سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 11 آذر 1403
  • شهادت ميرزا كوچك خان جنگلي، 1300 هـ ش
1 جمادى الثانية 1446
    Sunday 1 Dec 2024
    • روز جهاني مبارزه با ايدز
    مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

    يکشنبه ۱۱ آذر

    لیلی و مجنون

    شعری از

    آرمان طاهری

    از دفتر سورنا شعر نوع شعر ترانه

    ارسال شده در تاریخ پنجشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۳ ۱۵:۰۸ شماره ثبت ۱۳۲۲۷۰
      بازدید : ۴۳۱   |    نظرات : ۲۶

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه
    دفاتر شعر آرمان طاهری

    بشین میخوام برات قصه بگم از دوتا عاشق
    دو دل باخته دوتا شریکِ لایق
     
    آقای قِصَمون هر روز وشب میرفت سرِ کار
    همش تلاش میکرد،سختی میدید واسه دلِ یار
     
    شب و روز کار میکرد تو گرما و تو اوجِ سردی
    نمی خواست عزیزش خسته بشه حس کنه دردی
     
    حقوق آن چنان نداشت تو کارش 
    ولی قول داده بود خنده بیاد رولبِ یارش
     
    تمومِ داراییش یه ساعتِ ارثِ پدر بود
    یه ساعتِ بی زنجیر تمومِ سهمِ پسر بود
     
    وَ اما لِیلیمون یه دخترِ وفادارِ همیشه خندون
    تو اوجِ سختیاش همیشه موند به پایِ مجنون
     
    موهاش خیلی بلند،زُلفِ سیاه میریخت رویِ شون
    همیشه صاف میکرد دوسش میداشت این آقا مجنون
     
    روزا گذشتن و گذشتن و رسید روزِ عشق
    ولی پولی نداشتن هیچکدوم یعنی کنن دِق؟
     
    مجنون همش میگه خدایِ من بکن یه کاری
    آخه کجا برم قرض بگیرم کدوم پناهی
     
    یِهو یادش اومد یه ساعتِ ارثِ پدر داشت
    واسه روزایِ سخت اوجِ غمش اونو نگه داشت
     
    یه خنده اومد و نشست رویِ لبایِ خُشکش
    بادستاش پاک میکرد گونه هاشو قطره یِ اشکش
     
    رفت و یادگارِ پدر فروخت گرفت گُلِ سَر
    واسه موهایِ ناز و پریشونِ عشق و دلبر
     
    لیلیِ قصمون همش تو فکر واسه خریدِ
    ولی خبر نداره ساعتِ عشقش پریدِ
     
    رفت و موهاشو زد فروخت واسه هدیه به یارش
    منم بغضم گرفت از این نوشتن واسه کارش
     
    پولو گرفت و برد داد واسه ساعت به یه زنجیر
    مجنون وقتی موهاشو دید به قلبش میزدن تیر
     
    آره عزیزِ من عشق نداره هیچی بهونه
    البته قصمون مالِ قدیم نه این زمونه
     
    تو عشق و عاشقی غرور دیگه جایی نداره
    درسته این روزا عشق دیگه معنایی نداره
     
    الان همه دو دوتا میکنن کدوم میصرفه 
    تو ارث و ماشین و مالِ پدر کدوم میچربه 
     
    میگن عاشق وفادار میمونه ما که ندیدیم
    از این گلستون و این همه گل ما که نچیدیم 
     
    امیدوارم بشه نصیبِ تو یه همچین عشقی
    بسازه خونه یِ آرزوتو یه همچین خِشتی
     
    شاعر:آرمان طاهری
    ۱
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    عباسعلی استکی(چشمه)
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۱:۰۵
    درود شاعر عزیز
    شاعر «باغ لال» از دنیا رفت/ محمدعلی بهمنی شاعری که به ایجاد خلاقیت در حوزه غزل همت کرد
    امید که خلد آشیان باشد
    برای شادی روحش فاتحه و صلوات خندانک خندانک خندانک
    آرمان طاهری
    آرمان طاهری
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۱۹
    درود استاد عزیز و گرانمهر جناب چشمه
    روح استاد بهمنی عزیز شاد و در آرامش ابدی.
    با همه ی بی سر و سامانی ام
    باز به دنبال پریشانی ام
    ...
    🥀🖤🙏
    ارسال پاسخ
    مسعود مدهوش( یامور)
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۲:۰۹
    درودتان جناب طاهری ارجمند شاعر گرامی

    متن ترانه ی شما درون مایه ی خوبی دارد و میتوان با قدری کار بر روی آن بسیار روان و زیبا نمود اگر تمایل داشتید و علاقه در قسمت وبلاگ بنده دروس و قوانین ترانه سرایی موجود است ،امیدوارم کمک شایانی نماید🤞👏🪴


    پنجره ی سبز جهت استفاده ی علاقمندان انتخاب گردید🪴👏🤞☘️☘️🌹🌞🎉🎉🌟🖐️

    ترانه چیست و ترانه سرا کیست؟؟
    ترانه قالب یا گونه ای از شعر است که خواننده مطابق با قوانین با قواعد موسیقیایی آنرا اجرا میکند،ترانه عملا از سه فاکتور شعر،ملودی
    و ریتم تشکیل شده است.

    ترانه مفاهیم و مضامینی را که هر شعری داشته باشد میتواند داشته باشد و دارای موضوعات عمیق و سطحی
    است، در قانون ترانه مفاهیم به طرز ساده تری بیان میشود و از کلمات ادبی پیچیده به هیچ عنوان استفاده نمیگردد.

    زبانشناسان(linguists)معتقدند که شعر از بدو پیدایش با خوانش آهنگین همراه و هم مسیر بوده و به مرور از نغمه جدا شده،
    شاعرانی همانند : رودکی،امیر خسرو دهلوی،عارف قزوینی... اشعار خود را با آواز و موسیقی همراه می نمودند.

    *هر شعری که دارای قابلیت موسیقیایی باشد را میتوان ترانه نامید.*

    ترانه را زیر مجموعه ای از شعر می نامند و ترانه به شعر اعتبار و اطمینان بخشیده است که با لحن موسیقیایی طراوت و زیبایی خاصی می بخشد.

    ترانه باید ساده نگارش شود تا بر روی موزیک و آهنگ قرار گیرد ، تمام ذهن شنونده متوجه معنی ترانه نیست بلکه صدای خواننده و ملودی و زبان روز مردم بسیار اهمیت دارد.

    بر خلاف تصور ترانه سرایی از شعر سرودن مشکل تر است،شاعری که هنوز نام ادوات موسیقی را نمیداند و ریتم و هارمونی در موسیقی رانفهمیده است نمیتواند ترانه بگوید.

    در طبقه بندی اشعار سختی اینگونه ترسیم شده است: تصنیف،ترانه،غزل،مثنوی...‌

    اهمیت تلفیق شعر و آهنگ را نباید از خاطر دور نگه داشت ،تلفیق ترانه سرا،آهنگساز و خواننده باید باهم توام گردد.

    برخی مواقع ملودی وجود دارد و ترانه سرا بر روی آن ترانه می سراید،برخی مواقع ترانه موجود است و آهنگساز بر روی آن ملودی سپس میکس مستر میکند.

    ترانه باید دارای ردیف،آهنگ درونی، وزن متریک ریتمیک و قافیه باشد که در حال حاضر و امروزه روز ، ترانه ی بدون قافیه نیز سروده شده است و کاملا نیز به لحاظ موسیقیایی و شعر حتی بدون قافیه زیبا و شنیدنیست .
    ترانه معمولابه دو شکل اول شخص و سوم شخص یا در مواردی تلفیقی از این دوست.
    درون مایه ی ترانه عامیانه احساسی،فراق،عشق و محبت،غم،طنز، غربت،دشمنی،دادخواهی،اجتماعی و اخیرا سیاسی و... میباشد.

    ترانه بدینگونه نگارش میگردد :

    قافیه ها پایان هر مصرع متوالیست، میتواندهمانند مثنوی قافیه ها یکی در میان صورت پذیرد،برخی هر دو مصرع هم قافیه و دو مصرع بعدی از قافیه یکسان دیگری برخوردار است، اخیرا اشکال متفاوتی خصوصا برای folk,Rap,Heavymetalو غیره ساخته شده است.

    ترانه اساسا عامیانه و در انواعی خودمانی سروده میشود که به آن زبان عام گفته میشود،بعضا از کلمات احساسی در خلوت ها نیز استفاده میگردد.

    درپایان: ترانه مرز باز دارد و همانند اشعار سنتی (کلاسیک) دارای وزن عروضی نیست که متاسفانه باعث شده بخاطر رعایت وزن شاعر محدود گشته و نتواند حرف دل خود را بگوید به نوعی بسیاری از اشعار، جای خود را از جوششی به کوششی و مهندسی سازی داده است که بسیاری از انها فاقد زیبایی و کیفیت ذاتیست.

    ترانه در تمام زبانهای زنده ی دنیا وجود دارد و اشعار و موسیقی را زنده نگاه داشته.

    ✍ ترانه و تصنیف سرا: دکتر مسعود مدهوش

    اقتباس از استادانی چون: منوچهر منوچهری،زنده یاد افشین یدالهی و ایرج جنتی عطایی،مسعود فردمنش،بابک بیات،اردلان سرفراز،فرید زلاند و......

    بهانه ای شد بدینوسیله از ترانه سراها و تصنیف سراهای پیشکسوت میهنم تجلیل نمایم و اموزش کوچکی برای دوستداران و علاقه مندان صورت گیرد.

    📌از سرور، استاد و دوست خوب و با دانشم جاوید نام استاد اردلان سرفراز کمال تشکر را دارم .🌹🌹🌹🌹👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    محمد شریف صادقی
    محمد شریف صادقی
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۲:۴۴
    درود بر استاد مدهوش عزیز ممنون بابت راهنمایی های مهم شما.
    ارسال پاسخ
    آرمان طاهری
    آرمان طاهری
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۲۳
    درود جناب مدهوش استاد عزیز و فرهیخته
    ممنون بابت این همه محبت شما
    قطعا از تجربیات و دانش شما اساتید عزیز استفاده خواهم کرد.
    لطفتان مانا و دلتان بی غم🤍🙏🌹
    ارسال پاسخ
    احسان فلاح رمضانی
    احسان فلاح رمضانی
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۲۰:۵۳
    درودها ادیب گرانقدر جناب دکتر مدهوش بزرگوار خندانک
    سپاس از پنجره سبز عالمانه و خواندنی شما
    برقرار باشید و سلامت خندانک
    ارسال پاسخ
    آرمان طاهری
    آرمان طاهری
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۲۲:۳۶
    🌹🌹🌹🤍
    محمد گلی ایوری
    محمد گلی ایوری
    يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ۰۵:۳۲
    درود استاد مدهوش گرامی
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد شریف صادقی
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۰۸:۴۲
    درود بر آقای طاهری عزیز. بنده که بعید میدونم ازین شانسا داشته باشم در آینده ولی توکل بر خدا😁😁😁
    راستش من در ترانه ابدا سر رشته ندارم اما یک سلسله درس هست تحت عنوان «اصول ترانه سرایی» در وبلاگ های دکتر سید هادی محمدی که البته از ستون های سایت شعر ناب هستند حقیقتا.
    من فکر میکنم بسته به ملودی منطق ترانه متفاوته اما اگر یه ملودی هموار داشته باشیم یک یا دو رکن عروضی یا بهتر بگیم الگوی هجایی در شعر باشه بهتره.
    مثلا بیاید مصراع های اول رو در نظر بگیریم(با حذف برخی کلمات):
    بشین میخوام قصه بگم از دوتا عاشق (دا دام دا دام دا دام دا دام دا دام دا دام/ دام)
    دو تا دلباخته دو تا شریک لایق (دا/ دا دام دا دام دا دام دا دام دا دام دا دام/ دام) شبیه فَ/مفاعلن مفاعلن مفاعلن فع
    یعنی جز ضرب هجای اول و آخر، این ترانه ذاتا تمایل به نوسان بین بلند و کوتاه داره (در ترانه های محاوره ای هجای کشیده تلطیف میشه تا جایی که میدونم و از نظر وزنی منعطف تر).
    گاهی اوقات صرفا با جابجایی اجزای جمله ریتم مناسب تر تولید میشه مثل:
    هر روز و شب آقای قصمون میرف[ت] سر کار (البته تو این بیشتر انگار مفتعلن تکرار میشه تا مفاعلن که خیلی شبیه به همن و با یه «قلب» به هم تبدیل میشن).
    البته قطعا عزیزان با تجربه تر نظرات بهترین میتونن بدن. ریتم مصراع های اول ترانتون شبیه ترانه «بهار بهار» مرحوم استاد بهمنیه که دیروز به رحمت خدا رفتن. مرحوم ناصر عبد اللهی هم فکر کنم خونده ترانشو. خندانک
    آرمان طاهری
    آرمان طاهری
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۲۱
    درود جناب صادقی برادر و استاد عزیز
    نه آقا اینجور نیست ان شاالله که بهترین ها براتون رقم میخوره و بهترین ها نصیبتون.
    ممنونم از لطف و محبت همیشگی شما
    اصلا کامنت بالا بلندتو که میبینم انرژی میگیرم
    حال دلت خوش و در پناه قرآن🙏🤍🌹
    ارسال پاسخ
    یاسر کریمی
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۰۹:۲۱
    درودها بر شما خندانک
    بسیار زیبا و دلنشین خندانک
    موفق باشید خندانک
    آرمان طاهری
    آرمان طاهری
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۲۴
    درود جناب کریمی استاد عزیز و گرانمهر
    بی شک نگاهتان زیباست و زیبا پسندین
    لطفتان مستدام روزگارتان خوش و خرم 🙏🤍🌹
    ارسال پاسخ
    حسام رجبی
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۲:۰۴
    درود....چقدر شیرین و غمگین... خندانک
    آرمان طاهری
    آرمان طاهری
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۲۶
    درود بر جناب رجبی برادر و استاد عزیز
    قطعا زیبا بین هستید
    از لطف و محبت همیشگی شما سپاسگزارم
    مهرتان مانا دلتان خوش و خرم باد🤍🙏🌹
    ارسال پاسخ
    محمدرضا آزادبخت
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۵:۵۱
    درود زیبا بود
    آرمان طاهری
    آرمان طاهری
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۲۷
    درود جناب آزاد بخت استاد سپید و عزیز
    درود بر نگاه زیبای شما
    مهرتان مانا روزگارتان خوش و خرم🙏🤍🌹
    ارسال پاسخ
    ساسان نجفی(سراب)
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۵:۵۲
    درود بر جناب طاهری عزیز..
    زیبا و شیرین سرودید..
    احسنت..
    خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    آرمان طاهری
    آرمان طاهری
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۸:۲۸
    درودهای فراوان جناب نجفی استاد عزیز و گرانمهر
    وام دار محبت و لطف همیشگی شما هستم
    بمانید به مهر در پناه قرآن 🤍🙏🌹
    ارسال پاسخ
    نیره صدری
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۱۹:۳۹
    درود جناب طاهری ارجمند خندانک
    بسیار زیبا خندانک
    ودر آخر هم حقیقت تلخ رابیان فرمودید
    قلمتان نویسا به عشق وامید خندانک
    آرمان طاهری
    آرمان طاهری
    شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ۲۲:۳۶
    درودتان باد بانو صدری استاد عزیز و گرانمهر
    بی شک نگاهتان زیباست و زیبا پسندین
    مهرتان مانا دلتان بی غم🙏🌹
    ارسال پاسخ
    فیروزه سمیعی
    يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ۰۰:۳۴
    درودتان جناب طاهری شاعر گرانقدر خندانک
    روایت و داستان زیبایی را به روایت شعر رسانده اید خندانک خندانک
    زنده باد خندانک خندانک خندانک
    همیشه شاعر و پویا و سبز باشید خندانک
    آرمان طاهری
    آرمان طاهری
    يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ۰۱:۰۴
    درودتان بانو سمیعی استاد عزیز و گرانمهر
    وام دار محبت و لطفتان هستم
    بمانید به مهر به دور از غم روزگار🙏🌹
    ارسال پاسخ
    محمد گلی ایوری
    يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ۰۵:۳۳
    درود بر شما گرانقدر
    موفق باشید و سر بلند
    خندانک خندانک خندانک
    آرمان طاهری
    آرمان طاهری
    يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ۱۶:۳۴
    درودهای فراوان استاد عزیز و گرانمهر جناب ایوری
    لطفتان مستدام و دلتان بی غم و مهرتان مانا🌹🙏🤍
    ارسال پاسخ
    جلیل میاحی
    دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ ۲۰:۲۴
    درود جناب طاهری عزیز و گرامی
    بسیار زیبا سرودید احسنت بر شما
    پیروز باشید
    خندانک خندانک خندانک
    آرمان طاهری
    آرمان طاهری
    دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ ۲۱:۴۴
    درودتان باد جناب میاحی استاد عزیز و گرانمهر
    سپاس از حضور سبزتان
    وام دار محبت شما هستم
    بمانید به مهر به دور از غم زمانه🌹🤍🙏
    ارسال پاسخ
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    2