
      پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ ۱۵:۱۱
      باز ارسال

      دوباره درود
      متاسفانه ما همواره دنبال توجیه می گردیم.
      گرایش به جنس مخالف درتمام جانداران امری طبیعی ست
      ببینید ،ما چرا به عورات ، آلات تناسلی می گوییم.؟ چون وسایلی برای استمرار نسل است.اگرنیاز نبود آفریده نمی شد.حالا که خلق شدهباید از آن استفاده کرد.البته انواع جانداران به طرق مختلف از این موهبت بهره می برند.انسان به عنوان اشرف مخلوقات نیز از این قائده مستثنی نیست.
      متاسفانه ما بیشتر جنبۀ شهوانی آنرا مدنظر داریم.
      مسلمان ومسیحی و بی خدا وباخدارا خدا آفریده وطبق نص صریح قرآن براعمال آفریدگان خود علم وآگاهی کامل دارد.
      برای ما به عنوان مسلمان چهارچوبی قرارداده اند و طوری وانمودکرده اند که حق نداریم پای از آن فراتر گذاریم.وهمین موضوع باعث عقب ماندگی ما میشود درصورتیکه طبق فرمایش بزرگان کسب علم ازهرطریقی بلامانع است.
      برگردیم به مسئلۀ حجاب
      به خوبی آگاه هستید که پیامبر و امامان ما هرکدام چندین همسر داشته اند.پس چرا جوانان ما امروز از یک همسر هم بی بهره هستند.
      اگر به این امر بسیار مهم بپردازیم .امر کوچکی همچون حجاب در مراحل آخر قرار می گیرد.قبلا هم عرض کردم حجاب کاری به چشم چرانی و هوسبازی ندارد.هرجانداری وظیفه دارد نوعی پوشش برای ایمنی خود داشته باشد.

      لطفا به افکار دیگران احترام بگذارید
      برداشتتان از احکام نویی مغلطه است

      فاطمه خواجوی
      فاطمه خواجوی
      پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ ۲۱:۵۵
      سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار🌺
      با سپاس از اینکه نظرات تون رو راجع به پست بنده، ارائه میدید خندانک
      من با نظر شما بزرگوار، کاملا موافق هستم اما از نظر بنده، کامل نیست
      توجه داشته باشید بله کسب علم، بلامانع می باشد و در روایات به کسب علم توصیه شده و طبق روایتی، فردی که به دنبال علم می باشد، هزاران فرشته بر او درود می فرستند
      (زگهواره تا گور دانش بجوی)
      و خداوند هم در قرآن به قلم، قسم یاد می کنند
      و اما اینکه فرمودید به دلیل دین مان، عقب مانده هستیم
      آیا شما این را می دانید که بسیاری از دانشمندان بزرگ کشور، همچون ابوریحان بیرونی دانش آموز مکتب جعفری بوده اند؟
      اما کشور های غربی، چه چیزی رو اضافه کرده اند...
      حتما آگاهید که، بیماری ایدز در ابتدا در کسورهای غربی و بر اثر موضوعات و مشکلات جنسی، ظهور کرد و سپس به دیگر کشورهای اسلامی هم ویروسش راه یافت...
      حالا به نظر شما وقتی از کسورهای غربی، این بیماری شرم آور ظهور کرده، مسلمان ها باید پاسخگو باشند یا خودشان...؟
      و اینکه اصلا میزان ثبات آرامش خانواده در کشورهای غربی که حالا چند همسری هم وجود نداره، چقدره؟
      درسته که در دین آن ها، چند همسری نیست اما چقدر حریم در آن کشورها، وجود داره؟.
      چقدر امار طلاق و تجاوز های جنسی در آن کسور ها بالاست؟
      چقدر دختران بدون ازدواج، بارور می شوند‌؟....
      (و اینکه بنده در رابطه با چند همسری و شرایطش هم موضوعاتی رو طی پست های آینده عرض می کنم که ثابت بشه به هیچ عنوان این موضوع، ظلم به زنان نیست)
      و اینکه کدام حکم دین مانعی رو برای تحصیل و کسب علم داده؟....
      خدا خودش می فرماید که بدون تحقیق هیچ چیز رو نپذیرید
      اسلام دین تحقیق است...
      اما حجاب، همان طور که برای سؤالات دیگر بزرگان عرض کردم، علاوه بر اینکه حکم شرعی است، یک حکم و هنجار قانونی است و گرنه ما در کشور ایران، حجاب اجباری نداریم بلکه حجاب قانونی داریم...
      برای مثال اگر خانمی در خانه اش جلوی نامحرم، پوشش نداشته باشد مشکلی نیست و خودش می داند و خدای خودش اما اگر در جامعه انجام شود به دلیل اینکه پیامدهایش مربوط به تمام جامعه است، مجازات دارد مثل سایر قوانین و هنجار ها.
      و اینکه فرمودید جوانان، امروزه با مشکل ازدواج مواجه اند، کاملا درست است و قابل انکار نیست
      و هم دولت باید راه را برای این امر، هموار سازد و هم خانواده هر دو طرف باید آسان تر بگیرند...
      اما این موضوع، ربطی به مسئله حجاب ندارد...
      اگر تنها پیامد و فلسفه پوشش، جلوگیری از چشم چرانی بود این مطلب کاملا درست بود اما پیامد پوشش تنها توجیه این مسئله نیست و اولین پیامد برای خود خانم است که سبب بالارفتن ارزش زن در جامعه می شود...
      امروزه متاسفانه زنان زیادی را می بینیم که به جای اینکه ارزش انسانی خود را در جامعه جلوه گر کنند، جنسیت خود را به نمایش می گذارند
      خب...
      این ها می خواهند ثابت کنند که تو کاری به استعداد و توانایی من نداشته باش و فقط مرا با ظاهر و جنسیتم قضاوت کن نه با ارزش و جایگاهم....
      پس پوشش، تنها به کم شدن چشم چرانی مربوط نمی شود که این گونه بگوییم
      و دیگر نکته اینکه در فطریت انسان به طور کل، تنوع طلبی وجود دارد و اگر ما به جای اینکه فضای انسانی در جامعه بساریم، فضای جنسیتی بسازیم، تبعا مشکلاتی است
      چرا که فرض کنید مردی، همسر دارد اما وقتی به جامعه پا می گذارد قطعا خانم هایی بهتر و با جمال زیباتر مشاهده می کند
      آیا در این جا شهوت انسان زیاد نمی شود؟
      ما در جامعه مردهای زیادی را می بینیم که همسر دارند اما خب، چشم چرانی هم می کنند...
      پس چرا حرص اینان کم نشده؟
      آیا اینان تا کنون همسر خود را لخت و عریان ندیده اند در خانه؟
      پس چرا هنوز حرص دارند؟
      و اینکه حکم پوشش، همان طور که عرض کردم تنها برای جنس مؤنث نیست و بلکه مردان هم باید پوششی داشته باشند که جلوه گر نباشد و همچنین چشم خود را حفظ کنند
      امیدوارم پاسخ خود را گرفته باشید بزرگوار🌹🌹
      بنده تمام سعی ام را می کنم که در حد توان و آگاهی به سؤالات شما بزرگواران پاسخ بدهم و برای تک تک نقدها و پرسش های شما هم، احترام بسزایی قائل هستم🌹
      ببخشید بابت تطویل کلام و همچنین تأخیر بنده
      ان شاءالله طی پست های آینده در این باره و در پاسخ به تمامی شبهات شما بزرگواران، پاسخگو هستم
      اگر مبحثی بود در خدمتم
      حضورتان مستدام🌺
      ارسال پاسخ
      سید اسلام سادات حسینی
      پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ ۱۷:۵۸
      وجه خدا اگرت شود منظر نظر
      زین پس شکی نماند که صاحب نظر شوی
      فاطمه خواجوی
      فاطمه خواجوی
      پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ ۲۱:۵۷
      درود بر شما بزرگوار
      قانع شدید؟
      امیدوارم که با مطالعه و کسب آگاهی، همواره به سوی خدا بروید
      اگر مبحث و یا سؤالی بود، بفرمایید در حد آگاهی و توان در خدمت شما بزرگوار هستم
      حضورتان ماندگار خندانک
      ارسال پاسخ
      یدالله عوضپور    آصف
      جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ ۱۲:۳۹
      درود برشما
      بنده این گفتگو را نوعی مجادله واستدلال خارج از منطق می دانم و ازآنجاکه:
      پای استدلالیان چوبین بوَد
      پای چوبین سخت بی تمکین بوَد.
      لذا بحث را بی نتیجه می بینم
      منطق شما درمورد شطرنج و سایر مسائل نشان می دهد خط سیر مشخصی داریدودستوری از بچه های بالا.عکس پروفایلتان بیانگر خیلی چیز هاست.
      وقتی دوربین خدا خاموش انگاشته شود؛ منطق بی سیم و باطوم حکمفرما خواهد بود..
      التماس تفکر

      فاطمه خواجوی
      فاطمه خواجوی
      جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ ۱۶:۰۳
      سلام و عرض ادب خندانک
      بنده سعی کردم که تمام صحبت هایم رو با دلیل و منطق توضیح بدم...
      کجای حرف بنده، بی منطق و استدلال بوده؟
      و اینکه توجه کنید، من عضو هیچ گروهی نیستم و این هم عکس پروفایلم است که مشکلی در آن نمی بینم
      من واقعا متوجه نمیشم
      ارسال پاسخ
      فاطمه خواجوی
      جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ ۱۶:۱۱
      و اینکه چون این سایت هر عکسی رو نمی پذیره و باید با فونت خاصی باشه، من نتونستم عکس دیگری بذارم و البته مشکلش را هم نمی فهمم!!؟؟؟
      به قول حافظ:
      گیرم که مرا جواب کردی خوش باش

      تهمت زدی و خراب کردی خوش باش

      آن روز که با خودت گلاویز شدی

      گر آینه را مجاب کردی خوش باش
      موفق و. مؤید باشید
      یدالله عوضپور    آصف
      شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ ۱۱:۰۰
      درودبرشما
      بانوی گرامی, بنده دنبال خراب کردن کسی نیستم.
      اظهارات توجیه آمیز شما قانع کننده نیست .وقتی در مورد شطرنج میگویید اگر بردوباخت نباشد..مگرمی شود یک بازی بدون برنده باشد.
      درحلیته المتقین نوشته هرکس شطرنج بازی کند انگار به ناموس مادرش نگاه کرده..
      شما ابوریحان بیرونی را نام می برید اما از ادیسون و رایت وگراهامبل و کخ و لومییر مادام کوری چشم پوشی میکنید درصورتیکه هرکدام از این دانشمندان اختراعات بزرگی به نفع بشر داشته اند..
      درمورد تصویر , قاطعانه میگویم که شماعامدانه این عکس را انتخاب کرده اید...
      ما در این سایت حدود صدنفر کاربرخانم داریم..خدایی چندنفر کامنت گذاشته اند..? اینها همه بیانگر این است که شمادر خطی مخصوص حرکت میکنید...
      دم از حجاب می زنید اما اختلاس و دزدی و چپاول ، دورنگی ووو را نمی بینید...اگر اسلام عزیز درست پیاده شود.هیچ مشکلی دررهیچ زمینه ای نخواهیم داشت..
      فاطمه خواجوی
      فاطمه خواجوی
      شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ ۱۷:۰۵
      سلام مجدد خدمت شما بزرگوار
      اولا منظور بنده از برد و باخت در شطرنج، همان شرط بندی است و شما برید از مراجع هم تحقیق کنید، مطلع میشید که بدون شرط بندی مشکلی نیست
      و اینکه بله درسته ادیسون، گراهام بل و... مخترعان بزرگی هستند اما آیا به نظر شما نداشتن دین اسلام به اینان کمک کرد که مخترع شوند یا تلاش و کوشش خودشان
      در مورد پروفایل هم، بنده عرض کردم عضو هیچ گروهی نیستم، حالا می خواهید باور کنید یا خیر،خودتان مختارید
      منظورتان را از اینکه کاربر خانم داریم اما کامنت نگذاشته اند، متوجه نمی شوم؟؟
      یعنی شما که کامنت گذاشته اید هم در خطی مخصوص، حرکت می کنید
      و اینکه من ربط حجاب و اختلاس و دزدی را متوجه نمی شوم؟
      موفق باشید

      ارسال پاسخ
      فاطمه خواجوی
      فاطمه خواجوی
      شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ ۱۷:۰۹
      و یک مبحث دیگه خدمت شما بزرگوار عرض کنم
      بنده حتی در انتخاب پروفایل هم حقی ندارم و فورا اعتراضات شروع می شود اما آیا من می تونم در انتخاب پروفایل شما دخالتی داشته باشم؟
      حالا من در خطی مخصوص حرکت می کنم یا شما که حجاب را به اختلاس و دزدی ربط می دهید؟
      التماس تفکر
      ارسال پاسخ
      مسعود ندری(شیدا)
      چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۸:۴۷
      نظر استاد علامه، سید محمد حسین طباطبایی خوبه
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      1