سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 3 آذر 1403
    22 جمادى الأولى 1446
      Saturday 23 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        شنبه ۳ آذر

        عشق تمام

        شعری از

        محمدعلی جعفریان(عاشق)

        از دفتر برای با تو بودن(ما برای با تو بودن کوچکیم) نوع شعر مثنوی

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ۰۹:۳۰ شماره ثبت ۷۶۳۵۶
          بازدید : ۷۰۱   |    نظرات : ۱۱

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر محمدعلی جعفریان(عاشق)

        تمام عشق
        (تقدیم به پیشگاه  دو فاطمه (فاطمه بنت اسدا  و فاطمه زهرا سلام الله علیهماالسلام)
         
        فاطمه می رفت اما جان به لب
        در میانِ جمعه بازارِ عرب
        ناگهان درد »حاظش شد پدید
        جان ز دردِ بیکرات بر لب رسید
        با نگ غیبی ناگهان شد رهنمون
        : مادرا ! رو جانبِ کعبه کنون
        ای دون تو پر از آیاتِ نور...
        از میان خلقِ گمره کن عبور
        ای تو لایق بر شهود و رازِ ما
        التجایت بهتری آواز ما
        منکه کنزِ مخفی ام! آیت تو! شو
        بهر عرفان جهان غایت تو! شو
        پس به جایِ در ! زِ دیوارم درآ
        از تمـــــــامِ  اولیــــــــــایم برتر آ
        از میانِ اولین و آخِرین
        از میان جمله نسوانِ زمین
        تو ! شدی لایق که گوهر آوری
        بهرِ ما شیری چو حیدر آوری
        کس به کعبه مثلِ تو ساکن نشد
        هیچ ظاهر غایتِ باطن نشد
        هیچ مادر به کعبه راه یافت؟
        غیرِتو آیا کسی این جاه یافت؟
        اینک اینک! ساکن خانه تویی !
        حامل ِ این درّ ِ یکدانه تویی !
        تو ! سه شب مهمانِ اسراِ منی
        شاهد دیدار با یار ِ منی
        شاهد دیدار وجه الله تویی !
        ناظر اسرار ِ سرّ الله تویی !
        پس شنو کعبه َنماید زمزمه:
        فاطمه یا فاطمه یا فاطمه...!
        آنکه با پیغمبران تا حال بود...
        چهرۀ زیبای خود خواهد گشود!
        او ! صفیّ ِ صافی آیینه هاست
        سرّ الاسرار ِ تمام ِ سینه هاست
        او نجاتِ نوح کشیبان بود
        ناخدای ِ عرصۀ امکان بود
        او ! تبر بر دستِ ابراهیم داد
        او! یدِ قدرت به یاریش گُشاد
        او! کلیم طور مجلای ِ منست
        شاهدِ اوج ِ تجلّای من است
        او ! رمق بُرد از کفِ موسای ِ ما
        نفخه داده بر دم ِ عیسای ِ ما
        او...! همان دستی که بُتها را شکست
        او! یدِ من ، وجهِ من عین ِ منست
        گر چه اینک در غم و دلشوره ای
        فاطمه تو! مادر ِ اسطوره ای !
        لیک اسطوره ز ِ حق گاهی تُهیست
        وین تمام اسّ ِ حقّ و آگهیست !
        فاطمه ! در خانه ام آزاد باش
        تا قیامت با ولایش شاد باش
        ای تمام عشق در آغوش ِ تو !
        حسّ ِ نابِ عاشقی در جوش ِ تو !
        تو ! تمام ِ عشق ما را زاده ای
        آنچه سرّ ِ ما بُود آورده ای !
        ای تو دُرج ِ سرّ ِ ایزد فاطمه !
        بر همه نسوان سرآمد فاطمه !
        پس به همراهِ تمام ِ انبیاء
        اولیــا و ازکیــا و اوصــیاء
        اسم  ِ اعظم را بیان کن منجلی
        با نوای: یا علیُ یا علیُ یا علی!
        یا علی فرما ز ِ عاشق این قبول
        حقّ ِ مامت! حقّ ِ زهرای بتول
        محمدعلی جعفریان (عاشق)
           1375  
         
         
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۴۹
        درود جناب جعفریان گرامی
        سروده بسیار زیبا و شورانگیز بود
        بهره بردم از تراوش قلمتان
        دستمریزاد
        موفق باشید خندانک
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۱۵:۵۸
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        محمدعلی جعفریان(عاشق)
        دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۵۵
        بیت دوم: ناگهان دردِ محاظش شد پدید
        محمدعلی جعفریان(عاشق)
        دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۵۶
        مصرع 4 : جان ز درد بیکران بر لب رسید
        حاج مهدی عاطف
        دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۰۹:۲۲
        خندانک
        جواد  رفیعی  (جواد)
        دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۳۶
        سلام
        عالی بود خندانک خندانک خندانک
        همایون طهماسبی (شوکران)
        دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۲۲:۳۲
        درودتان
        خندانک خندانک خندانک
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۳۲
        سلام و احترام، در آستانه ی دومین سالروز تولد قالب شعری سروش(در اول بهمن)،
        بر آن ایم تا به کمک شما، جشنواره ای ادبی برای معرفی سروش، برگزار نماییم و از شما بزرگوار،
        مدد می خواهیم ( تا، با سرایش ویا ذکر مطالب ویا دست کم با مطالعه در این باره) یاریگرمان باشید و بتوانیم قالب و دستگاه توانمند شعر سروش را – که حرف های فراوانی بویژه در کوتاه سرایی دارد- هرچه بهتر به جامعه ی ادبی پارسی زبان معرفی نماییم. توضیحات تکمیلی و نمونه اشعار در قالب سروش را در همین سایت و همچنین با جستجوهای اینترنتی می توانید بیابید. سپاس؛ نمونه هایی از قالب شعری سروش:
        سروش دو قسمتی: "دستت آماده کن!/ دل گِرو در کِرِشمه های تمشک!//
        سروش سه قسمتی:// دل گدازنده، دلنواز آمد/ باز با ناز و سرفراز آمد/ کاشکی داشتم دلی، دلکی .//
        سروش چهار قسمتی: آفتاب غروب و کشتی و آب/ موج بی تاب و التهاب و شتاب/
        آی دریا! بیا مرا دریاب / مثل ماهی به ساحل افتادم(افتادَه م) .//
        سروش پنج قسمتی: مِه چه زیبا نِشَست بر تنِ دشت/ ناز و نرم از کنار دشت گذشت/ خاطرات تو در دلم آمد/
        نازتازان و بی گذشت گذشت/ باز گلگشت نوعروس خیال.//
        قالب شعری سروش در شکل ترجیحی، اصیل و خاص خود، دارای این ویژگی هاست:
        1- مربوط به هر دو شیوه ی شعر سنتی و نو
        2-دارای از سه تا پنج مصراع(سنتی) یا لَخت (شعر نو)
        3- بر وزن فاعلاتن مفاعلن فعلات، نیم وزن های مشابه ویا انشعابات مرتبط نیمایی آنها (این وزن به دلایل کارشناسانه ای که پیش تر توضیح داده شده، برگزیده شده است و با همه ی اینها سرایش سروش در سایر اوزان هم امکانپذیر است)
        4- بدون قافیه مندی مصراع( یا لَخت) آخر در کنار قافیه مندی همه ویا بیش تر مصراع (لَخت) های دیگر
        5- دارای قافیه ی درونی علاوه بر قافیه ی بیرونی
        6- دارای پایانِ لفظیِ بسته (شعر، بطور کامل به پایان برسد و ناقص و نیاز به ادامه دار شدن نباشد)
        7- دارای پایانِ معناییِ باز (شعر، چند بُعدی و تفسیر پذیر و باز باشد)
        8- دارای تنوع پردازی در مسیرِ یگانگیِ شعر (شعر، پذیرنده ی مطالب بظاهر مختلف و متنوعی باشد که بطور کلی، مربوط به هم و در یک حوزه ی واحدند)
        9- دارای پایان کوبشی (شعر، با ضربه ی معنایی، غافلگیرکنندگی و یا به شکلی فراتر از معمول قسمت های قبلی اش تمام شود)
        و بطور خلاصه:
        قالب شعری سروش،
        حدفاصل و جامعِ قالب های کوتاهی مثل دوبیتی، رباعی و سه گانی می باشد.
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۳۲
        یافاطمه خندانک
        محمد باقر انصاری دزفولی
        چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ۰۹:۵۴
        با غرض سلام
        قلمتان مانا ونویسا باد
        شاعربزرگوار
        هزاران درود درود
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        علی مزینانی عسکری
        چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ۱۸:۵۸
        سلام و عرض ادب
        عیدتان مبارک
        دستمریزاد بزرگوار
        خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3