سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        نظر عوام در مورد جن
        ارسال شده توسط

        جاسم ثعلبی (حسّانی)

        در تاریخ : شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۳ ۱۴:۵۴
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۳۶ | نظرات : ۴

        نظر عوام در مورد جن
          تا اينجا سخن از مطلبي بود كه از قرآن مجيد در باره ي اين موجودات ناپيدا استفاده مي شود كه خالي از هرگونه خرافه و مسائل غير علمي است ، ولي مي دانيم مردم عوام و ناآگاه خرافات زيادي در باره ي اين موجود ساخته اند كه با عقل و منطق جور در نمي آيد ، و به همين جهت يك چهره خرافي و غير منطقي به اين موجود داده كه وقتي كلمه ي جن گفته مي شود مشتي خرافات نيز با آن تداعي مي شود از جمله اينكه آنها را با اشكال غريب و عجيب و وحشتناك ،و موجوداتي دم دار و سم دار ، موذي و پر آزار ،كينه توز و بدرفتار كه ممكن است از ريختن يك ظرف آب داغ در يك نقطه ي خالي ،خانه هايي را به آتش كشند و موهومات ديگري از اين قبيل در حالي كه اگر موضوع وجود دارد ،جن از اين خرافات پيراسته شود، اصل مطلب كاملاً قابل قبول است چرا كه هيچ دليلي بر انحصار موجودات زنده به آنچه ما مي بينيم ، نداريم بلكه علماء و دانشمندان علوم طبيعي مي گويند موجوداتي را كه انسان با حواس خود مي تواند درك كند ، در برابر موجوداتي كه با حواس قابل درك نيستند ناچيز است.(1)
             اين نكته نيز قابل توجه است كه جن گاهي بر يك مفهوم وسيعتر اطلاق مي شود كه انواع موجودات ناپيدا را شامل مي گردد ، اعم از آنها  كه داراي عقل و دركند و آنهايي كه عقل و درك ندارند ، حتي گروهي از حيوانات كه با چشم ديده مي شوند و معمولاً در لانه ها پنهانند ، نيز در اين معني وسيع وارد است.(2)
            شاهد اين سخن رواياتي است كه از پيامبر (ص) نقل شده است كه فرموده: « خلق الله الجن خمسة اصناف: صنفٌ كالريح في الهواء و صنفٌ حيّات و صنفٌ عقارب و صنفٌ حشرات الارض و صنفٌ كبني ادم عليهم الحساب و العقاب» (3)
          « خداوند جن را پنج صنف آفريده است . صنفي مانند باد در هوا (ناپيدا) و صنفي به صورت مارها ،و صنفي به صورت عقرب ها و صنفي حشرات زمينند ، و صنفي ار آنها مانند انسانند كه بر آنها حساب و عقاب است» (3)
         
        ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
        (1)  تفسير نمونه ج25،ص156
        (2)  تفسير نمونه ، ج25،ص156
        (3)  سفينة البحار ،ج1،ص186 (ماده ي جن)
         
         
         
         
         
         با توجه به اين روايت و مفهوم گسترده آن ، بسياري از مشكلاتي كه در روايات و داستانها در مورد جن گفته مي شود ، حل خواهد شد . مثلاً در بعضي از روايات از امير مؤمنان علي (عليه السلام) مي خوانيم كه فرموده: ( لا تشرب الماء من ثلمة الاناء و لا من عروته فأن الشيطان يقعد علي العروة و الثلمة» (1)
            از قسمت شكسته ي ظروف و طرف دستگيره ي آن آب نخوريد زيرا شيطان ، روي دستگيره ، و قسمت شكسته مي نشيند.
         
            با توجه به اينكه «شيطان» از «جن» است و با توجه به اينكه جاي شكسته ي ظرف ، و همچنين دسته ي آن محل اجتماع انواع ميكروبهاست .(2)
         
            بعيد به نظر مي رسد كه «جن و شيطان» به «مفهوم عام» اين گونه موجودات را نيز شامل مي شود هر چند معني خاصي دارد كه به موجودي است كه داراي فهم و شعور و مسئوليت و تكليف است.
         
          روايت در اين زمبنه بسيار است.(3)
         
           پروردگارا : در آن روز كه جن و انس در دادگاه عدل تو حاضر مي شوند و بدكاران همگي از كرده ي خود پشيمانند ما را در سايه لطفت قرار ده .
           خداوندا : دامنه ي ملك تو وسيع و گسترده است و معلومات و معرفت ما محدود ما را از لغزشها و خطاها و داوري به غير حق مصون و محفوظ دار
           با الها : مقام پيامبرت آنقدر والاست كه دعوت او را علاوه بر انسانها پريان نيز اجابت كردند ما را در زمره ي مؤمنان به دعوت او را راهنمايي ده .(4)
         
        ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
        (1)   كتاب كافي ،ج6،ص385،حديث 5
        (2)   كتاب كافي ،ج6،ص385،حديث 5
        (3)   كتاب كافي ،ج6،ص385،حديث 5
        (4)   تفسير نمونه ،ج25،ص157
         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۳۵۹۶ در تاریخ شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۳ ۱۴:۵۴ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        4