يکشنبه ۲ دی
غم انگیز است ... شعری از افشین گل فرامرزی
از دفتر عشق و دیگر هیچ نوع شعر سپید
ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۲۶ شماره ثبت ۱۲۹۴۴۹
بازدید : ۳۶۶ | نظرات : ۴۲
|
دفاتر شعر افشین گل فرامرزی
آخرین اشعار ناب افشین گل فرامرزی
|
غم انگیز است بهاری که ...
برگ و بار، رویای باغش باشد
نسیم، رویای قاصدک هایش
شکوفه، رویای درختانش
عشق، رویای دخترکانش
و شام تارش را نه ستاره ای روشن کند
و نه خورشیدی در آسمانش بتابد
غم انگیز است...
ترنم شادی به گوش نمی رسد
آنگاه که هجرت تنها انتخاب پرستوهاست
و رقص خاطره ی فراموش شده گندم زارها ...
افشین گل فرامرزی ( الف - سکوت )
|
|
نقدها و نظرات
|
درود هادی جان سپاس از نقد بسیار خوبتان🙏🙏🙏 | |
|
سلام استاد دکترسیّدمحمّدی دانشپژوه زنده باشید خداقوّت آموزنده نگاشتید | |
|
درود سیدهادی شعر جوابی برای نقدتان ندارم به نظرم بایدسکوت کرد سپاس از مرام نامه نقدتان بااین نقدتان اشکم جاری شد سپاس دوستت داریم | |
|
درود بر شما استاد گرامی جناب آقای دکتر محمدی بزرگوار 🌺💐🌺 نقد بسیار آموزندهای بود 🌺 از زحمات شما بسیار سپاسگزارم 🌸🌸🌷 | |
|
درود بر شما رفیق عزیزم محسن جان غریب سپاس از شما و حضورتان | |
|
درود بر شما استاد بانو دکتر حسین زاده سپاس از شما و حضورتان | |
|
درود بر شما جناب آزاد بخت گرامی و گرانمهر برادر گریه چرا؟ خدای نکرده جسارتی نشده به حضرتتان شما رفیق خوب و عزیز من هستید و افتخار ما حضور در جمع شما بزرگواران است درست است که شعرا احساسی هستند اما کمی خوش بین باشید عزیزم روی ماهتان را میبوسم | |
|
درود بر شما جناب حاجی پوری شاعر غزل های ناب سپاس از شما و حضورتان | |
|
درود وعرض ارادت خدمت استاد وسید بزرگوار بسیار عالی استفاده کردیم در پناه حق شاد باشید | |
|
هزاران درود بر استاد محمدی بزرگوار از اینکه قابل دانستید و نقدی پربار و زیبا بر کوته سروده بنده نگاشتید سپاسگزارم. حضورتان مایه دلگرمیست. امیددارم در این جمع پر مهر هر روز بیش از پیش بیاموزم . برقرار باشید به تندرستی و شادکامی | |
|
درود استاد محمدی بهرمند شدیم | |
|
درود بر شما | |
|
درود بانو عجم سپاس از حسن توجه و مهرتان مانا باشید | |
|
درود جناب ابراهیمی بزرگوار امیدواریم به روزهای شاد و فردایی روشن تر سپاس از حضور پرمهرتان | |
|
درود استاد گرانقدر جناب حاجی پوری سپاس از حسن نظر شما حضورتان مایه دلگرمیست | |
|
درود جناب آزادبخت ناگاه و اندیشه تان زیباست | |
|
درود جناب کریمی مهرتان را سپاس بمانید به مهر و شادکامی | |
|
درود جناب میرزادوست سپاس از حضور پر مهر شما | |
|
درود جناب دزفولی قدردان حضورپرمهرتان هستم | |
|
درود جناب بهلول دوست گرانمایه حضورتان زیباست پایدا باشی به عشق | |
|
درود و سپاس بانو | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا در دانشگاه شعر ناب نقدی بنویسم
شعری پیش رو داریم از جناب آقای افشین گل فرامرزی که ان شاء الله چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.
🔴 در شعر سپید یکی از المان هایی که بسیار مهم است و این گونه ی شعر را از نثر جدا می سازد بحثی است به نام
👈تانکیس👉 این مبحث که به گفتگوی شاعر در شعرش میپردازد اگر درست ساخته و پرداخته نشود صدمات جبران ناپذیری را بر شاکله ی شعر وارد میکند.
در شعر گاهی همه ی تلاش شاعر بر این است که تصویری را با کلمات بر بوم کاغذ بکشد و به مخاطب القا کند ولی هر چه زور میزند
مفهوم از ذهنیت به عینیت منتقل نمیشود
اینجاست که شاعر زبردست از قاعده ی تانکیس استفاده میکند و همه ی عناصر دخیل در شعر را در قالب گفتگو و یا شبه گفتگو به میدان می آورد.
در شعر جناب فرامرزی نوعی مناجات و زمزمه به گوش می رسد و گله مندی نمادین از وضعیت جامعه ی زیست شاعر یا هر جامعه ای که مثال زده است.
این زمزمه و یا تانکیس با بهره از المان های طبیعت و چرخه ی دوار حقیقت، عدم تساوی حقوق و مزایای بشری را به رخ میکشد.
هرچند در خط روایی این شعر میشد بهتر عمل کرد و به زعم من پردازش شعر در هسته ی مرکزی آن ضعیف عمل نموده اما قابل قبول است.
در شعر سپید شاعر باید مانند دانای کل شرایط ریزتری را از درون گاه روایت بازگو کند.
نتیجه ی شعر برون یافت آن است و التذاذ مخاطب ، که اگر محقق نشود باید فاتحه ی آن شعر را خواند هرچند ده دفتر برای آن نقد بنویسند تا دیده شود اما مخاطب
انگشت عقل خود را گزیده فریاد لاادری سر میدهد.
🔴 در نشریه ی قدیمی فرانسوی
رُوو بلانش La Revue Blanche
آلفرد ژاری عنوان داشته است که شعر غیر موزون اتفاقی است که در کسری از ثانیه باید بر جان مخاطب تاثیر بگذارد و اگر این امر نشد شعر حادث نشده است.
به زعم من نکته ای که باید بر سخن
آلفرد ژاری اضافه کنم اینکه شعر علاوه بر تاثیر آنی بر مخاطب باید او را غافلگیر کند
و اگر اصل غافلگیری را از شعر غیر موزون برداریم کمی شعرمان شور و شیرین میزند
شعر آنی است که از رستاخیز کلمات بر میخیزد و بر روی کاغذ چکه میکند در شعر جناب فرامرزی این اصل مراعات نشده و هرچه بوده را مخاطب از قبل می دانسته جذبه ی تصاویر در ذهن مخاطب کم رنگ است آدرس برای خواننده آشنا است کُدهای لو رفته بر جریان شاره ی شعر شناور است و این میشود که مخاطب به چالش کشیده نشود البته بازهم باید بین پرانتز عرض کنم
به چالش کشیدن مخاطب با گیج کردن او فرق دارد برخی ها خزعبل را جای شعر تحویل مخاطب میدهند و بعد ادعا میکنند مخاطب کُد شعر را نفهمیده در حالی که باید گفت جانا این ره که تو می روی به هیچستان است
برای جناب فرامرزی آرزوی موفقیت دارم
یا حسین بن علی
سید هادی محمدی