سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        چرا نمی توانیم با شعر امروز ارتباط برقرار کنیم؟
        ارسال شده توسط

        حبیب الله نبی اللهی قهفرخی

        در تاریخ : شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۰ ۰۶:۰۶
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۳۸۲ | نظرات : ۳

             با نگاهی به کتاب ها ، مجلات و روزنامه ها ی حاوی شعر امروز به سادگی می توان دریافت که هنوز بعضی از مخاطبین نتوانسته اند با این گونه شعر آشنایی پیدا کنند و در نتیجه فاصله ای بین شعر قدیم و شعر امروز بوجود آمده است به همین خاطر چنانچه بعنوان نمونه یک شعر امروز را به چند نفر نشان دهید تا منظور و مفهوم آن را بیان کنند ، شاید در بین آن عده فقط یک نفر پیدا شود که پاسخ درستی بدهد که آن یک نفر هم ممکن است  شاعر باشد و یا از دور دستی بر آتش داشته باشد و این مسئله عمومیت نخواهد داشت. لوریس پرین درکتاب « شعر چیست » ترجمه آقای مصطفی رحماندوست می نویسد: « اغلب ما با شعر نو مسئله داریم ، یعنی کاملا به برداشت های خود مطمئن نیستیم زیرا قدرت گیرندگی با نوع فرستنده همخوان نیست » پس چگونه باید از شعر امروز سر در آورد و با آن ارتباط برقرارکرد. این معضلی است که مخاطب با آن روبرو می باشد. می دانیم که شعر کلام مخیل است و دارای تصویر می باشد و یا نظم است و سخنی منظوم و این موضوع برای شناخت شعر کافی است ولی برای درک مفهوم شعر کافی نخواهد بود. هرچند کتاب های متعددی به چاپ رسیده و جنبه های مختلف شعر را مورد بررسی قرار داده اند و می توانند کمک موثری در درک شعر بنمایند و هر کس به فراخور حال خود برداشت لازم را از آن ها بکند و تا اندازه ای به ماهیّت شعر پی ببرد اما آیا همه ی افراد به این منابع دسترسی دارند و اصلا قدرت خرید آن را دارند . چه بستری بهتر از همین صفحات ادبی روزنامه ها ، مجلات و سایت ها می تواند این نقیصه را بر طرف نماید بستری که در اقصی نقاط کشور گسترده است و در دسترس همه می باشد البته لازمه این کار این است که منتقدین و دست اندر کاران شعر و شاعری به کمک مخاطبین بیایند. زیرا تا زمانی که مخاطبین ، شعر امروز را درک نکنند نمی توانند با آن ارتباط و به آن دلبستگی پیدا کنند. شاهد هستیم که شاعر با توجه به علاقه و دلبستگی خود به سرودن شعر ادامه می دهد و برای رساندن پیام و احساس و نگاهش در باره انسان و زندگی و یا ماندگاری اثرش با دوندگی زیاد و هزینه کردن ، آن را به دست یک ناشر می سپارد. نهایتا نتیجه ای که حاصلش می شود این است که هزاران جلد از کتاب شعرش در انبار ناشر و یا گوشه ی از خانه خاک می خورد و اگر یکی دو کتاب شعر هم شانس این را بیابند و مورد لطف و همکاری و حمایت ناشر قرار گرفته و به مرحله ی توزیع و پخش برسند و روی میز کتاب فروشی در معرض دید و نگاه مخاطب گذاشته شوند باز هم نمی توانند ارتباط لازم را با مخاطب بر قرار کنند زیرا مخاطب با دیدن آن و ورق زدن یکی دو صفحه ، از آن ها سر در نمی آورد وکتاب را می بندد و سر جایش می گذارد.علت این عدم استقبال و تمایل در چیست؟ مگر شاعر هم  و غم خود را مصروف سرودن این شعرها نکرده است ، مگر شاعر با عرق ریزی روح کوششی در جهت ارتباط انسان با انسان و انسان با طبیعت ننموده است اگر بگوییم شاعر عمری بی خوابی کشیده  و دراین راه تجربه ای کسب کرده و طبیعتا\" اشعار وی نباید به همین سادگی قابل درک و فهم باشد پس مخاطب این اشعار کیست؟ پس چگونه انتظار باید داشت که مخاطب کتابش را بخرد و شعرش را بخواند مخاطبی که تجربه شعری ندارد و شعر را درک نکند چگونه با آن ارتباط برقرارمی کند نتیجه این می شود که آن بی خوابی ها ، دوندگی ها و هزینه کردن ها به هدر خواهد رفت . به هر حال شعر نیاز به نقد و تحلیل و تفسیر دارد تا فهم و درک آن آسان شود زیرا مخاطب خود بخود و به همین سادگی نمی تواند به مفهوم وحرف و سخن شعر و شاعر آگاهی یابد. و نتیجه می گیریم که نقد و تحلیل و تفسیر شعر ، کمک موثری در جهت ارتباط و دلبستگی مخاطب با شعر را فراهم می نماید و شعر مخاطبین لازم را به دست می آورد بالطبع بدین طریق هم دلگرمی شاعر و هم زمینه آشنایی مخاطب با شعر امروز نیز فراهم می گردد.


        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۳۰۲ در تاریخ شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۰ ۰۶:۰۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید
        ۰ شاعر این مطلب را خوانده اند

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2