طنینِ فریادی ز یوشَـع
نـور میخواست
توقفِ گردش ز هـور میخواست !
نیـامد شب
هنـوزم روز برجاست ...
.
چه سالیـانی درگذشتند
سه هـزاره !
که در بیـان چه ساده :
سی قـرنِ از قـلم اُفتـاده ...
.
کلیـسا بود
اُسـقُـفی ، صَـحـنی
تفتیـشِ عقـاید
و کهـن سالی که
ناباورانه
شده محکـومِ بر دار
و یا تـوبه ، تَـبَـرّا ...
.
مسـلماً انتخـاب دوم :
" من گالیلئو گالیله در هفتادمین سال زندگی، مقابل شما به زانو درآمده ام و در حالی که کتاب مقدس را پیش چشم داشته و در دستان خود گرفته ام توبـه می کنم و ادعای خالی از حقیقتِ «گردشِ زمین به دور خورشید» را انکار کرده و آنرا منفور و مطرود اعلام می نمایم"
.
.
.
پانوشت:
1- یوشع: از یاران حضرت موسی که پس از فوت ایشان به پیامبری قوم بنی اسرائیل مبعوث شد. بر طبق روایتی از کتاب تورات (عهد عتیق) یوشع در میانه ی یکی از نبردهایش برای فتح سرزمین موعود (بخشی از خاورمیانه) با فریاد از خدا میخواهد که گردش خورشید و ستارگان را نگه دارد تا شب نشده و نور روز باقی بماند، دعایی که اجابت میشود. بر همین اساس تا حدود 3000 سال بعد، روحانیون کنیسه و کلیسا با استناد به روایت یوشع در کتاب مقدس، مدعی بودند که زمین در مرکز جهان قرار گرفته و همه اجرام آسمانی در حال گردش به دور زمین هستند.
2- نیکلاس کوپرنیک: پزشک، منجم و ریاضیدان لهستانی که در قرن 16 میلادی با فرمول بندی ریاضی و هندسی، فرضیه ی خورشیدِ مرکزی را ارائه نمود.
3- گالیلئو گالیله: فیزیکدان، ریاضیدان، منجم و مخترع ایتالیایی که در قرن 17 میلادی با استفاده از تلسکوپی که تازه اختراع شده بود، توانست نظریه ی خورشیدِ مرکزی کوپرنیک را به اثبات برساند و ادعای کلیسا که مبنی بر زمینِ مرکزی بود را رد کند. او صرفا به دلیل مخالفت با نظر کلیسا در مورد سیارات به محاکمه کشیده شد !!!
میگم پس تو هم افراغ اندیشه می سرودی و خودت خبر نداشتی