سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        نقد وبررسی غزلی از استاد محمدیزدانی جندقی(قسمت آخر)
        ارسال شده توسط

        سیاوش پورافشار

        در تاریخ : يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۹:۲۳
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۴۳۰ | نظرات : ۲۱

        با سلام مجدد
        دوستان مجددا غزل استاد یزدانی جندقی را در پست قبلی بخوانند اما ادامه بررسی و نقد این غزل:
        3-بررسی پدیده ها:
        پدیدارشناسی نامی است که برای یک خصیصه از برخی وضعیتهای ذهنی بکار میرود؛ این وضعیتها دارای چنین خصیصهای هستند اگر و فقط اگر چیزی هست که به نظر رسد در آنها است. بنابراین برخی مواقع گفته میشود که وضعیتهای عاطفی یک پدیدارشناسی دارند در حالیکه وضعیتهای باوری ندارند. به عنوان مثال، درحالیکه چیزی، گویا عصبانی به نظر رسد شبیه به این باور نیست که پاریس در فرانسه است.
        پدیدارشناسی یک روش متمایز برای مطالعه خصیصههای ساختاری تجربه و اشیاء آنگونه که تجربه میشوند پرورده میکند.
        اما خود پدیدار یعنی آشیا آنگونه که ظاهر می شوند
        نقش مهمی که بررسی پدیدارهای یک شعر دارد توانایی صاحب اثر را نشان  می دهد که چقدر توانسته است برای مخاطب ابژه ها و اشیا را حرکتی تازه ببخشد و صورت بکر و تازه یا شاعرانه ای که همراه با عاطفه ای قوی باشد از اشیا را نشان دهد
        اما بررسی ابیات به ترتیب:
         قابل شکسته شدن دل
        فرش و مخمل شدن دل در دوبیت اول پدیدارها هستند
        در بیت سوم پدیدار خاصی نداریم
        چشمه شدن قلب که زیر ضرب سوزن است در بیت چهارم
        دل حریر شدن یا درخت کوچکی شدن در بیت پنجم
        در بیت ششم ابژه واضحی نداشتیم
        سیاه و زرد شدن دل و آهن شدن دل در بیت هفتم
        سنگ سرد نشکن شدن دل در بیت هشتم
        بیت نهم پدیدار می بینیم اما شاعرانه نیست مثل اینکه بگوییم زمین مارزار شده و گلخن شده که یک تصویر واقعی می تواند باشد
         در بیت دهم پدیدار خاصی نمی بینیم
        در بیت یازدهم چشمه شدن نور پدیدار است
        می بینیم تنها ابژه شعر دل است و شاعر ابژه های زیادی در شعر نگرفته الی دل و تنها در بیت آخر نور و از این منظر به شاعر پیشنهاد می شود در یک سکانس همگن و پیوسته و متمرکز بی آنکه تصویرهای پراکنده خلق کند از ابژه ها و اشیا دیگر استفا ه کند
        در آخر از خدمت شاعر گرانمایه جناب یزدانی جندقی عزیز پوزش می طلبم اگر در طی این سه پست حق کامل را ادا نکردم

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۵۶۹۱ در تاریخ يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۹:۲۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3