بشکن نگاه را
از هم سوا کن ابر و ماه را
ای کـه جمالت آینـه ی ماورا بُــوَد!
بر شب نما مسلّط آه را
ذکر پگاه را
بر تو سلام باد
عشقت به روز و مستدام باد
با شوق تو زلال نوشتن چه سهل هست!
بی عشق، خنده هم حرام باد
لطفت مدام باد
===
بررسی شعر فوق در سبک زلال (جهت آموزش ) :
2- بشکن نگاه را(4ض)
1- از هم سوا کن ابر و ماه را(6ض)
+- ای که جمالت آینه ی ماورا بُــوَد!(8ض)
1- بر شب نما مسلّط آه را(6ض)
2- ذکر پگاه را(4ض)
2- بر تو سلام باد(4ض)
1- عشقت به روز و مستدام باد(6ض)
+- با شوق تو زلال نوشتن چه سهل هست!(8ض)
1- بی عشق، خنده هم حرام باد(6ض)
2- لطفت مدام باد(4ض)
زلال فوق در طول وزن موسیقیائی « مفعولُ فاعلات » با دخالت « فاعلات » میباشد:
مفعولُ فاعلات
مفعولُ فاعلاتُ فاعلات
مفعولُ فاعلاتُ فاعلاتُ فاعلات (سطر مادر )
مفعولُ فاعلاتُ فاعلات
مفعولُ فاعلات
نوع ساختار نظم: عروضی
فرم ضرباهنگ: 4-6-8-6-4
تعداد ضرباهنگ بین دو سطر : 2
تعداد کل سطور: 5
سطور مادر(+):
ای که جمالت آینه ی ماورا بُــوَد!(8ض)
با شوق تو زلال نوشتن چه سهل هست!(8ض)
مفعولُ فاعلاتُ فاعلاتُ فاعلات (سطر مادر )
هر کدام دارای 8 ضرباهنگ و با طول وزن موسیقیائی برابر و هم آهنگ با سطور قرینه
سطور قرینه(1):
از هم سوا کن ابر و ماه را(6ض)
بر شب نما مسلّط آه را(6ض)
عشقت به روز و مستدام باد(6ض)
بی عشق، خنده هم حرام باد(6ض)
مفعولُ فاعلاتُ فاعلات
هر کدام دارای 6 ضرباهنگ با طول وزن موسیقییائی برابر
سطور قرینه(2):
بشکن نگاه را(4ض)
ذکر پگاه را(4ض)
بر تو سلام باد(4ض)
لطفت مدام باد(4ض)
مفعولُ فاعلات
هر کدام دارای 4 ضرباهنگ با طول وزن موسیقییائی برابر
نتیجه : شعر فوق طبق قانون کلی شعر زلال ، از نوع زلال عروضی پیوسته قافیه دار می باشد.